Kamen Chanev şi-a asigurat admiraţia tumultoasă a iubitorilor de operă din urbe încă de la primele sale apariţii pe scena Operei Naţionale, cea mai recentă fiind în rolul Radames din opera Aida de Verdi, la deschiderea ediţiei 2012 a Festivalului Timişoara Muzicală. Vocea excelent calibrată, inflexiunile calde, jocul plin de culoare şi aerul romantic i-au adus şi în rolul enigmaticului Calaf cascade de aplauze din partea publicului timişorean. Partitura principesei de gheaţă a fost interpretată cu un intens dramatism de soprana Madeleine Pascu. Cei doi au mai cântat împreună rolurile principale ale operei Turandot şi pe scena Operei din Bucureşti. O apariţie emoţionantă, furtunos aplaudată, a fost cea a Narcisei Brumar în rolul nefericitei Liu, personaj de o tragică serenitate lipsită de speranţă, într-o sensibilă interpretare. Ca întotdeauna, trio-ul Ping-Pang -Pong (jucat de Dan Patacă, Mircea Dan Petcu şi Florin Pop) a stârnit un val de simpatie.
Ideea de a compune această romantică şi romantică operă i-a fost sugerată lui Giaccomo Puccini (1858-1924) de libretistul său, Giuseppe Adami, însă, se ştie, Puccini a scris “Turandot” doar până la scena sinuciderii blândei Liu, ultimele pagini fiind compuse de Franco Alfano după notele maestrului. Arii din ultima opera a lui Puccini precum “Nessun dorma”, au devenit adevărate „şlagăre” pentru iubitorii artei lirice, totusi opera Turandot rămâne un titlul destul de rar în repertoriile operelor, chiar a celor mai mari, din cauza dificultăţii partiturilor. Turandot este, probabil, cea mai complexă operă pucciniană în ceea ce proveşte structura ei muzicală, armonia şi orchestraţia. Dualitatea personajului principal, sfâşiat între cruzimea obsesivă a propriei purităţi şi impulsul de a iubi, lupta între principesa de gheaţă şi enigmaticul ei peţitor, sunt redate într-o savantă textură orchestrală, cu adevărate dueluri instrumentale, remarcabil redate de orchestra Operei timişorene condusă de dirijorul David Crescenzi (Italia).
Citiți principiile noastre de moderare aici!