Dosarul a fost deja înregistrat la Tribunalul Timiș. Omul cere anularea actului administrativ, adică anularea deciziei Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei Timișoara.
„Am atacat în instanță decizia Comisiei de Circulație a PMT, din mai multe motive. Primul este că Primăria Timișoara nu a reușit să furnizeze în scris motivațiile deciziei de interdicție totală a circulației bicicletelor pe zona pietonală. Primăria Timișoara nu a reușit să prezinte în scris măsurile luate și implementate în vederea evitării unei asemenea decizii drastice. Primăria Timișoara nu a putut prezenta în scris nicio estimare a impactului acestei decizii. Primăria Timișoara nu a reușit nici să producă dovezile unei consultări publice pe acest subiect, conform cerințelor legate de transparență”, a declarat Gabriel Tușinean pentru Tion.ro.
Practic, timișoreanul spune că specialiștii Primăriei Timișoara au luat această decizie direct, fugind de o dezbatere publică, care s-ar fi impus în acest caz.
Dosarul a fost depus la Tribunalul Timiș în 19 ianuarie, la Secția Contencios Administrativ și Fiscal, iar momentan nu s-a stabilit nicio înfățișare.
„În fapt, abordarea problemei prin comisie internă a PMT, comisie a cărei activitate nu este publică și ale cărei decizii ajung rar a fi afișate chiar și pe site-ul propriu al Primăriei Timișoara, este tocmai în scopul de a evita orice dezbatere publică. Situația este similară cu noul anunțat «plan de circulație a bicicletelor prin zona centrală». Ironic, decizia de interdicție a bicicletelor vine în contradictoriu cu propriul proiect gestionat și implementat de Primăria Timișoara – «Modernizarea stațiilor de transport public intermodal la nivelul Polului de Creștere Timișoara», finanțat prin fonduri UE, cu propriile planuri de dezvoltare deja în vigoare sau cu planurile de dezvoltare aflate acum în pregătire și dezbatere publică, ce pun accent și pe dezvoltarea circulației cu bicicletele și… cu propriile hotărâri adoptate în consiliul local”, mai explică timișoreanul care a dat în judecată primăria.
Omul s-a bazat în acțiunea sa pe Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, art. 81 Subordonarea față de actele de nivel superior, care spune că „la elaborarea proiectelor de hotărâri, ordine sau dispoziții se va avea în vedere caracterul lor de acte subordonate legilor, hotărârilor și ordonanțelor guvernului și altor acte de nivel superior”. Punctul 2 de la același articol spune că reglementările cuprinse în hotărârile date de consiliile locale nu pot contraveni Constituției României și reglementărilor din acte normative de nivel superior.
De asemenea, la baza acțiunii în instanță stă și HCL 348/2.08.2013 pentru completarea Anexei la HCL nr. 371/30.10.2007 privind constatarea și sancționarea contravențiilor pe teritoriul Municipiului Timișoara, modificată și completată prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 206/26.05.2009, art. 1, aliniatele 2 și 3.
Vorbim despre hotărârea care „interzice circulația pe biciclete în Piața Victoriei și strada Alba Iulia, în perioada 01.05 – 31.10 a fiecărui an, în intervalul orar 18-22, fără avizul Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei Timișoara”. Amenzile erau între 100 și 200 de lei. Or, spune Gabriel Tușinean, această hotărâre nu ar fi fost abrogată de Consiliul Local Timișoara, fiind încă în vigoare, bătându-se cap în cap cu decizia Comisiei de Circulație care interzice în orice anotimp și la orice oră pedalatul pe Corso, precum și pe străzile Alba Iulia și Mărășești.
Reclamantul mai ține seama și de „regulamentul de funcționare a Comisiei de Circulației, care menționează, la articolul 3, în listă, actele normative care stau la baza activității sale: hotărârile consiliului local și dispozițiile primarului referitoare la reglementările circulației rutiere de pe raza municipiului Timișoara”.
„Vă rog să constataţi că decizia Comisiei de Circulaţie din data de 03.09.2015 încalcă principiul subordonării faţă de actele de nivel superior, impunând soluţii tehnice contrare prevederilor HCL 439/02.08.2013, încălcând în acest mod şi propriul regulament de funcţionare şi să dispuneţi anularea ei”, se mai arată în motivarea acțiunii timișoreanului.
Vă reamintim că reprezentanții primăriei au stabilit, recent, un traseu cu zece străzi pe care bicicliștii au voie să pedaleze în centrul istoric al Timișoarei. Este interzis însă pedalatul în piețele Unirii, Libertății sau Sf. Gheorghe.
Este posibil ca instanța să suspende decizia primăriei pe toată perioada procesului.
UPDATE. Nicolae Robu, despre procesul de la Tribunalul Timiș: Nu are cum să fie suspendată hotărârea comisiei
Primarul Timișoarei susține că municipalitatea încă nu a fost înștiințată de dosarul deschis la Tribunalul Timiș, la Secția Contencios Administrativ și Fiscal. El crede însă că decizia Comisiei de Circulație nu va fi anulată și spune că, dacă se impune, consiliul local va abroga articolul din hotărârea de consiliu prin care a fost interzis pedalatul într-un anumit interval, prin centrul orașului.
„Nu am fost înștiințat despre această acțiune. Nu are cum să fie suspendată, pentru că nu putem să ne jucăm în circulație și să creăm haos. Nu are nicio legătură hotărârea veche, Comisia de Circulație este îndrituită să reglementeze circulația în oraș, fără a fi nevoie de hotărâri de consiliu local în acest scop. Nu trebuia să fie abrogat, pentru că legea împuternicește comisia să stabilească regimul de circulație într-un oraș fără hotărâri de consiliu local. Deci, pe problemele în speță, nu hotărârile de consiliu local sunt prevalente. O să o abrogăm, dacă chiar se vrea și asta, nu va fi nicio problemă”, a declarat Robu pentru Tion.ro.
Rămâne de văzut cum va decurge procesul și ce decizie va lua instanța.
Alte articole pe aceeași temă:
Biciclistii rai din Timisoara, dupa numaratoarea Politiei Locale: 66 de amenzi in centru
Citiți principiile noastre de moderare aici!