Ideea ducerii în subteran a liniilor de cale ferată care traversează la ora actuală Timişoara a fost pentru prima dată expusă de primarul Nicolae Robu în urmă cu mai bine de 2 ani, context în care edilul a vorbit şi despre introducerea transportului cu metroul. Planul ar cuprinde şi realizarea unui bulevard nou-nouţ la suprafaţă, pe locul actualelor linii de tren.
Consilierilor locali li s-a propus să aprobe, vineri, un studiu de prefezabilitate pentru reconfigurarea traseului de cale ferată pe teritoriul municipiului Timişoara, prin introducerea liniilor CF în subteran, autorităţile motivând că păstrarea lor pe actualul amplasament ar reprezenta o piedică în calea dezvoltării oraşului.
Reprezentanţii municipalităţii au explicat că s-au analizat două variante de traseu şi a fost aleasă una care presupune construirea unui tunel de 10,2 kilometri.
Studiul de prefezabilitate, realizat de firma SC Longhersin SRL, a costat 114.813 lei la care se adaugă TVA, deci peste 32.000 de euro cu TVA, iar unii aleşi au ajuns la concluzia că nici nu trebuia făcut.
„Acest studiu nu era oportun a fi realizat, se putea trece direct la studiu de fezabilitate”, a afirmat consilierul PSD Daniel Idolu.
Primarul a replicat că se impunea însă realizarea documentaţiei.
„Acest obiectiv va trebui să aibă aprobarea Guvernului, el se va putea face numai cu aprobarea Guvernului, de aceea trebuia studiu de prefezabilitate. Acest proiect de investiţii va fi unul aprobat de Guvern. Liniile de cale ferată sunt ale Guvernului, nu sunt ale noastre, nici nu am putea să ne apucăm să le ducem în subteran…”, a spus Robu.
Iar aleşii, şi Idolu, şi consilierul Adrian Orza, au vrut să ştie… de unde garanţia că va fi aprobat de Guvern şi dacă a corespondat cineva cu oficialii din Ministerul Transporturilor, cu CFR Infrastructură, ca să nu ne trezim că aruncăm banii pe geam, mai ales că pasul următor ar fi întocmirea studiului fezabilitate. Asta înseamnă alţi bani, şi nu puţini dacă ne gândim la valoarea investiţiei – 1,5-2 miliarde de euro, estima chiar Robu în trecut.
Primarul i-a asigurat pe consilieri că „s-a colaborat cu CFR” la întocmirea documentației.
„La Bucureşti, metroul a costat 50 de milioane de euro un singur kilometru”, a continuat Idolu, gândindu-se la perspectivele de finanţare. El a atras atenţia că proiectul nu este cuprins nici în Master Planul General pe Transport.
Tunel cu tehnologie ca la Michelangelo, Robu anunță spectacol
Robu a amintit că şi-a prezentat planul şi în faţa comisarului european Corina Creţu, la Bruxelles, şi i s-a spus că acest proiect îndrăzneţ ar putea fi eligibil pe noile programe europene – Planul Juncker.
„Acesta este un proiect de viziune, de termen lung (…) Va putea fi pus în practică numai cu implicarea Guvernului, pe fonduri europene, cu fonduri speciale. Este spectacol pur şi simplu ce prevede acest studiu, în costuri intrând inclusiv amenajările la suprafaţă şi trei staţii care sunt prevăzute pentru a da dublă utilizare liniilor odată duse în subteran. Tehnologia folosită de specialişti este cea a forării verticale, pe care am folosit-o la pasajul Michelangelo. Cu această tehnologie costurile sunt mult mai mici (n.r. – comparativ cu cele pentru metrou, spune Robu), durata de execuţie şi ea se reduce”, a explicat edilul.
Consilierul PSD Alfred Simonis a anunţat că se va abţine la vot pentru că implică alocări de la bugetul local fără să existe vreo garanţie privind realizarea proiectului.
„Nu vreau ca peste un an, sau doi sau trei, când nu se va întâmpla nimic pentru realizarea acestui obiectiv, să trebuiască să dăm banii înapoi pentru că i-am cheltuit pe studii care nu se pun în practică”, a afirmat Simonis.
Primarul a afirmat că fără studii nu se pot atrage bani.
„Ca să ai vreo şansă să obţii vreo finanţare, trebuie să ai ceva, trebuie să te duci cu ceva făcut de specialişti (…) Ca să putem intra în parteneriate şi să aplicăm pentru finanţare – nu ştim acum pe ce variantă – s-a făcut acest studiu”, a conchis Robu.
În cele din urmă, aleşii au aprobat reconfigurarea traseului de cale ferată, cu câteva abţineri.
Articole pe aceeași temă:
Timisoara peste 10 ani? Metropola cu metrou, in viziunea primarului
Primaria Timisoara pregateste studiul de fezabilitate pentru introducerea metroului
Timisoara viitorului: linii de tren ingropate si un bulevard cu sase benzi in noul PUG al orasului
Grindeanu spulbera proiectele lui Robu: Un kilometru de metrou costa 60 de milioane de euro
Citiți principiile noastre de moderare aici!