Un scurt istoric. În iulie 2019, Primăria Timișoara semna un contract cu firma turcească Bozankaya Otomotiv prin care aceasta din urmă se obliga să construiască și să livreze municipalității 21 de tramvaie. Președintele companiei, Murat Bozankaya spunea chiar de atunci că firma nu are cum să livreze prima garnitură mai devreme de 18 luni.
În luna mai a acestui an, însă, când a fost semnat ultimul contract subsecvent pentru ultimele șapte garnituri, șeful Direcției Generale de Drumuri, Poduri, Parcaje și Rețele de Utilități din cadrul Primăriei Timișoara, Culiță Chiș, dădea vestea că primul tramvai va ajunge la Timișoara în octombrie.
„În luna octombrie o să vină primul tramvai, iar peste obligațiile contractuale, în 2021 vor fi furnizate toate celelalte. Se vor face eforturile pentru a fi livrate inainte de termen”, anunța șeful din primărie.
În timpul campaniei electorale, și primarul în funcție, Nicolae Robu, declara că primul tramvai va veni în acest an la Timișoara.
„Nu mai e mult până încep să ne vină tramvaiele noi, primul chiar până la sfârșitul acestui an și-apoi minim 15 în 2021. Să știți că niciun oraș nu a reușit să aibă până la ora actuală mai mult de 10 tramvaie noi, noi avem 30. Greul e în urmă!“, scria acesta pe Facebook.
Știau că e imposibil
În ciuda asigurărilor date de mai-marii din Primăria Timișoara, niciun tramvai nu va fi livrat în acest an.
„Aceste tramvaie sunt produse special pentru Timișoara. Nu vine niciunul în acest an. Contractul a fost suspendat timp de trei luni, din februarie până în mai, deoarece au fost cazuri de Covid în fabrică, iar activitatea a fost întreruptă”, spun acum reprezentanții Primăriei Timișoara.
Mai clar, în mai, când Chiș susținea că primul tramvai va ajunge în acest an la Timișoara, fabrica turcească era închisă de trei luni, deci era clar că vor exista întârzieri. Și în septembrie, când primarul Robu susținea că „nu mai e mult”, conducerea municipalității timișorene știa că este imposibil ca prima garnitură să fie livrată înainte de termen.
„Raza de soare” este că măcar cei de la primărie au demarat procedura de omologare a noilor garnituri de către Autoritatea Feroviară Română. Fără acest act, tramvaiele noi nu pot circula.
Turcii de la Bozankaya au câștigat un contract de furnizare a unor troleibuze și în București, dar acesta a fost anulat ulterior pentru că firma nu are certificat de omologare RAR.
Conform contractului, un tramvai Bozankaya costă 11,5 milioane de lei, cu TVA, adică aproximativ 2,3 milioane de euro. Banii provin din fonduri europene.
Trimite articolul
Xdar tramvaiele produse in Arad ce au, de nu s-au luat de acolo?
-
Datorita cerintelor din caietul de sarcini nu sunt bune cele de la Astra Arad. S-a cerut functionare pe baterii, pt deplasare autonoma fara curent pe linie catenara.
-
la arad nu s-a dat spaga excursie pentru angajatii primariei. in turcia s-au plimbat cu balonul, au mers la mare…si de aceea sunt mai bune tramvaiele turcesti, nu cele cu licenta siemens de la arad.
tristul adevar.-
Ai văzut cumva cum arată un tramvai din Arad?….tabla îndreptată cu ciocanul… nu mai vorbim de fiabilitate…..!
-
Ai dreptate cand ai amintit de fiabilitate. Cu turcismele nu se poate compara nimeni. Intrec chiar si chinezismele.
-
In Timisoara am avut un tramvai de la Arad, care a circulat ceva timp pe aici pentru omologare. Ala mov cu galben, Autentic se numea. Probabil tu te referi la ce au ei prin oras in circulatie cand spui tabla intreptata cu ciocanul.
-
Unii mai confunda “tramvaiele vechi care circula in Arad” cu “tramvaiele noi care se fabrica la Arad”. Riscurile exprimarii prea prescurtate.
-
o parere ca multe altele,exprimata in necunostinta de cauza ; in alte orase ,(Cluj) functioneaza. Chiar daca depoul ( ar fi la Arad in 37min.ar ajunge in Timisoara mai repede decat unele de pe linia 1 !
-
-
anulate aberatiile astea si dosar penal in plus pentru robulake&co
Trebuie sa fie bune tramvaiele astea turcesti de au castigat Bozankaya licitatia.
Sper sa aiba si WC-uri turcesti in lista de dotari.
Era trecuta optiunea in caietul de sarcini?
-
Eu sper sa aiba extinctoare, si sa nu ia foc la fel ca “Otokar”-urile Gabrielei Firea.
Contracte marca usele
Deci dupa tramvaiele din anii ’60 refurbished, urmatorul pas a fost ca robu sa comande ca firea niste tramvaie turcesti la pret de Siemens, pe baterii (de parca ai putea avea sine dar nu cablu), dar care… macar vin mai tarziu!
Bine ca ne.am scapat de tiganul de robu. Fabrica de tramvaie Arad nu dadea spaga.
-
Cele de la Aead nu sunt autonome pe baterii, in caz de intrerupere curent, totusi Aradul le dadea cai ptr.tractiune.
-
Acumulatori se pun in carucioare tractate de magarusi pe linii concatenate !
-
Pai este primar nou, sa se implice sa rezolve ceva sau pierdem timpul cu dat cu pietre.
Sursa : http://www.bozankaya.com.tr/en/timisoara-chose-bozankaya-trams/
Bozankaya va produce 16 tramvaie cu podea joasă pentru Timișoara, cu opțiunea de a furniza încă 24 de tramvaie.
Bozankaya este mândră să anunțe atribuirea unui contract cu municipalitatea română Timișoara pentru furnizarea a 16 tramvaie cu o valoare totală de 33 milioane EUR
(pret din articol : Conform contractului, un tramvai Bozankaya costă 11,5 milioane de lei, cu TVA, adică aproximativ 2,3 milioane de euro).
Contractul include opțiunea de a furniza 24 de tramvaie suplimentare, aducând întreaga valoare a contractului la peste 80 de milioane de euro. Primele livrări sunt așteptate la 18 luni de la semnarea contractului, cu o durată completă a proiectului de 48 de luni.
Conform acestui contract, Bozankaya va produce tramvaie 100% cu podea joasă, cu cinci module și o lungime totală de 30 de metri. Vor atinge o viteză maximă de 70 km și vor oferi spațiu pentru 170 de pasageri. Tramvaiele pot funcționa cu baterie pentru mai mult de 60 km, oferind mai multă flexibilitate în caz de reparații sau alte întreruperi ale rețelei electrice. Acest lucru permite, de asemenea, Timișoarei, Capitala Culturii Europene în 2021, să extindă liniile de tramvai fără a fi nevoie să construiască linii catenare suplimentare – o opțiune atractivă pentru centrele istorice ale orașelor.
Tramvaiele turcesti sunt certiicate UE sau patim ca miticii?
Tramvai Autentic de la Arad…
Cel împrumutat pentru teste la Timişoara este format din două module și are 18 metri lungime. În funcție de dotările solicitate de client, prețul unui astfel de tramvai variază între 1,25 milioane și 1,4 milioane de euro, fiind sub cel al competitorilor, potrivit directorului Astra Vagoane Călători.
Lasa ca dau la turci 2.5 mil pe bucata, doar pentru ca au vrut “expertii”lui Robu baterie pentru 100km. Noaptea mintii.