Universităţile membre ale Consorţiului Universitaria solicită evaluarea instituţională clară în scopul diferenţierii pe criterii valorice a instituţiilor de învăţământ superior din România. În cadrul reuniunii de la Iaşi a Consorţiului Universitaria, care a avut loc în zilele de 29 şi 30 noiembrie, reprezentanţii Universităţii din Bucureşti, Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, ai Universităţii de Vest din Timişoara, ai Academiei de Studii Economice Bucureşti şi ai Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi au decis să îşi unească eforturile pentru a realiza o clasificare efectivă a instituţiilor de învăţământ superior. În mare parte această clasificare influenţează şi sumele primite ca şi finanţare de la buget, aceasta fiind una dintre mizele schimbărilor.
„Instituţiile de învăţământ superior din România sunt judecate, în mod nedrept, pe baza unor criterii egalitariste” a declarat Mircea Dumitru, rectorul Universităţii din Bucureşti, în deschiderea lucrărilor Consorţiului Universitaria.
În Statele Unite ale Americii, dintre cele 4.000 de instituţii de învăţământ superior, doar 225 au dreptul de a organiza studii doctorale, în timp ce în Marea Britanie universităţile care pot oferi studii de doctorat reprezintă puţin peste 20% din numărul total al instituţiilor de învăţământ superior. „Prin comparaţie, în România toate cele 49 de universităţi publice au dreptul nediscriminatoriu de a organiza studii doctorale”, a declarat Vasile Işan, rectorul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”.
Totodată, universităţile au tras un semnal de alarmă privind subfinanţarea cronică a educaţiei, în comparaţie cu resursele care trebuie angajate. Universităţile mai solicită Ministerului Educaţiei Naţionale emiterea la timp a ordinelor de organizare a admiterii şi a examenelor de licenţă, deblocarea posturilor, simplificarea procedurilor de angajare a personalului didactic şi auxiliar, precum şi aprobarea programelor de licenţă şi master cu dublă specializare (principală/ secundară).
Finanţarea prin programe europene
Reuniţi pentru a discuta şi despre noile oportunităţi de finanţare prin programele europene din perioada 2014-2020, reprezentanţii celor cinci universităţi au decis să transforme România într-o destinaţie extrem de atrăgătoare pentru studenţii din străinătate, propunând oferte de studiu multiple. Astfel, prin noile tipuri de burse Erasmus, studenţii vor putea veni să studieze în ţara noastră în două sau mai multe universităţi sau vor putea beneficia de „pachete” de burse de studii şi stagii de practică din partea mai multor universităţi.
Mai mult, universităţile au hotărât să pună în practică şi o idee mai veche a Consorţiului, respectiv realizarea unor mobilităţi de tip Erasmus intern între universităţile membre din Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi. Astfel, un student de la Iaşi ar putea studia un semestru la o universitate parteneră din România, urmând ca notele obţinute să-i fie recunoscute în totalitate. Mobilităţile de studiu româneşti au fost subiect de discuţie atât pentru prorectorii responsabili cu activitatea didactică, cât şi pentru reprezentanţii studenţilor, care au pus la punct detaliile tehnice ale acestor schimburi academice.
Citiți principiile noastre de moderare aici!