O prezentare făcută vineri de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) oferă o imagine suficient de clară a importanţei ce se acordă unuia sau altuia dintre proiectele pentru care se primesc bani europeni. Minuţios structurată pe domenii – drumuri, CFR, naval etc. – prezentarea impune o concluzie ce nu prea ne avantajează: cel puţin în ceea ce priveşte proiectele lansate în 2010-2011, Timişul e mai la coada listei judeţelor ce vor beneficia de finanţare europeană.
Desigur, lucrările aflate în curs de execuţie beneficiază de atenţia oficialilor din MTI. Aşa sunt cei 32,2 km ai autostrăzii Timişoara – Arad sau cele două variante de ocolire – Nord şi Sud – ale Timişoarei, deci continuarea lucrărilor la șoseaua de centură.
În privinţa proiectelor ce vor fi demarate în 2011 însă, Timişul este prezent doar cu două tronsoane de autostradă, Timişoara – Lugoj (35,6 km), care va beneficia de o finanţare de 217 milioane de euro (33 de milioane de la buget) şi a cărei finalizare este programată în 2013, şi Lugoj-Deva, cei 99,5 km urmând a fi realizaţi, în etape, până în 2015. Această din urmă investiţie se va realiza cu nu mai puţin de 1 miliard de euro (1,025), din care statul pune la bătaie suma de 154 de milioane, prima dintre cele trei părţi fiind gata, promite ministerul, peste doi ani.
În rest, zero pentru Timiş. Niciunul dintre proiectele de reabilitare a drumurilor naţionale care vor fi începute în acest an nu vizează vreo magistrală din cel mai vestic judeţ al ţării, fie ea rutieră sau feroviară.
Mai mult decât atât, deşi în 2011 se va lansa modernizarea a 16 gări importante din ţară, Gara de Nord din Timișoara nu se regăseşte printre ele.
Lipsa de interes a MTI pentru principala poartă feroviară a Timişoarei decurge probabil din situaţia în coadă de peşte în care se găseşte deocamdată chestiunea procesului intentat firmei care luase în urmă cu câţiva ani în antrepriză lucrările de reabilitare, problemă netranşată încă nici acum de Curtea de Arbitraj de la Paris.
Dacă Gara de Nord mai aşteaptă, la Reşiţa vor ajunge în schimb peste 6 milioane de euro pentru modernizarea principalei staţii feroviare cărăşene, lucrările urmând a fi încheiate în 2013.
Marius Horescu
Citiți principiile noastre de moderare aici!