Raluca Popescu, copreședintele Asociației Ceva de Spus, a mers, luni, la sediul Retim, Biroul Contracte, dorind să contracteze serviciile de salubrizare pentru sediul unde își desfășoară activitatea asociația dedicată persoanelor cu dizabilități. Tânăra a fost șocată să constate că nu poate intra în instituție, pentru că ușa e pe jumătate blocată, iar căruciorul ei nu încape. Trebuie spus că legea prevede un minimum de 90 de centimetri pentru uși, iar căruciorul ei este chiar mai mic decât un fotoliu rulant standard, având 75 de centimetri lățime. Sediul Retim nu este dotat nici cu rampe de acces, însă blocarea ușii este pur și simplu stupefiantă.
”Azi am fost să semnăm contractul de furnizare cu Retim. Adică l-am fi semnat, dacă am fi putut deschide ușile să încăpem cu scaunul rulant. Peste treptele neaccesibile am trecut… cu vederea, dar nu am încăput pe ușă. Deși m-a iritat, dar a fost cel puțin hazliu momentul în care o doamnă ne-a sugerat să mă ia cineva în brațe și să intrăm cu scaunul pliat. Am făcut o sesizare oficială atât către RETIM cât și către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială pentru a remedia această situație. Noi dorim să plătim un serviciu, să semnăm un contract, însă momentan nu ne putem apropia de birouri. Oare ar veni domnii directori să semneze contractul la noi la sediu? Sau îl semnăm în stradă?” se întreabă, retoric, Raluca Popescu.
Purtătorul de cuvânt al Retim s-a arătat luat prin surprindere de situație: ”Așa e ușa aia, nu știu. Nu am mai avut o astfel de situație până acum. Dar nu avea pe cineva să trimită în locul ei? O să sesizez colegii despre problemă și o s-o remediem. Rampe de acces nu putem pune, că e clădire veche, monument istoric, și nu avem voie niciun fel de intervenții la ea. Nu știu să vă spun de ce e blocată ușa aceea, așa e ea, așa se circulă pe ea, o fi bătută în cuie, nu știu. Nici nu-mi vine să cred câte am auzit de când a început anul ăsta. Unii îmi cer să număr sarmalele și cârnații care s-au aruncat după sărbători la containere, cineva s-a pozat pe o budă lăsată pe stradă, acuma aflu că e o ușă înțepenită. O să mergem și o să o desțepenim. Voi sesiza colegii și vom încerca să remediem situația”, ne-a declarat Livian Hotico.
Până la această oră, Asociația Ceva de Spus a trimis atât către RETIM, cât și către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială, următoarea sesizare oficială:
”Vă informăm că astăzi, 13.01.2014, am fost la sediul dumneavoastră pentru a solicita semnarea contractului pentru colectarea deșeului menajer de la sediul nostru. Fiind utilizatoare de scaun rulant, din păcate, nu am putut intra în sediul dumneavoastră, pe de o parte din cauza treptelor, pe de altă parte din cauza imposibilității de a deschide ușa dublă pe care o aveți la intrarea în sediul de contractare. Prin urmare, solicităm găsirea unei soluții pentru semnarea acestui contract. De asemenea, dorim să vă atragem atenția, asupra faptului că toate clădirile publice și birourile de interes general trebuie să fie accesibile conform Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, ratificată de România în anul 2010.
Art. 9.1 : Pentru a da persoanelor cu dizabilităţi posibilitatea să trăiască independent şi să participe pe deplin la toate aspectele vieţii, Statele Părţi vor lua măsurile adecvate pentru a asigura acestor persoane accesul, în condiţii de egalitate cu ceilalţi, la mediul fizic, la transport, informaţie şi mijloace de comunicare, inclusiv la tehnologiile şi sistemele informatice şi de comunicaţii şi la alte facilităţi şi servicii deschise sau furnizate publicului, atât în zonele urbane, cât şi rurale. Aceste măsuri, care includ identificarea şi eliminarea obstacolelor şi barierelor faţă de accesul deplin, trebuie aplicate, printre altele la:
(a) Clădiri, drumuri, mijloace de transport şi alte facilităţi interioare sau exterioare, inclusiv şcoli, locuinţe, unităţi medicale şi locuri de muncă;
(b) Serviciile de informare, comunicaţii şi de altă natură, inclusiv serviciile electronice şi de Urgenţă.”
În Timișoara, la ora actuală sunt înregistrate 10.684 de persoane cu dizabilități, din care 9.950 sunt adulți. Așadar, sperăm găsirea urgentă a unei soluții viabile tuturor clienților indiferent de dizabilitate”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!