Nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român a fost reabilitat în totalitate în cadrul proiectului „Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega”. Acesta a fost finalizat vineri, ocazie cu care a avut loc o conferință a autorităților implicate. Valoarea lui se ridică la peste 13 milioane de euro.
Vă reamintim, ABA Banat a terminat lucrările de reabilitare, începute în 2017, la barajul stăvilar și la ecluza de la Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român, în cadrul proiectului transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”, care a beneficiat de finanțare europeană prin IPA Interreg CBC România-Serbia.
„Cred că este cel mai important proiect pentru Timiș, cu toate că contribuția a fost 13% de la Minister, cred că se mai pot face multe proiecte pe Bega cu Ministerul Dezvoltării, inclusiv pe proiectul cu Dunărea care începe la jumătatea acestui an. Poate vom mai găsi proiecte benefice”, a declarat Daniel Surdu, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării.
Nodul hidrotehnic Sânmihaiu Român are valoare de patrimoniu național, fiind monument de clasa B, situat la poziția 276-TM-II-m-B-06283 pe lista monumentelor istorice, fiind construit în perioada 1912-1915.
La finalul anului trecut, chiar în decembrie, primul vaporaș a plecat din Timișoara, în testare, la ecluza reabilitată de la Sânmihaiu Român. Totul a funcționat normal, conform reprezentanților Apelor Române Banat. Însă pentru a circula pe Bega până în Serbia mai trebuie înființat un punct de frontieră naval și pusă la punct semnalizarea pentru circulația cu vaporașe.
„În urma unui proiect de 5 ani calea pe Bega spre Serbia este gata. Cred că aceasta finanțare este una capitală pentru ce dorim să facem aici: să dezvoltăm turismul și un al patrulea tip de transport navigabil și să legăm Timișoara de Tisa sau spre Marea Nordului. Cred că această fază a proiectului va completa faza de întreținere a pistelor de biciclete pe care o avem în întreținere. Am văzut ce interes major a generat în rândul timișorenilor. Mai avem un singur hop: realizarea unui punct de frontieră la Uivar, avem bani investiți, e vorba de o clădire de 2 etaje pe care o vom realiza și va fi predată celor la poliția de frontieră. Ea va servi și pentru partea navigabilă și pentru cicloturism”, a spus Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș.
Calea navigabilă Timișoara (România) – Klek (Serbia) are o lungime totală de 114,50 km, din care 44,5 km sunt pe teritoriul românesc și 70 de km pe teritoriul sârbesc. Navigația în sectorul românesc a fost închisă de regimul comunist, în anii ’60. Pe teritoriul Serbiei, sectorul navigabil al canalului Bega se racordează cu sistemul hidroameliorativ și de navigație Dunăre Tisa-Dunăre. Canalul Bega are o poziție strategică și face posibilă legătura dintre partea de vest a României cu Marea Nordului (prin canalul Rin-Main-Dunăre) și cu Marea Neagră pe Dunăre.
UPDATE. A fost inaugurat nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român
Deși canalul este navigabil până în Serbia, încă nu se fac călătorii. Singura opreliște o reprezintă înființarea punctului de frontieră.
„Lucrările pe teren sunt realizate, singura opreliște este punctul de frontieră, care nu face parte din proiectul încheiat. Consiliul Județean Timiș a alocat bani din buget pentru ce ține de partea românească, partea sârbă trebuie să facă aceeași chestiune. Construcția pe care noi o finanțăm se ridică la 600.000 de euro și sperăm să fie gata la finele anului viitor. […]
Noi dorim să realizăm trasee le calea apei și putem achiziționa noi mijloace de transport naval, dar și introducerea canalului Bega pe circuit european. Nu avem ambarcațiuni pentru trasee până la Sânmihaiu Român [….] Urmează alte investiții. Cei cu vapoare private pot folosi investiția în perimetru românesc”, a transmis Alin Nica, președintele CJ Timiș.
foto: Tion
Pe aceeași temă:
Se semnează contractul pentru reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român
Trimite articolul
XDaca tot se vaporettoizeaza begheul, aduceti inca un robuletto sa monteze semaforisoare!
Ecluza la Uivar e functionala?
In orice caz, din tot articolul lipseste anul/ziua/secolul _cand_ “timisorenii vor putea ajunge cu vaporasul pana in Serbia”.
-
Din 5 mai 2022, sosocare! Altceva lipseste: PRETUL!
-
??? de unde ai scos data , eu vad doar ca sinpartea sarba trebuie sa aloce bani pt punctul de frontiera asa ca poate 5 mai 2023 in cel mai bun caz .
-
Va lasa Hursula?
Si le tarif cat este?
noroc cu vaporasele lu Robu, altfel ati fi inaugurat ecluza cu hidrobicicleta…
Un proiect total inutil.
-
Da, n-avem bani de asa ceva.
13 milioane de euro că sa faci un proiect care nu va fi folosit niciodată! Poate doar de niste extrabogati cu barca personala.
De banii ăștia faceai o perdea verde in jurul orașului sa mai oprești din praful adus de vânt, mai strângeai niste mormane de gunoi, poate chiar și asfaltai niste străzi de prin comunele periurbane. Așa s-au aruncat pe apa Begăi!
Deci ecluza de la Uivar e reparata, ecluzele din Sîrbia sînt reparate, șenalul e dragat si se mai asteapta doar construirea unei cladiri cu doua etaje pentru vama.
O cladire mică precum aia de la vama Foieni era sub nivelul canalului sau a valorii bicicletelor?
pe google vad prima ecluza din Sîrbia fără apa si canalul destul de plin de tufe.
Să legăm Timișoara de Marea Nordului….așa scrie în articol. Noaptea minții.
Un bazin cu apa …niste dale= 13 milioaneeee de euro hai dute ba de aici! cine a avut acces la banii astia a furat de arupt ! cine a controlat daca chiar atat a costat ….daca s-au bagat atatia bani ….firma de constructii a lucrat de 10 ori pretul pietei sau cum? WTF …Bojin esti la borcanul cu miere si acum >??
Si in final, care va fi la sfantu asteapta, ne vom face de ras cu autobuzele plutitoare care vor ajunge pana pe Rin in Germania.😂