Cele șapte vaporașe cumpărate de municipalitate cu aproape 2 milioane de euro sunt la Timișoara încă din anul 2016. Unele au împlinit mai bine de doi ani de când sunt sosite, în toată această perioadă stând mai mult în depoul STPT decât pe Bega.
Epopeea transportului public pe canal continuă, deși STPT are toate autorizațiile necesare pentru a porni plimbările în regim de transport public pe canal.
În 1 august, cu două zile înainte de Ziua Timișoara, primarul Nicolae Robu scria cu majuscule pe Facebook următorul mesaj: „Gata! STPT a obținut autorizația pentru desfășurarea de activități de transport public de pasageri și/sau de mărfuri pe căi navigabile interioare!”.
A făcut publică și autorizația, valabilă până în 20 noiembrie 2021, pentru ca apoi să ne anunțe că unele dintre vaporașe vor circula în regim de agrement cu ocazia zilei orașului. Nimic despre transportul public.
În vreme ce Regia Autonomă „Administrația Canalului Bega” pune la punct toate detaliile pentru navigația pe Bega, STPT ar fi trebuit să aibă totul pregătit pentru a da drumul transportului public. Reprezentanții primăriei se scuzau la un moment dat că nu pot porni plimbările până ce nu este adoptat regulamentul de navigație și până când nu se face semnalizarea pe canal, primarul specificând la un moment dat că instituția care se va ocupa de semnalizare va fi primăria. Pare să nu fie așa însă.
„Vaporașele au absolut toate autorizațiile, noi mai avem de pus la punct regulamentul, este nevoie de dezbatere publică și până când nu este aprobat nu putem face semnalizarea pe Bega. Asta înseamnă că vom pune pe poduri indicatoare pentru înălțime, de 2.8 metri. Ei (n.r. STPT) au autorizație valabilă pentru doi ani, până în 2021. Nu îi interesează pe ei regulamentul, acesta este pentru viitor, când Bega va fi canal navigabil până la sârbi și înapoi. Transportul public va fi doar ziua”, a explicat, pentru tion.ro, Gheorghe Tătar, directorul noii regii Administrația Canalului Bega.
Ce nu se spune, de fapt
Responsabilii cu transportul public susțin că lucrează încă la detalii, ceea ce ar fi putut face, desigur, în ultimii doi ani de când au în grijă vaporașele de aproape 2 milioane de euro.
„Noi acum lucrăm la grafice și urmează să prezentăm autorității tutelare (n.r. primăriei) propunerea noastră și atunci vom stabili exact cum vom circula. Vom pregăti mai multe variante, vom face și teste să vedem care este cea mai optimă variantă de grafice, lucrăm la aceste aspecte. Am primit asigurări de la căpitănie (n.r. Căpitănia Portului) că se poate circula în regim de transport public până vine regulamentul”, ne-a explicat Nicu Bitea, directorul STPT, lăudat în mai multe rânduri de primarul Nicolae Robu pe Facebook pentru noua abordare.
Ce nu ne spune directorul Nicu Bitea este de câți oameni mai este nevoie pentru subsistemul de transport public. Potrivit acestuia, STPT are angajați 21 de marinari, doi căpitani și doi timonieri, fiecare vaporaș urmând să aibă un echipaj format din trei persoane. STPT va trebui să aibă însă oameni și în cele nouă stații pentru vaporașe, care să rupă bilete. Conform proiectului, pentru că stațiile au fost amenajate cu bani de la UE în cadrul proiectului de reabilitare a malurilor Begăi, biletele ar trebui să coste 1 leu, însă primarul Nicolae Robu vrea să subvenționeze municipalitatea totul, pentru ca oamenii să nu mai piardă vremea să-și cumpere bilete.
„Avem 21 de marinari, doi căpitani și doi timonieri. Fiecare vaporaș va avea minimum trei membri: doi marinari și un timonier sau un căpitan. Cu biletele nu știm deocamdată, urmează să se stabilească exact cum va fi procedura. În stații se vor vinde bilete, așa este proiectul. Poate vom face și un cod QR ca oamenii să poată să-și achiziționeze cu telefonul. Lucrăm la asta, toate detaliile acestea urmează să fie stabilite în perioada următoare”, a mai explicat Bitea pentru tion.ro.
Problema este însă alta! Dacă în proiectul desfășurat cu fonduri europene scrie că STPT trebuie să vândă bilete în stații, cum ar putea scăpa societatea de aceste angajări, în condițiile în care un proiect implementat cu bani de la UE nu poate fi modificat timp de cinci ani de la implementare.
Societatea de Transport Public Timișoara a primit încă din 2015 în administrare „sistemul municipal de transport public naval pe Canalul Bega din cadrul proiectului «Reabilitarea infrastructurii urbane a malurilor Canalului Bega»”.
Așadar, actuala STPT trebuie să „întreprindă toate demersurile necesare pentru asigurarea tuturor mijloacelor organizatorice, logistice, materiale și financiare pentru funcționarea întregului sistem, în perioada de operare a acestuia. În hotărârea de consiliu local adoptată de CLT scrie că unul dintre indicatorii corespunzători obiectivelor specifice ale proiectului este și „creșterea cu 68 a numărului de locuri de muncă create/ menținute în perioada de operare a investiției”.
Este greu de crezut că vaporașele vor circula anul acesta în regim de transport public pe Bega, mai ales că, de îndată ce vine înghețul, ambarcațiunile vor trebui retrase în depoul societății. Rămâne de văzut cât de repede se va mișca STPT, condusă de tânărul Nicu Bitea, apropiat al primarului Nicolae Robu, considerat de acesta drept „directorul de care avea nevoie Societatea de Transport Public Timișoara”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!