Teatrul Național Timișoara invocă în răspunsul său dreptul la libera exprimare ca un ”drept esențial al omului” și amintește Mitropoliei Banatului că în 2011 au realizat împreună un spectacol, coproducție în urma căreia directorul TNT, Maria Adriana Hausvater, a primit o Diploma de Excelență din partea studioului prezidat de mitropolitul Banatului.
”Având certitudinea că această neînțelegere are la origini cauze complet exterioare principiilor pe care le promovăm cu toții, Teatrul Național își exprimă profundul regret față de mesajul transmis de Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Timişoarei, Episcopia Ortodoxă Sârbă de Timişoara, Protopopiatul Ortodox Ucrainian – Lugoj, Episcopia Romano-Catolică de Timişoara, Episcopia Română Unită cu Roma – Greco-Catolică de Lugoj, Biserica Evanghelică Luterană Sinodo-Prezbiteriană din Timişoara, Biserica Reformată din Timişoara, Comunitatea Baptistă din Timişoara, Cultul Adventist de ziua a şaptea – Conferinţa Banat, referitor la spectacolul Naționalului timișorean, Dumnezeu e un mafiot de Nick Mancuso (titlu original: God is a Gangster).
Suntem cu atât mai întristați cu cât Teatrul Național a avut în permanență o relație de profund respect și o bună colaborare cu toate cultele, a colaborat în repetate rânduri cu Mitropolia Banatului, iar în anul 2011 a realizat în coproducție cu aceasta spectacolul Manole după Lucian Blaga, spectacol premiat la Festivalul Internațional de Artă Religioasă „Cavalerul de Aur” de la Moscova. Ulterior acestui eveniment, Teatrul Național și managerul acestuia, doamna Maria-Adriana Hausvater, au fost distinși cu Diplome de Excelență din partea Studioului „Atipik”, al cărui președinte de onoare este ÎPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului”, se arată în comunicatul TNT.
Nick Mancuso transmite, tot prin intermediul TNT, că este șocat de această reacție și dă asigurări că nu a vrut să ofenseze vreun om sau vreo religie cu piesa sa.
”Teatrul este un loc în care, de milenii, se fac auzite întrebările, speranțele, dorințele, îndoielile și certitudinile semenilor noștri. Teatrul este un loc al cuvântului și, totodată, un loc al liberei exprimări, un drept esențial al omului, pe care cu siguranță nici una dintre religiile reprezentate de semnatarii documentului menționat nu și-a propus vreodată să îl încalce. Avem convingerea că, dincolo de diferențele de discurs, mesajul pe care Biserica și artiștii de teatru (iar piesa lui Nick Mancuso nu face excepție) îl transmit oamenilor se adresează spiritului. Împreună, vorbesc despre darul iubirii, despre înțelegere și despre acceptarea diferențelor.
Nimic din piesa lui Nick Mancuso nu ofensează credința, și nici dreptul la opinie al vreunui cetățean. Dimpotrivă, spectacolul are un mesaj pozitiv, fiind, în egală măsură, o meditație asupra destinului unora dintre semenii noștri și un îndemn la responsabilitate și la compasiune. Autorul, actor de teatru și film, scriitor, profesor, artist plastic și producător, premiat cu cele mai importante distincții artistice din Canada, laureat al New York Film Festival declară: „Fără îndoială, nu am avut intenția să aduc vreo ofensă nici unei persoane, nici unei religii. Este un titlu, nu o declarație de credință, și, sincer, sunt șocat de această reacție. Este vorba despre povestea unui om al străzii, pe moarte și alcoolic, care, în nebunia sa, se crede Dumnezeu. De aici – titlul. M-a inspirat soarta grea și suferința oamenilor străzii, a celor rătăciți și a dependenților de droguri, stare de fapt rușinoasă și dureroasă. Sunt onorat că textul meu a fost montat la acest teatru extraordinar, de importanță istorică.” În egală măsură, realizatorul spectacolului, Doru Iosif, preciza într-un articol apărut în toamna anului trecut că textul îi atacă pe fariseii, habotnicii și ipocriții care îl folosesc pe Dumnezeu pentru a justifica fărădelegea, lipsa de iubire și de omenie”.
