În 20 aprilie 2018, primarul Timișoarei, plecat într-o vizită de lucru în Portugalia, anunța că „problema vaporașelor e pe cale de a se rezolva (…), eu și d-na Secretar General al Ministerului Transporturilor, Elena Petrașcu, convenind ca Primăria Timișoara să pună la dispoziția Ministerului Transporturilor, ca sediu pentru viitoarea structură de tip regie «Administrația Căii Navigabile Canalul Bega», un spațiu corespunzător, în regim de comodat”.
Primarul și Ministerul Transporturilor
La câteva zile de la aceste afirmații, Nicolae Robu ne-a spus că mingea este la Ministerul Transporturilor.
„Nu e încă rezolvată. Am vorbit la Ministerul Transporturilor, pentru că nemodificându-se legea, după ce s-a respins amendamentul pe care l-am propus prin domnul deputat Marilen Pirtea, nu mai poate Ministerul Apelor să facă această structură și până la urmă o va crea Ministerul Transporturilor. Desigur, într-o anumită înțelegere la nivelul guvernului cu Ministerul Apelor și Pădurilor. Și atunci, sediul ne-a fost cerut nouă tot prin această idee, că se fac pregătirile. Am dat sediul, l-am comunicat luni dimineața la prima oră, este casa unde a fost biblioteca județeană. Este un spațiu de pe str. General Magheru nr. 24, 105 metri pătrați, l-am dat Ministerului Transporturilor ca sediu pentru viitoarea Regie de Administrare a Căii Navigabile Canalul Bega din subordinea/structura sa”, a explicat Robu pentru Tion.ro.
Anunțul primarului venea la scurt timp după ce colegul lui de partid, Marilen Pirtea, a spus că PSD a mai pus o piedică vaporașelor, după ce a picat, în Comisia de mediu a Camerei Deputaților, un amendament care ar fi rezolvat problema.
Edilul-șef crede că acum guvernul pregătește documentele și că în curând va da o ordonanță sau o hotărâre care să „rezolve problema”.
„Doamna secretar de stat n-a vorbit în nume propriu, mi-a spus că s-a discutat la acest nivel și problema se va rezolva. Sediul o să-l votăm în CL, dar n-am mai avut când, îl dăm în regim de comodat, că el nu se dă acum, eu am dat acordul de a da un sediu, lor le ajunge în această etapă acordul acesta”, ne-a mai spus Robu.
Ministerul Transporturilor și Ministerul Apelor
Anunțul făcut de colegul de partid al primarului Robu, deputatul PNL Marilen Pirtea, a venit în momentul în care un alt parlamentar liberal, Pavel Popescu, ar fi avut deja niște lămuriri de la Ministerul Transporturilor.
Mai-marii din Ministerul Transporturilor desființează spusele lui Robu, într-un răspuns oficial către Pavel Popescu, datat 11 aprilie 2018. Practic, oficialii MT spun că nu se poate înființa o Administrație a Canalului Bega în subordinea Ministerului Transporturilor, pentru că ar afecta funcționarea Administrației Bazinale de Apă Banat.
Soluția găsită pare simplă, dar se plimbă între Ministerul Transporturilor și Ministerul Apelor și Pădurilor încă din luna ianuarie. Ministerul Apelor și Pădurilor a inițiat un proiect de ordonanță a guvernului pentru ca Administrația Bazinală de Apă Banat să îndeplinească și funcția de administrație de cale navigabilă, fără să fie necesară o altă structură.
„Având în vedere că Administrația Bazinală de Apă Banat, sucursală cu personalitate juridică a Administrației Naționale Apele Române, deține în administrare, printre altele, bazinul hidrografic al râului Bega, respectiv râul Bega, domeniul public al statului, și înființarea unei «Administrații a Canalului Bega» în subordinea Ministerului Transporturilor ar afecta ABAB (imposibilitatea funcționării acestei instituții), ținând cont de faptul că infrastructura sistemului național de gospodărire a apelor, administrată de Administrația Națională «Apele Române», este parte componentă a infrastructurii critice la nivel european, reprezentând un interes strategic și la acest nivel (…) Ministerul Apelor și Pădurilor a inițiat în luna ianuarie 2018 un proiect de ordonanță a guvernului pentru modificarea și completarea OG 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale «Apele Române», astfel că: la articolul 3, alin. (1), după litera s) se introduce litera ș) cu următorul cuprins: «prin excepție de la prevederile art. 25 din OG 22/1999 privind administrarea porturilor și a căii navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare, cu modificările și completările ulterioare, prin hotărâre a guvernului se stabilesc unitățile cu personalitate juridică prevăzute în Anexa 1 la prezența ordonanță care pot îndeplini și funcția de administrație pe cale navigabilă, în condițiile legii”, se arată în răspunsul semnat de Maria Magdalena Grigore, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Mai mult, „prin completarea art. 3, alin. (1) din OUG 107/2002, Administrația Bazinală de Apă Banat va îndeplini și funcția de administrație de cale navigabilă și nu se va înființa o altă entitate în subordinea Ministerului Transporturilor. Ministerul Transporturilor a avizat propunerea legislativă a Ministerului Apelor și Pădurilor, proiectul de act normativ se află în circuitul de avizare”.
Nepăsarea, împotriva Timișoarei
Acest lucru este cunoscut din luna ianuarie a acestui an. Din 11 aprilie 2018 i-a fost făcut cunoscut și deputatului Pavel Popescu, care, aparent, nu l-ar fi informat de mersul exact al lucrurilor și pe șeful lui de partid din Timișoara, primarul Nicolae Robu.
Ce concluzie să tragem de aici? Că vaporașele cumpărate de primărie cu aproape 2 milioane de euro pentru transportul public pe Bega nu merită o atenție atât de mare?
Mai ales în condițiile în care așteptăm de doi ani o soluție pentru înființarea Administrației Căii Navigabile, pentru a putea porni transportul public cu vaporașele pe Bega.
Mai ales în condițiile în care, recent, Primăria Timișoara a dat în judecată Ministerul Transporturilor, Ministerul Apelor și Pădurilor și Guvernul României, pentru a obliga instituțiile abilitate să înființeze structura fără de care vaporașele nu pot circula.
Mai ales în condițiile în care Primăria Timișoara va fi obligată să dea înapoi Uniunii Europene cei 6 milioane de euro investiți în reabilitarea malurilor Begăi, transportul cu vaporașe pe Bega fiind o condiție în acel proiect, după ce stațiile de vaporetto au fost amenajate cu fonduri UE. Termenul limită este 30 iunie 2018.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2026414″]
[related-post post_id=”2025219″]
[related-post post_id=”2006334″]
[related-post post_id=”1946226″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!