O serie de testări efectuate de organizații de specialitate pe piste speciale pentru a măsura zgomotului provocat de pneuri au arătat că există o diferență între un cauciuc standard și unul de construcție specială. La un test realizat cu aceeași mașină, la o viteză de 80 de kilometri/ oră, un pneu standard a emis un zgomot de peste 74 de decibeli, în timp ce la un pneu special, cu emisie scăzută de zgomot, cantitatea decibelilor a scăzut la puțin peste 68, deci o diferență de cinci decibeli.
Într-un studiu, făcut de o societate de distribuție de anvelope din Timișoara, au fost comparate cinci cauciucuri buget și cinci premium în ceea ce privește nivelul de zgomot conform etichetei UE pentru anvelope ale fiecărui produs.
„Media nivelului de zgomot la cauciucurile buget din studiu este de 71,6 db, iar la cele premium avem o medie de 69,6 db, așadar o diferență de 2 db”, susține Traian Pop, director pentru Europa de Est al societăţii respective.
Un alt aspect de reducere a poluării fonice este înlocuirea cauciucurilor vechi cu unele noi. Zgomotul provocat de pneurile cu o vechime mai mare de cinci ani crește poluarea fonică cu până la 2,5 decibeli, reiese dintr-o statistică a Comisiei Europene, realizată în 2008. Relevant este indicatorul care arată că scăderea zgomotului provocat de pneuri cu trei decibeli poate duce la înjumătățirea poluării fonice de pe șosele provocate de pneuri atunci când mașinile rulează cu peste 50 de kilometri la oră.
Gradul de întărire al cauciucurilor, care crește direct proporțional cu gradul de uzură respectiv cu vechimea – chiar dacă nu au fost folosite, se calculează folosind un durometru, unitatea de măsură fiind shore-ul. Studiul a arătat că măsurătorile experimentale indică o întărire a cauciucurilor cu 10 – 15 shore în decursul a cinci ani. Fiecare grad shore întețește zgomotul emis cu 0,22 decibeli.
Deci un calcul simplu relevă faptul că, după cinci ani, crește poluarea fonică între 2 – 2,5 decibeli. De menționat, că uneori anvelopele sunt utilizate chiar mai mult de cinci ani și rularea pneurilor pe șosele produce, în multe cazuri, un zgomot mai accentuat decât mașinile însăși.
Timișoara e campioană la poluarea fonică
În județul Timiș, și îndeosebi în municipiul Timișoara, sunt depășite de multe ori limitele admise ale zgomotului stradal. Astfel, harta poluării fonice arată că și în județul Timiș au fost constatate, anul trecut, 48 de depășiri ale nivelului admis de zgomot. Agenția pentru Protecția Mediului Timiș a realizat pe parcursul anului trecut 130 măsurări de acustică urbană. Depășiri ale limitei maxime admise prevăzute de STAS 10009-88 s-au înregistrat în 48 de puncte de măsurare.
Poluarea fonică reprezintă un factor ridicat de stres îndeosebi pentru locuitorii orașelor. Panouri absorbante și alte mijloace de a tempera zgomotul pot atenua doar parțial impactul negativ asupra populației din zonele adiacente străzilor cu circulație intensă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!