Master Planul transporturilor României oferă Timişului câteva proiecte care par interesante: se realizează şosele, se alocă bani pentru calea ferată, pentru Aeroportul Timişoara şi, spre bucuria primarului Nicolae Robu, se face Centura Sud a Timişoarei.
Valoarea „reală” a acestor proiecte apare în anexa cu prioritizarea proiectelor. De fapt, adevărata valoare pe care mai marii vremii de la Bucureşti o oferă fiecărui proiect în parte este, de fapt, lista despre care ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a evitat să vorbească la conferinţa de presă de după anunţarea aprobării Master Planului, motivând că aceasta va fi prezentată după ce va fi aprobată de Comisia Europeană.
În fapt, lista cu punctajele există şi se pare că punctajele au fost uşor „ajutate” pentru ca proiectele să fie puse pe locul necesar. Iar Timişul nu e cel mai fericit după reglajele fine. În fapt, există un singur drum care e într-adevăr prioritate pentru guvernanţi. Este vorba de cel dintre Timişoara şi Stamora, care este pe primul loc la drumurile Euro – Trans. Dar e bun şi acesta, dacă o autostradă spre sârbi e ceva de domeniul ştiinţifico-fantastic, se potriveşte şi un drum naţional făcut să arate mai frumos.
Evident, la capitolul autostrăzi nu mai există absolut nimic în plus pentru Timiş. A6 a devenit un banal drum expres, unul mai mult decât banal, undeva pe locul 9 al priorităţilor. Lista geme de proiecte pentru moldoveni, „autostrada săracului” în varianta moldovenească ocupă şase din primele şapte locuri, pe primul fiind centura de ocolire a bucureştenilor. La drumuri Trans – Regio, Timişul nu există.
În schimb, apare la Euro – Trans, cu proiectul spre Stamora, pe locul 1.
Surprinzător pentru toată lumea, centura de ocolire a Timişoarei, chiar dacă nu a prins topul, este plasată pe locul 5 al priorităţilor! Mai importante sunt, în ordine, doar centurile Vasluiului, Giurgiului, cea din Sfântu Gheorghe şi Bârlad. Pentru un proiect care acum o lună nici nu exista, performanţa centurii timişorene e una extraordinară.
În lista proiectelor de reabilitare a căilor ferate, cea dintre Timişoara şi Caransebeş e pe locul doi al priorităţilor strategice, ceea ce e bine, iar Timişoara – Arad apare pe 16.
Electrificarea drumului feroviar dintre Timişoara şi Moraviţa (graniţa cu Serbia) e pe locul patru din şase.
La aeroporturi, cel din Timişoara a reuşit să se claseze în topul interesului pe locul patru, fiind depăşit de Tulcea, Craiova şi Baia Mare. Tot surprinzător a fost clasificat şi proiectul centrului multimodal de la Timişoara, pe patru, aceasta chiar dacă în prima variantă această iniţiativă era privită doar ca un fel de anexă a unei halte din localitatea Giroc, un proiect nesemnificativ şi lipsit de realitate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!