Anunţul a fost făcut după ce un consilier local, Bogdan Herzog, i-a propus primarului să se gândească la posibilitatea ca RATT să acorde gratuitate pentru timişorenii care călătoresc cu mijloacele de transport în comun pe perioada cât au loc lucrări în zona Michelangelo – Piaţa Leonardo da Vinci și traficul este dat peste cap, alesul dând ca exemplu municipiul Lugoj, unde s-a aprobat recent subvenționarea în proporție de 100 la sută a transportului în comun.
„Eu pot să vă divulg că aveam noi un proiect deja destul de vechi ca la un moment dat să fim primul oraş din România cu transport public complet gratuit. Domnul Goia (n.r. – Ioan Goia, directorul general al RATT) are o preanaliză făcută încă din toamnă pe această idee. Oricât ar părea de şocant la o primă privire, până la urmă, dacă se analizează multicriterial ajungem la concluzia că nu-i deloc o soluţie iraţională. Aveam de gând să propun generalizarea gratuităţilor pe mijloacele de transport în comun din Timişoara”, a declarat primarul Nicolae Robu.
Propunerea vine după ce Regia Autonomă de Transport Timişoara a implementat un sistem integrat pentru eficientizarea încasărilor şi cheltuielilor – ticketing şi monitorizare prin GPS în valoare de circa 4,1 milioane de euro în timpul fostei administrații.
În urmă cu aproape un an, în iulie 2012, primarul Nicolae Robu declara că „RATT este o adevărată gaură neagră”, că „acolo se duc foarte mulţi bani şi mereu sunt datorii imense”, dar şi că ar fi nevoie de un management privat la nivelul Regiei locale de transport.
Edilul-şef al Timişoarei spune acum că municipalitatea poate suporta subvenţionarea transportului public pentru toţi călătorii RATT şi estimează că acest lucru ar putea deveni realitate înainte de anul 2015.
„Aveam posibilitatea ca, în Timişoara, transportul în comun să fie gratuit pentru toţi cetăţenii, şi pentru vizitatori (…) Deci era în analiză ideea aceasta, de a introduce pentru prima data în România gratuitate pe transportul în comun într-un oraş şi mai avem acum şansa să facem asta pentru prima dată într-un oraş mare, pentru că iată că cei din Lugoj au decis deja gratuitatea. Faţă de multiplele gratuităţi pe care noi le avem deja în derulare pentru toţi pensionarii, pentru toţi elevii, pentru toţi studenţii şi alte categorii mai puţin numeroase, nu ar fi însemnat o sumă atât de mare încât să nu ne-o putem permite. Trebuie să vedem şi avantajele. Prin asta am fi încurajat cetăţenii să folosească mai puţin maşinile şi să folosească mai mult mijloacele de transport în comun. Automat străzile ar fi fost mai puţin încărcate şi traficul ar fi devenit mai fluent, poluarea în oraş ar fi fost redusă… Este o sumă de avantaje, le-am avut pe toate în vedere, analiza am declanşat-o astă-toamnă. Nu exclud să punem ideea în practică înainte de 2015. Nu exclud, să nu se recepteze ceea ce spun ca o promisiune că vom introduce gratuitatea de mâine”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!