O informație cu adevărat îngrijorătoare dezvăluie originea aceastui scandal: în urmă cu o săptămână, Teatrul Național Timișoara a primit o scrisoare de amenințare, în care autorul cere, într-o manieră agresivă, interzicerea spectacolului și anunță că se va adresa bisericilor. S-au lăsat oare, conducătorii cultelor intimidați și manipulați de presiunile exercitate de o persoană lezată de titlul pe care l-a citit în tramvai sau în troleibuz? Cert este că TNT s-a adresat Poliției, pentru a pune sub protecție publicul acestui spectacol care se va relua sâmbătă, 18 mai 2013.
”Pentru a creiona un calendar al evenimentelor, ca și al premiselor acestui moment neplăcut pentru toate părțile implicate în acest fals conflict, trebuie să precizăm că din 26 octombrie 2012, data premierei, au avut loc reprezentații ale acestui spectacol cel puțin o dată pe lună. Materialele promoționale ale acestuia – bannerul de pe fațada teatrului, afișele din oraș, flyerele, caietul program, site-ul Teatrului Național etc. au fost în tot acest timp publice, vizibile și la dispoziția tuturor celor interesați.
Reacția comună a bisericilor din Timișoara vine la doar câteva zile după ce Teatrul Național a primit o scrisoare ultimativă (9 mai a.c.), în care conducerii i se cerea, de-o manieră agresivă, interzicerea spectacolului, autorul fiind ofensat, după cum afirmă, de titlul descoperit în programele lunare de spectacol afișate în mijloacele de transport în comun. Semnatarul acesteia își încheia misiva cu precizarea că se va adresa „Bisericilor Ortodoxe și catolice” (sic!), pentru a exercita presiune asupra Teatrului Național, în vederea „anulării piesei”, după cum se exprima același autor.
În această situație, Teatrul Național s-a adresat Poliției, deoarece la Studio „Uțu Strugari”, sala de 50 de locuri în care are loc spectacolul, vor fi prezenți spectatori față de care teatrul se consideră responsabil. Astfel, considerăm că un mesaj care conține textul „Se pregătește o manifestație de amploare de mare durată împotriva întregii conduceri a acestui Teatru din Timișoara în cazul în care nu veți renunța și nu veți anula definitiv piesa – DUMNEZEU E UN MAFIOT. Și nu vom renunța pînă nu va fi (sic!) pedepsiți toți vinovații de către lege” reprezintă, cu siguranță, o amenințare. Prin urmare, Teatrul Național a cerut Poliției protecția spectatorilor și a personalului pentru reprezentația din 18 mai a spectacolului”.
În finalul răspunsului său, TNT îi invită pe toți cei lezați de titlul ”Dumnezeu e un mafiot” să vină la spectacol, apoi, dacă doresc, să se lanseze în dezbateri.
”Nu dorim să facem afirmații gratuite. Nu putem decât să sperăm că în spatele acestei acțiuni care i-a implicat forțat și abuziv atât pe reprezentanții cultelor din Timișoara, cât și Teatrul Național, ridicând o barieră inexistentă în realitate, nu se află nici un grup de presiune care, într-o manieră bine antrenată înainte de 1989, are nostalgia cenzurii și care aruncă în joc, total iresponsabil, noțiuni de bază ale civilizației: credință, umanitate, spiritualitate, libertate.
Invităm pe cei lezați de titlul acestui spectacol care, într-un limbaj contemporan, „traduce” nu îndoiala în credință, ci, în cel mai rău caz, îndoiala în rezistența ființei umane exprimate în întrebarea biblică „Doamne, de ce m-ai părăsit?”, să vadă acest spectacol. Astfel, ulterior, vom putea dezbate împreună, în totală cunoștință de cauză, dacă și în ce măsură este oportun să aducem atingere dreptului de autor consfințit de legile oricărui stat democratic de drept”, se încheie comunicatul semnat de secretarul literar Codruța Popov.
Citiți principiile noastre de moderare aici!