Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) Regiunea Vest Timiş (care are sub umbrela sa județele Arad, Hunedoara, Caraș-Severin și Timiș) transmite că au crescut, în ultimul timp, reclamațiile consumatorilor care apelează la comerțul online. Astfel, din 6.267 de reclamații înregistrate la nivel de regiune în anul 2016, 4.113 vizau produse și servicii comercializate online.
CRPC Regiunea Vest Timiș sfătuiește consumatorii să țină cont de câteva recomandări la achiziționarea de produse și servicii: să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site operatorul economic oferă informații corecte și precise cu privire la: datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esențiale ale produsului; prețul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalitățile de plată și de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Protecția Consumatorilor Timiș vă recomandă să evitați operatorii care nu afișează date de contact complete și care se rezumă doar la o adresă de email, să comparați ofertele de preț, iar dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiți atenți la taxele poștale și alte costuri pe care operatorul economic nu le afișează (taxe vamale sau TVA).
Nu vă feriți să contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului. Este preferabil să cumpărați de la firme cunoscute sau care nu au comentarii negative din partea consumatorilor pe forumuri sau pe site-urile de evaluare a serviciilor.
Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el. Nu trebuie să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma înapoi de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Operatorul economic va rambursa toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după, caz, costurile livrării. Operatorul economic rambursează sumele folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare ale magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru retunarea produsului), se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat/informat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
Este important să tipăriți la imprimantă comanda, clauzele și condițiile care apar pe site la momentul cumpărării, pentru situația în care, ulterior, aveți de rezolvat o dispută cu comerciantul. Fiți atenți când oferiți detaliile cardului de credit sau de debit pe internet, verificați întotdeauna dacă prelucrarea datelor se face prin protocol securizat. Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN.
La Timișoara se marchează în 15 martie Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În Timiș, miercuri, 15 martie, vor avea loc acțiuni de informare, consiliere și distribuire de materiale informative in domeniul protecției consumatorilor in spatii comerciale (mall-uri, hypermarket-uri) precum și în școli.
Citiți principiile noastre de moderare aici!