– 2013 a fost un an plin sub noua administraţie practic. Cum aţi caracteriza acest an pentru Timişoara?
– Pentru Timişoara cred că a fost un an bun. S-au realizat o serie de lucruri pozitive în oraş. În ceea ce priveşte resortul de care mă ocup eu s-au luat măsuri pentru a schimba puţin faţa zonei centrale şi a zonei de monumente istorice, a zonelor protejate din acest punct de vedere, s-au început lucrările de reabilitare la Abatorul oraşului, care este un monument istoric de mare importanţă pentru timişoreni şi pentru Timişoara. De asemenea, s-a început o campanie de reparare, de restaurare a faţadelor, a acoperişurilor, campanie care trebuie să ia o amploare mult mai mare în primăvara anului viitor. În acest sens, au fost notificate asociaţiile de locatari şi proprietarii privaţi şi, de asemenea, aş vrea să lămuresc un lucru legat de notificările făcute pe clădirile primăriei. Este anormal ca o asociaţie de locatari să fie notificată să-şi repare faţadele, acoperişul şi ceea ce mai ţine de clădire, iar primăria să nu facă acelaşi lucru. În acest sens, am dispus ca echipele care sunt în oraş în acest scop să notifice şi primăria. Pe această notificare eu pun rezoluţia către directorul de la Patrimoniu şi solicităm, din partea primăriei, fonduri pentru reparaţii. În condiţiile în care clădirile de mare importanţă care au fost notificate ar implica nişte costuri foarte foarte mari, putem să le prindem într-un proiect pe bani europeni. Aici nu este vorba că primăria îşi dă amenzi. Primăria trebuie să-şi facă datoria de proprietar la fel ca şi ceilalţi proprietari, fie ca asociaţie, fie ca privaţi. În altă ordine de idei, ştie toată lumea că s-au coborât de pe faţadele clădirilor aproape 1.000 de aparate de aer condiţionat şi, de asemenea, s-au făcut reparaţii, acolo unde a fost nevoie, la scurgerile pentru apa de ploaie. Ceea ce nu s-a reuşit încă, n-am reuşit să-i găsim pe autorii acelor picturi sau scrieri de pe faţadele clădirilor.
– Care ar trebui să fie priorităţile Primăriei Timişoara pentru 2014 şi care vor fi priorităţile dumneavoastră?
– În 2014 trebuie să continuăm ceea ce am început în 2013 şi să încercăm să impunem, să propunem, mai exact, o serie de lucruri pe care le avem în proiect ca partid şi ca reprezentanţi ai acestui partid şi ai acestei alianţe, pentru că există o alianţă de 50-50%. Şi în acest sens, vom propune, pentru bugetul de anul viitor, o serie de lucrări. Vom vedea care vor fi luate în considerare şi care nu.
– Vorbind strict pe proiecte, cum aţi vedea un top 3 al proiectelor care ar trebui realizate în 2014?
– De exemplu, două poduri, cel din zona Solventul şi cel care ar închide accesul spre Ghiroda, pe Moşniţa Nouă, şi ar facilita ajungerea la aeroport într-un timp rezonabil. Aceste două ar fi de o mare prioritate. Pe urmă avem, de exemplu, Pădurea Verde, unde n-am făcut mare lucru, nu s-a făcut mare lucru până la ora actuală. Există un proiect gestionat de Romsilva care va transforma Pădurea Verde într-o pădure-parc, mai există nişte proiecte care leagă Dumbrăviţa de Timişoara, proiecte pentru trasee de biciclete, există în lucru proiectul cu malurile Begheiului – aici o să trebuiască să mai intervină, avem promisiuni de la Ape Bucureşti că în anul viitor se vor investi nişte bani şi de la centru în acest sens, să vedem cum se va finaliza această promisiune – şi cred că în continuare trebuiesc finalizate şi puse în operă lucrările şi ideile care nu s-au finalizat în cursul anului 2013. Ca un semn de întrebare ar fi doar rectificarea negativă de 70 de milioane făcută de curând, acolo să vedem de unde vom avea resurse să închidem anul cât mai bine şi pentru 2014 să facem în aşa fel încât să nu fie afectate proiectele viitoare de această rectificare negativă.
