Specialiștii fostei RATT lucrează de ceva vreme la un studiu, susțin oficialii STPT. Am aflat chiar de la directorul Ioan Goia care sunt principalele planuri ale Societății de Transport Public Timișoara.
STPT are un parc inventar format din tramvaie (130 vagoane motor și 103 vagoane remorcă care circulă pe 10 linii), troleibuze (50 de troleibuze Skoda care circulă pe opt linii), autobuze (85 autobuze Mercedes Conecto C și 30 Conecto G care circulă pe 11 linii urban și 7 linii curse convenție), precum și 13 minibuze.
Cu tramvaiele se asigură 50% din totalul călătorilor transportați, cu troleibuzele 27%, iar cu autobuzele se transportă 23% din călători. STPT are de întreținut și de reparat o lungime totală de cca 90,9 km cale simplă, 218,9 km linie de contact și 9 stații de redresare cu o putere de 26.600kVA, telecomandate. Sau cel puțin acestea sunt informațiile publicate pe site-ul ratt.ro.
De anul acesta, STPT ar trebui să aibă în parcul auto și toate cele 30 de tramvaie Armonia reabilitate de primărie cu 500.000 de euro bucata. Mai e nevoie însă de tramvaie. Pentru a putea spune că avem mijloace de transport suficiente, șeful STPT spune că ar mai fi nevoie de încă 40 de tramvaie noi. Reprezentanții primăriei susțin că lucrează deja la un proiect pentru a putea cumpăra tramvaie noi cu fonduri europene.
„Modernizate eu zic că ne oprim la 30, ne dorim și tramvaie noi. În ceea ce privește minibuzele, sunt foarte mulțumit de ele. Le utilizăm deja pe traseele secundare și, mai nou, și pe liniile periferice, în cursul zilelor lucrătoare. Trebuie să vină și celelalte 7 și avem 20, suntem rezolvați. La frecvență discutăm în funcție de fluxul de călători pe care îl avem.
Noi, până la urmă, ofertăm în funcție de cerere și regimul de randament de călători per kilometru ne impune o anumită frecvență cu care circulăm. Și atunci, nu putem suplimenta aceste curse pe o frecvență mai redusă, dacă cererea de pe piață este și ea redusă. Chiar dacă transportul are un caracter social, ar trebui să avem un minim de eficiență ca rentabilitate. Și atunci, nu putem circula la o frecvență la care și-ar dori zonele periferice”, explică Ioan Goia.
Fără transbordare
Care sunt planurile de viitor ale fostei regii în ceea ce privește redefinirea sistemului de transport public? Directorul societății spune că vrea să scape călătorii de transbordare, adică cei care vor să ajungă dintr-un cartier în altul să nu fie nevoiți să schimbe mijlocul de transport.
„Linia 6 tramvai este suspendată și probabil 10 își va relua după anumite configurații traseul. Noi facem niște optimizări acum. Asta înseamnă, în principiu, fără transbordare, dacă vrei să traversezi orașul dintr-un cartier în altul. Vrem să ajungem ca acel călător care vine dintr-o zonă a orașului și vrea să ajungă în alta să nu mai aibă nevoie de un alt mijloc de transport. Să fie fără transbordare. Până acum era vorba ca transbordarea între două moduri de transport să se întâmple în zona centrală”, spune Goia pentru tion.ro.
În ultimii ani s-au făcut mai multe modificări pe unele linii. De exemplu, linia 7 merge acum din Dâmbovița până în Torontalului. Și linia 9 are un alt traseu încă din noiembrie 2016 și merge până la Gara de Nord.
„Am început să schimbăm la ele: linia 7 a fost modificată, linia 9 a fost modificată, urmează linia de tramvai 3, care e gândită deja, dar trebuie să așteptăm până se modernizează rețeaua, mai durează, e adevărat. Am rezolvat autobuzele, prin expresuri traversăm fără probleme orașul dintr-o parte în alta, avem 8 expresuri. La troleibuze urmează o optimizare, dar mai avem câteva lucrări de făcut, mai avem de amenajat rețeaua de contact pe zona centrală, o să facem o optimizare radicală, o să vedeți la timpul potrivit, nu discutăm acum”, mai explică Goia.
Șeful Societății de Transport Public Timișoara spune că momentan nu poate dezvălui alte modificări, până ce nu se fac lucrările necesare. Ar putea reveni pe traseu și linia 19.
„Tot ce e posibil, nu spunem, dar tot ce e posibil! 19 venea în zona centrală, la primărie, pe un sens, am adus 16. Nu vrem să renunțăm la troleibuzele care să atingă centrul”, completează directorul STPT.
Mai greu cu linii noi
Timișoara crește de la o zi la alta. Dezvoltatorii imobiliari construiesc la greu la marginile orașului, iar oamenii ar avea nevoie și de mijloace de transport pentru a ajunge în centru. Se vor face extinderi de rețele în anumite zone, spune Goia, pentru că nu prea se poate vorbi despre linii noi.
„În zonele noi de blocuri, de principiu mergem pe extinderi de rețele. Pe cele consacrate încercăm să le prelungim, fie că este rețea de autobuz, de troleibuz sau de tramvai. Linii noi, din optimizările pe care le facem, nu vor fi foarte multe propuneri. Sunt câteva zone neacoperite de transportul public, într-adevăr cu platforme industriale transformate în dezvoltări imobiliare și acolo ne gândim foarte serios, pentru că, din studiul sociologic pe care l-am făcut în această perioadă de aproape de un an de când îl facem, reiese că este necesar transport.
Eu cred că vom extinde cu siguranță atât troleibuzul, cât și autobuzul. Autobuzul este mai flexibil și rezolvăm mai ușor problema. Transportul electric, în schimb, se va merge pe termen mediu, fiindcă e nevoie de investiție în infrastructură, în rețeaua-contact. Cu autobuzul e mai simplu, ne gândim și la el, că vine varianta hibridului, vine varianta electrică și avem nevoie de transport ecologic”, mai explică șeful fostei RATT.
Până ce STPT va putea pune în aplicare planurile din studiul întocmit, anul acesta specialiștii societății și consilierii locali au decis să crească prețul biletelor pentru transportul public.
Articole pe aceeași temă
S-au scumpit biletele pentru transportul public. Tarif unic pe toate liniile STPT
Citiți principiile noastre de moderare aici!