Guvernul român împrumuta atunci 24 milioane de euro pentru a moderniza cinci gări, staţiile de cale ferata din Craiova, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi şi Constanţa fiind cuprinse într-un proiect pentru a cărui finanţare fusese contractat creditul la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Lucrări oprite din cauza neînţelegerilor cu constructorul
Ţinută de trei ani pe loc în urma litigiului cu antreprenorul, reabilitarea Staţiei CFR Timişoara Nord va începe după emiterea rezoluţiei Curţii de Arbitraj Internaţional de la Paris, a cărei ultimă audiere va avea loc în luna iunie 2011. În urma licitaţiei, de Gara de Nord din Timişoara urma să se ocupe firma israeliană Poldmir Construction. Caietul de sarcini cuprindea reamenajarea şi modernizarea grupurilor sanitare, interiorul şi exteriorul construcţiei, amplasarea unui ascensor pentru acces la mezanin, înlocuirea centralei termice şi a instalaţiilor electrice şi termice, precum şi amenajarea spaţiilor de parcare. Despre firma israeliană s-a afirmat că realizase unele dintre cele mai complexe lucrări de inginerie civilă şi proiecte de construcţii din Israel (autostrăzi, poduri, spitale, staţii electrice, închisori, proiecte militare, complexuri rezidenţiale, staţii de tren şi terminale ale unor aeroporturi). Compania era prezentată drept contractor autorizat al Guvernului israelian.
În iunie 2008, cu termenul limită depăşit de mult, ministrul Transporturilor din perioada respectivă, Ludovic Orban, anunţa rezilierea contractului cu Poldmir Construction. Erau, în acel moment, încheiate doar o treime din lucrările prevăzute, care urmăreau reabilitarea pe o arie construită de 3.300 de metri pătraţi. S-a ajuns astfel ca Ministerul Transporturilor, la patru ani după găsirea şi contractarea antreprenorului israelian, să se războiască cu acesta, într-un litigiu tranşat în Franţa, la Curtea de Arbitraj Internaţional de la Paris.
Până la soluţionarea procesului, Gara de Nord Timişoara se degradează de la o zi la alta
De atunci au fost organizate mai multe vizite pe şantier cu reprezentanţii nominalizaţi ca arbitri, au fost depuse pledoarii ale părţilor, s-au audiat martori şi au fost nominalizaţi experţi tehnici ai părţilor. Iar procedura s-a prelungit.
„Nu avem dreptul să efectuăm niciun fel de lucrări în spaţiul prevăzut în contractul cu firma din Israel, până nu se rezolvă cauza”, a declarat Ioan Valeriu Trică, directorul Regionalei CFR Timişoara, el însuşi unul dintre cei audiaţi ca martori.
Totul depinde acum de rapiditatea cu care, la Paris, se va da verdictul, pentru că, mai spune Trica, “fonduri pentru continuarea lucrărilor există, banii de la BERD sunt şi acum în cont”. A şi fost plătită o firmă care să realizeze pentru partea română expertiza tehnică, operaţiune estimată a se încheia în luna mai. Se va intra apoi în linie dreaptă, fiind foarte posibilă demararea lucrărilor la Gara de Nord încă din acest an.
„În luna iunie va avea loc ultima audiere la Paris, astfel încât sperăm ca, pe baza rezoluţiei lor, la sfârşitul lui iulie să înceapă noua procedură de licitaţie şi apoi, după 45 de zile, lucrările propriu-zise”, a prezentat situaţia directorul Regionalei CFR Timişoara.
Chiar dacă recunoaşte că este un pronostic optimist, Trică afirmă că începerea lucrărilor în toamna lui 2011 nu este imposibilă. Directorul Regionalei CFR Timişoara este optimist şi în privinţa despăgubirilor pe care le va avea de achitat antreprenorul israelian.
„Noi am cerut patru milioane de euro. Probabil că suma va fi ceva mai mică, depinde ce va stabili expertiza din această primăvară. Oricum sunt nişte bani la care avem dreptul, pentru întreaga perioadă în care Gara de Nord a trebuit să rămână în starea actuală şi pentru sumele pe care care le-am pierdut şi pe care le-am fi putut încasa din închirierea spaţiilor”, a conchis Ioan Valeriu Trică.
Marius Horescu
Citiți principiile noastre de moderare aici!