Trebuiesc şi drumuri, trebuiesc şi parcuri, trebuiesc şi clădiri. Noi avem cel mai mare patrimoniu de clădiri istorice din România. Multe dintre aceste clădiri istorice aparţin Primăriei Timişoara. Ele trebuiesc reparate, puse în valoare. Am făcut o socoteală şi ne-ar trebui vreo trei bugete de-ale oraşului ca să rezolvăm problema asta. Ceea ce am mai găsit căutând prin legislaţie, există o lege din 2011 dacă ţin bine minte, care vorbeşte despre obligativitatea celor care locuiesc, a proprietarilor clădirilor, să le pună în valoare la monumentele istorice. Deci este lege. Trebuie să o respectăm. Aradul face 50 de clădiri istorice pe an, şi le face de ani de zile şi deja zona centrală arată altfel, aerisit, frumos, curat. Oradea, la fel. Au un program foarte clar de reabilitare a clădirilor istorice, care dau identitate unui oraş, îl fac dorit de către turişti, care aduc bani, consumă, locuiesc în hotel, intră bani în oraş. Aşa trebuie văzute lucrurile. La noi nu s-a preocupat nimeni până acum. Am început, împreună cu viceprimarul şi cu primarul şi cu directorul de direcţie, să facem ceva, dar trebuie să facem mai mult. Asta ar fi prioritatea numărul 1, pentru ca Timişoara să redevină Mica Vienă.
– Am discutat şi cu domnul viceprimar Dan Diaconu, care spunea că 2014 va fi un an financiar greu…
– Foarte greu va fi, dar Timişoara trebuie să facă proiecte. Noi trebuie să mergem pe proiecte bugetate cu 1.000 de euro, să le avem în lucru, să câştigăm un an. Deocamdată, trebuie să le facem. Cât mai repede, cu atât mai bine.
– A existat o listă de proiecte pentru care s-au solicitat bani de la Guvern, o listă de proiecte care a fost înaintată parlamentarilor de Timiş. Timişoara nu beneficiază, nici în 2014, de bani de la Guvern pentru investiţii noi. De ce?
– Eu n-am înaintat niciun proiect. Parlamentarii, cei care au înaintat urmează să vă spună ce s-a rezolvat din proiectele astea. Timişoara a primit 1.400 de miliarde de la Guvernul Ponta, că altfel intra în faliment. În 2014 va fi un an financiar foarte greu. Per general, şi pentru Timişoara, dacă nu ne mişcăm suficient de repede pentru a obţine bani de acolo de unde sunt.
– Şi la Guvern nu sunt pentru Timişoara?
– Sunt, dar trebuie să ai proiecte. N-o să ţină Guvernul oraşul Timişoara. Sigur, există ministrul de Finanţe care e liberal, probabil că o să avem sprijin şi pe tema asta, astea-s problemele domnului primar, nu mă amestec în chestia asta. Noi trebuie să avem bani suficienţi în primărie şi să ştim să folosim fondurile europene. Astea două sunt sursele principale pe care trebuie să ne axăm. Bani de la Guvern o să fie tot mai puţini şi dirijaţi spre elemente esenţiale ale politicii Guvernului.
– Deci soluţia este să ne gestionăm eficient resursele…
– Eficient şi să nu aruncăm cu banul public în diverse activităţi care după părerea mea nu prea se justifică sau rezultatele acestor activităţi nu-şi justifică costurile.
– V-am auzit aproape săptămânal vorbind despre proprietăţi pierdute în mod suspect şi despre ilegalităţi pe linie de patrimoniu, aţi cerut anchete, aţi anunţat că sunt în curs anchete. Care este finalitatea acestor acţiuni?
