Potrivit cifrelor oficiale comunicate de reprezentanţii Aeroportului Internaţional Timişoara, în 2014, aerogara timişoreană a înregistrat 736.191 de pasageri îmbarcaţi sau debarcaţi. Cifra este semnificativ mai mică decât în anul precedent, când s-au înregistrat peste 757.000 de pasageri, şi aproape jumătate faţă de ”perioada de glorie” a Aeroportului Internaţional Timişoara, anul 2011, când se înregistra un număr record de 1,3 milioane de îmbarcări sau debarcări.
Este evident că una dintre cauzele aceste scăderi a fost retragerea companiei Carpatair de pe Aeroportul Internaţional Timişoara, confruntată cu probleme financiare. Acest lucru a condus însă la creşterea masivă a procentului de pasageri locali îmbarcaţi sau debarcaţi din Timişoara, care a ajuns acum la 99,91 la sută, faţă de 42 la sută, în 2008, când Carpatair avea aici hubul aerian. Şi faţă de 2013, numărul pasagerilor ”locali” a crescut, de la 700.000 la peste 735.000.
Numărul de zboruri a scăzut faţă de anul precedent de la 11.292 la 10.293, însă oficialii Aeroportului Internaţional Timişoara susţin că gradul de ocupare a aeronavelor a crescut cu 14%.
„Această tendinţă se regăseşte la nivel mondial, prin optimizarea numărului de zboruri pentru a avea un grad de încărcare cu pasageri a fiecărei aeronave cât mai ridicat, în funcţie de profilul pasagerilor, de destinaţii şi de aeronavele cu care se operează, (aeronave cu capacitate mare, eficienţă crescută). Aceste schimbări au fost determinate în special de principiile de eficienţă economică care guvernează politica comercială a companiilor aeriene, prin creşterea ponderii zborurilor de tip low-cost şi în acelaşi timp prin restructurarea modelului de afaceri al companiilor aeriene regionale. Aceste principii s-au manifestat evident şi la Aeroportul Timişoara”, a declarat directorul aeroportului, Daniel Idolu.
Ca pondere pe companii aeriene, la numărul de pasageri, Wizz Air este lider detaşat în prezent deţine o cotă de 53% (în creştere faţă de 2013), urmată de compania Lufthansa (în creştere) şi de Tarom (în stagnare). Cea mai mare scădere a avut-o compania Carpatair, cauzată de retragerea de pe piaţa din Timişoara în ianuarie 2014 şi intrarea în insolvenţă.
Şi cursele charter au înregistrat o creştere mare în 2014, numărul de pasageri înregistraţi în perioada mai-octombrie fiind cu 78% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Antalya a fost destinaţia favorită, însă turiştii s-au îndreptat şi spre trei insule greceşti Skiathos, Zakynthos şi Creta.
În 2014, destinaţiile preferate de pasageri au fost Munchen, Bucureşti, Londra şi Bergamo. Tot în cursul anului trecut au fost incluse şi noi destinaţii: Bruxelles, Bari, Frankfurt şi Memmingen (Munchen Vest), precum şi două noi zboruri de vacanţă, curse charter operate de agenţii de turism spre Zakynthos şi Skiathos. În prezent, Aeroportul Internaţional Timişoara are 16 destinaţii importante din Europa, dintre care două aeroporturi (Bucureşti şi Munchen) oferă şi zboruri de conexiune.
În ceea ce priveşte traficul de marfă, în cursul anului 2014 s-a înregistrat o creştere de 21% faţă de anul precedent, fiind procesate 1937 tone.
Conducerea aerogării timişorene speră că anul 2015 va însemna pentru Aeroportul Internaţional Timişoara o creştere a traficului de pasageri, dar şi destinaţii noi. Din luna martie este anunţată deschiderea rutei spre Torino, iar administraţia aeroportului poartă negocieri cu companii aeriene pentru deschiderea de noi rute accesibile direct din Timişoara.
„Traficul aerian al unui aeroport este expresia profilului şi dimensiunii economice, sociale şi demografice a regiunii. Companiile aeriene, la fel ca şi aeroporturile, îşi dimensionează afacerea în funcţie de studii de piaţă care sunt în legătură directă cu viaţa economică, socială, sportivă, culturală şi turismul unei regiuni, precum şi în funcţie de interesul şi disponibilitatea locuitorilor regiunii de a se deplasa spre anumite destinaţii (de vacanţă sau de afaceri). Regiunea geografică deservită de Aeroportul Internaţional Timişoara are un anumit profil, iar companiile aeriene îşi calibrează planul de afaceri şi decizia de a opera la şi de la Timişoara în funcţie de această piaţă. Rolul administraţiei aeroportului este de a asigura o infrastructură aeroportuară performantă şi de a negocia condiţiile comerciale de operare în avantaj reciproc. În prezent, Aeroportul Timişoara deţine şi exploatează o infrastructură pe zona de operaţiuni aeriene de cel mai înalt nivel şi a încheiat contracte comerciale profitabile pentru aeroport şi pentru companiile aeriene. O companie aeriană va iniţia sau va dezvolta trafic aerian la Timişoara după principii de eficienţă economică şi nu după considerente politice sau subiective”, a declarat directorul Aeroportului Timişoara, Daniel Idolu.
Articole pe aceeași temă:
Traficul pe Aeroportul International Timisoara, aproape injumatatit in 2013, fata de 2011
Citiți principiile noastre de moderare aici!