După ce li s-a pus în vedere că orice completare faţă de prevederile contractului-cadru poate fi făcută doar cu acordul părţilor, cei de la E.ON Gaz încearcă să obţină modificarea reglementărilor în vigoare.
Într-un document având ştampila „Confidenţial”, care ne-a fost dus la dispoziţie de reprezentanţii Federaţiei Asociaţiilor de Locatari din Timişoara (FALT), cei de la E.ON solicită pur şi simplu Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei modificarea reglementărilor. „Solicităm emiterea unei decizii a ANRE prin care cadrul de reglementare să fie completat şi modificat”, se arată în document.
Miza principală o reprezintă acum taxa de deconectare/ reconectare, care ar trebui achitată de consumatorii cărora li s-a întrerupt furnizarea gazului pentru neplată. Contractul-cadru nu conţine însă nicio referire la o asemenea cheltuială şi, ca atare, perceperea unei asemenea taxe ar fi în afara reglementărilor în vigoare, spun reprezentanţii asociaţiilor de locatari/ proprietari.
„Solicitarea făcută de E.ON Autorităţii Naţionale de Reglemantare în Domeniul Energiei reprezintă practic recunoaşterea că toate contractele încheiate până acum cu abonaţii sunt ilegale”, afirmă preşedintele FALT, Petru Olariu.
Prevederea unei taxe de deconectare/ reconectare nu este ceva neobişnuit, ea existând şi în cazul altor furnizori de utilităţi, fie că este vorba de energie electrică, apă sau servicii de telefonie.
„ANRE a prevăzut o asemenea taxă, dar doar între distribuitor şi furnizor. Consumatorii n-au relaţie contractuală cu distribuitorul aşa încât E.ON Gaz trebuia să includă taxa de deconectare/reconectare în preţul pe care îl percepe populaţiei pentru furnizarea gazului sau să o suporte din profit”, mai susţine Olariu.
În momentul de faţă, E.ON Gaz include în factura celor cărora li s-a sistat furnizarea o taxă de reconectare în valoare de 104 lei.
Poziţia E.ON Gaz
Reprezentanţii companiei E.ON Gaz nu par afectaţi de problemele ridicate de FALT şi spun că toate contractele pe care le-au remis sunt legale. „Contractele de furnizare a gazelor naturale remise de către compania noastră către consumatori respectă prevederile legislaţiei aplicabile în domeniu, respectiv a cadrului de reglementare emis de către ANRE în domeniul gazelor naturale (Ordinul ANRE nr. 77/2009 şi Decizia 183/2005 cu modificările şi completările ulterioare)”, arată Departamentul de Relaţii Publice şi Comunicare al E.ON România.
Reprezentanţii companiei spun că nu pot face derogări de la anumite clauze contractuale, fapt ce ar fi echivalent cu încălcarea prevederilor cadrului de reglementare în vigoare. „În consecinţă, dacă în contractul de furnizare a gazelor naturale nu este precizată obligaţia furnizorului de a relua furnizarea sub condiţia achitării de către consumator a facturilor restante, a penalităţilor şi a costurilor generate de procesul de deconectare/reconectare, îndeplinirea de către E.ON Energie România a unor obligaţii specifice stipulate de actualul cadru de reglementare, în mod special Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare, este afectată”, au adăugat oficialii E.ON Gaz.
Ceea ce compania nu a precizat este în ce măsură standardul de performanţă în furnizarea gazului creşte odată cu achitarea de către abonaţi a celor 104,2 lei reprezentând taxa de reconectare şi modul în care standardul scade dacă banii abonaţilor nu ajung în contul furnizorului.
Marius Horescu
Citiți principiile noastre de moderare aici!