Municipiul Timișoara, Primarul Timișoarei și Consiliul Local Timișoara au depus plângere în instanță împotriva Guvernului României și a Ministerului Transporturilor pentru „obligare emitere act administrativ” în problema vaporașelor, cumpărate cu două milioane de euro și ținute la mal de birocrație de doi ani. Dosarul se află la Curtea de Apel Timișoara, care n-a stabilit încă o primă înfățișare.
„Am depus plângere pentru obligarea Ministerului Transporturilor, Ministerului Apelor și Pădurilor și Guvernului României să creeze structura Administrarea Căii Navigabile Canalul Bega. În paralel, ne adresăm directoratului Programului Operațional Regional și Comisiei Europene”, a declarat primarul Timișoarei pentru tion.ro.
Primarul Nicolae Robu amenință de mai multe luni că se adresează Comisiei Europene în această problemă, dar până acum nu a făcut-o.
Primăria Timișoara a plătit aproximativ două milioane de euro pentru șapte vaporașe, pentru a introduce transportul public pe Bega, o condiție trecută în proiectul de reabilitare a malurilor Begăi, desfășurat cu fonduri europene. Din păcate, ambarcațiunile nu pot face curse regulate din cauza unor probleme birocratice.
Mai exact, Guvernul României trebuie să înființeze Administrația Căii Navigabile, o instituție fără de care Societatea de Transport Public Timișoara nu poate da drumul transportului cu vaporașe pe Bega. Dacă până în 30 iunie 2018 nu este înființată Administrația Căii Navigabile, atunci primăria trebuie să dea înapoi Uniunii Europene banii pentru reabilitarea malurilor Begăi, plimbările cu vaporașele într-un sistem de transport public fiind o condiție în acest proiect.
Practic, primăria a amenajat stațiile pentru vaporetto în cadrul unui proiect desfășurat cu fonduri europene, în valoare totală de 31,5 milioane de lei. Lucrările pentru reabilitarea malurilor Begăi au început în 2013 și au fost finalizate în decembrie 2015, iar vaporașele stau degeaba de doi ani.
Varianta Ministerului Transporturilor
Potrivit Biroului de Presă al Ministerului Transporturilor, care a răspuns întrebărilor reporterilor tion.ro la sfârșitul anului trecut, cea mai mare problemă este „dubla înregistrare a Canalului Bega, acesta fiind înregistrat ca aparținând domeniului public al statului român aflat în administrația Apele Române”.
Cum explică asta cei de la București? Conform art. 25 din OG 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, pentru transportul naval pe căile navigabile interioare, prin hotărâre a guvernului, trebuie înființată o singură administrație de cale navigabilă a Canalului Bega, care va îndeplini condițiile prevăzute în această ordonanță.
Cât despre proiectul primăriei, reprezentanții Ministerului Transporturilor spun că „Primăria Timișoara a derulat un proiect, finanțat din fonduri europene, constând în amplasarea unor pontoane de acostare pe Canalul Bega, pe segmentul aflat pe teritoriul unității administrativ-teritoriale – municipiul Timișoara, ocazie cu care, după finalizarea acestuia, a solicitat Ministerului Transporturilor autorizarea administrației portuare/ de cale navigabilă, în baza prevederilor OG nr. 22/1999”.
Citiți aici varianta ministerului.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/vrem-transport-public-cu-vaporase-dar-nu-deranjam-guvernul-robu-nu-te-poti-duce-sa-spui-ca-principala-problema-a-tarii-este-a-ta/1989755
http://www.tion.ro/ministerul-transporturilor-raspunde-intrebarilor-tion-ro-despre-vaporasele-timisoarei-si-administratia-caii-navigabile/1946226
Citiți principiile noastre de moderare aici!