Vă reamintim, sistemul de transport public pe Bega nu poate funcționa până când nu este înființată Administrația Căii Navigabile, care să administreze efectiv canalul. Potrivit directorului RATT, cel care are în grijă vaporașele, „legea spune că această administrație poate să fie societate comercială sau regie autonomă, care poate fi înființată prin asocierea unităților administrativ teritoriale de pe lungimea canalului sau se poate înființa de către guvern, prin Ministerul Transporturilor, în subordinea directă a ministerului, pentru că Bega este domeniu public al statului român”. Oricum ar fi înființată Administrația Căii Navigabile, este nevoie de un aviz de la guvern.
Între timp Robu a anunțat că vrea să facă o plângere penală, dar nu știe cui. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Dragoș Titea, aflat zilele trecute la Timișoara, spunea că edilul-șef este așteptat la București pentru a rezolva problema și că primăria a trimis doar o adresă la București.
„Cu problema vaporașelor îl așteptăm la Ministerul Transporturilor pe domnul primar. Îl aștept la Ministerul Transporturilor împreună cu domnul președinte al consiliului județean, oricând ușa mea și a ministrului Răzvan Cuc este deschisă pentru a discuta direct, punctual, cu documentele în față și să putem să rezolvăm problema, nu doar să vii la Ministerul Transporturilor să lași o hârtie și să pleci și după aceea să vii în județul Timiș să spui că guvernul nu își face treaba”, a declarat Titea vineri la Timișoara.
În același timp, tot vineri, primarul Timișoarei spunea că este vorba, de fapt, despre un boicot politic. Edilul nu înțelege cum nu poate fi autorizat transportul public în Timișoara, fără ca ecluza de la Sânmihai să fie funcțională. Or, legea spune că Bega este navigabilă din Timișoara până la frontiera cu Serbia.
„Se navighează pe Bega fără probleme, ați văzut, zeci și zeci de mii de oameni au mers cu vaporașul, se poate întoarce, nivelul apei este bun. De altfel, el este sub control de la Uzina de Apă, sub controlul municipalității. Nu are nicio legătură navigarea pe Bega între Uzina de Apă și Podul Modoș cu navigarea de la stăvilarul Sânmihaiu Român cu ecluzele de rigoare și până la frontieră. Or, când îi aud pe unii vorbind despre ce se întâmplă cu stăvilarul și ce e mai jos, îmi dau seama că au comandă politică să ne blocheze. Că altfel n-ar avea de ce să aducă în discuție acea porțiune, care e total în afara zonei noastre de interes. Când cei ce se ocupă de acea zonă a canalului vor face să fie navigabilă și acea porțiune, noi având o flotă mare de șapte vaporașe, evident că vom fi deschiși să asigurăm curse și până la frontieră. Dar acum, pe noi ne interesează ca, la un moment dat, un număr de vaporașe, nu știu, două-trei, să poată circula între Uzina de Apă și Podul Modoș, că nu o să fie șapte vaporașe deodată pe această porțiune de vreo zece kilometri. Pe noi ne interesează două-trei, vom vedea cât e rațional să fie. Și cum își permit unii să ne tot boicoteze cu asta? Aștept să văd că guvernul nu intră în acest joc al boicotului și Ministerul Transporturilor inițiază hotărârea de guvern pe care guvernul trebuie să o aprobe pentru înființarea autorității de administrare a canalului navigabil Bega”, a explicat, vineri, Robu.
O zi mai târziu, prim-ministrul Sorin Grindeanu a vizitat Spitalul de Copii din Timișoara, unde a vorbit și despre problema vaporașelor. Grindeanu a spus că nu guvernul a cumpărat vaporașele, ci municipalitatea timișoreană, iar cei din administrația publică locală ar fi trebuit să se gândească la tot înainte să le cumpere.
„Ce are Guvernul României cu vaporașele? Ce trebuie să facă? Cine a cumpărat vaporașele? Primăria. Și când le-au cumpărat cum s-au gândit că vor circula dacă nu aveau cadru? Deci s-au luat și după aia trebuie… Ce trebuie să fac? Sunt dispus să fac tot ceea ce ține de mine să ajut să circule vaporașele pe Bega. Numai să se respecte toate normele, pentru că aici sunt chestiuni care țin și de siguranță. Dacă se respectă aceste chestiuni de siguranță, sunt dispus să fac tot ce îmi stă în putință”, a declarat premierul.
Din toate aceste replici putem înțelege că cei care ar trebui să rezolve problema vaporașelor nu comunică, ci așteaptă ca situația să se rezolve de la sine. Rămâne de văzut dacă primarul Nicolae Robu va ajunge totuși la Ministerul Transporturilor.
Conform OUG 22/1999 privind administrarea porturilor și serviciile în porturi, administrațiile de căi navigabile pot fi instituții publice, regii autonome, companii naționale sau societăți comerciale. Acestea se înființează prin hotărâre de guvern, având apoi obligația să întocmească regulamente de exploatare portuară și să le supună spre aprobare ministerului.
Pe de altă parte, Titu Bojin, directorul Administrației Bazinale de Apă Banat, spune că Administrația Căii Navigabile nu poate fi înființată până când nu este reabilitat nodul hidrotehnic de la Sânmihai. Aici găsiți mai multe detalii!
Articole pe aceeași temă:
Grindeanu: Cine a cumparat vaporasele, Guvernul sau Primaria Timisoara?
Primarul Robu, pregatit sa faca plangere penala pentru vaporasele care stau la mal. Nu stie cui
Citiți principiile noastre de moderare aici!