Familiile sărace, dezorganizate, monoparentale, în special din mediul rural, sunt cele ai căror copii aleg, cel mai adesea, să abandoneze şcoala. „Rată crescută a abandonului şcolar se întâlneşte la clasele V-VIII şi atinge maximum la liceu, fiind mai răspândit în mediul rural. Cei care aleg să nu mai meargă la şcoală sunt în special copii din categorii defavorizate, copii cu handicap, copii provenind din comunitatea roma sau din familii dezorganizate. Din păcate, societatea nu înţelege cât de importante sunt urmările acestui fenomen, de aceea ne propunem crearea unor reţele de suport ai căror membri să ajute familiile în situaţii de risc”, a precizat psiholog Aurora Toea, preşedinte al Centrului de Resurse şi Informare pentru Profesiuni Sociale (CRIPS).
Joi, la CJT, a avut loc o întâlnire regională a specialiştilor implicaţi în proiectul Reţele comunitare pentru prevenirea şi combaterea abandonului şcolar”, derular de CRIPS. „Urmările pe termen lung ale abandonului şcolar sunt grave: lipsa de formare şi de calificare profesională a tinerilor, ceea ce atrage după sine accesul greu la un loc de muncă, urmat de lipsa accesului la resurse financiare, dependenţa socială, costuri mari pentru societate şi, nu de puţine ori, implică delicvenţă”, a spus Rodica Negrea, director general al DGASPC Timiş.
Statisticile arată că rata absenteismului s-a triplat la nivel naţional în ultimii opt ani, România situându-se pe locul 3 în topul ţărilor europene care se confruntă cu acest fenomen. Potrivit Raportului asupra stării sistemului naţional de învăţământ din 2008, circa jumătate din romii care trăiesc în România sunt analfabeţi, doar 20% dintre copiii din aceasta etnie frecventează grădiniţa, 20% nu sunt înscrişi la şcoală, 30% abandonează şcoala înainte de absolvirea ciclului gimnazial, iar 50% sunt analfabeţi sau semi-analfabeţi.
Proiectul „Reţele comunitare pentru prevenirea şi combaterea abandonului şcolar” este derulat de CRIPS în parteneriat cu UNICEF şi cu 38 de Direcţii din întreaga ţară, în cadrul Campaniei Naţionale de Participare „Hai la Şcoală”, promovată de UNICEF. Scopul său vizează îmbunătăţirea accesului la educaţie a tuturor copiilor şi prevenirea abandonului şcolar în comunităţile ţintă. În cadrul acestui proiect s-a pus accentul pe formarea consultanţilor locali şi crearea unei reţele la nivel comunitar (103 comunităţi rurale şi urbane selecţionate de UNICEF), precum şi pe elaborarea de instrumente pentru referenţii sociali şi membrii acestei reţele.
Citiți principiile noastre de moderare aici!