– Sunt în curs anchete foarte multe. Sunt în curs o grămadă de anchete şi unele sunt în fază finală, cum este de exemplu cea pentru imobilul de pe Mihai Viteazu 17, mai sunt vreo zece cazuri în care e vorba de moştenire vacantă şi despre care nu putem vorbi pentru că sunt în lucru şi nu este cazul să ne pronunţăm. Se fac anchete, probabil că în final o serie de imobile vor reintra în posesia primăriei. Aici mai este o problemă cu Codul Penal, care reduce durata de prescripţie la 5 ani. Aia înseamnă să se fi întâmplat începând cu 2009, dar să sperăm că lucrurile astea se pot modifica.
– Aţi vorbit despre prejudicierea patrimoniului Timişoarei. Cine a permis asta? Va fi cineva tras la răspundere din Primăria Tmişoara?
– Asta urmează să stabilească instanţele, eu nu am calitatea să stabilesc vinovăţii. După părerea mea sunt suficiente vinovăţii în primărie, păstrate de-a lungul anilor, de 20 de ani încoace, şi pe care nimeni nu le-a întrebat de sănătate. Acum încep să fie întrebaţi de sănătate şi acesta este un lucru pozitiv.
– Sunteţi mulţumit de activitatea şefilor de direcţii din primărie şi a directorilor de regii şi societăţi comerciale subordonate consiliului local?
– Echipa e tot cea veche. Ăsta e răspunsul meu.
– Aţi fi dorit să fie schimbaţi anumiţi oameni?
– Nu depinde de mine treaba asta. Nu este de competenţa mea. Eu vă dau un exemplu: primarul Craiovei. În două luni, a făcut ordine în primărie.
– Sunteţi deja viceprimar cam de un an, luaţi contact frecvent cu cetăţenii. Ce credeţi că-i doare cel mai tare pe timişoreni?
– Îi doare cel mai tare că pentru a-şi rezolva o chestie care se poate face în 30 de minute se întâmplă să stea un an, doi sau chiar zece.
– De ce?
– Pentru că funcţionează ca înainte primăria. În ceea ce mă priveşte, oamenii care au venit la mine în audienţă am încercat, pe măsura puterilor pe care le am în primărie, să le rezolv problemele. Şi în nouă cazuri din zece s-au rezolvat.
– E aceeaşi Mărie cu altă pălărie?
– Cam aşa… Este o mai mare preocupare pentru investiţii, şi asta este foarte bine. Primarul este implicat direct în asfaltări, în lucrările acestea mari, avem aproape 100 de şantiere în oraş, astea sunt lucruri pozitive şi trebuie amintite. De asemenea, se desfăşoară o serie de activităţi culturale, iarăşi e o chestie notabilă şi trebuie păstrată. Sigur, trebuie făcută o selecţie mai drastică, şi în funcţie de costuri, şi eu sunt convins că anul viitor se va ţine cont de lucrurile astea, pentru că banii vor fi puţini şi trebuie cheltuiţi cu mare atenţie.
– Cum decurge colaborarea dumneavoastră cu domnul primar, având în vedere tensiunile care au existat în acest sfârşit de an?
– Dinspre mine spre dânsul foarte bine şi dinspre dânsul spre mine încă n-am o calificare exactă, nu pot să vă spun foarte bine, bine sau satisfăcător.
– Dar s-a pus în vreun moment problema să vă fie retras sprijinul politic?
– Păi s-a pus. Şi?
– S-a pus că a cerut-o domnul Robu. Întreb dacă s-a pus cu adevărat la partid. Aţi primit vreun avertisment în acest sens pe linie de partid?
– Eu? Vedeţi-vă de treabă! Nu.
– Aveţi ceva de retractat?
Nimic. Ni-mic. Când vă spun că nu am nimic de retractat, cu excepţia comunicatului de presă pe care l-am dat. Ăla spune tot. E vorba de afectarea imaginii celor două persoane.
Citiți principiile noastre de moderare aici!