Printre documentele făcute publice de Ministerul Transporturilor în cadrul Master Planului este şi Lista proiectelor care au fost admise pentru testare în Master Planul General de Transporturi (MPGT). Deci, o listă cu posibile obiective ce ar putea beneficia de finanţare în perioada 2014 – 2020 şi chiar 2020 – 2030. Iar pe această listă au fost incluse şi trei noi autostrăzi în zona de vest a României.
Procedura de stabilire a proiectelor care vor fi avute „pe bune” în vedere este una complicată, cu patru proiecte şi multe denumiri dificile de proceduri. Proiectele admise pentru testare urmează a fi împărţite în două categorii: modelabile şi nemodelabile. Proiectele care au fost declarate modelabile urmează a fi testate ulterior după două criterii: Performanţa economică şi Analiza multicriterială, conform unui Ghid de prioritizare. În urma testării proiectelor cu ajutorul modelului naţional de transport, acestea urmează a fi declarate sustenabile sau nesustenabile, după caz, şi incluse în strategia de finanţare care va însoți MPGT pentru perioada de programare 2014-2020, respectiv 2020-2030. Proiectele care sunt sustenabile vor sta la baza aprobării Master Planului General de Transport.
Lista proiectelor aprobate deja spre testare include şi trei noi autostrăzi, două care pornesc din Timiş, una din Arad. Este vorba despre autostrada Timişoara – Moraviţa, respectiv Lugoj – Calafat, în Timiş, plus Arad – Oradea. Prima ar urma să facă legătura dintre A1, din zona Timişoara, cu viitoarea autostradă spre Belgrad. Cea dintre Lugoj şi Calafat are deja o bucată funcţională, cea de 10 kilometri dintre A1 şi Centura de ocolire a Lugojului, şi va lega Lugojul de Caransebeş, Drobeta – Turnu Severin şi Craiova. Cea de a treia ar putea face legătura dintre autostrada A1 şi autostrada Transilvania.
La drumuri naţionale, spre testare este propus drumurile dintre Reşiţa şi Voiteg, Oraviţa şi Iablaniţa, Oraviţa şi Moraviţa, dar şi Târgu Jiu – Herculane. Totodată, la categoria centuri este pusă spre testare şi varianta de ocolire Timişoara Sud, dar şi Recaş, pe DN6, şi, surpriză, drumul de legătură între DN69-DN6-DN59A-strada Polonă din Timişoara (DJ591).
Citiți principiile noastre de moderare aici!