Noul sistem de staţionare cu taxă, sistem numit TimPark, se va aplica pe 163 de străzi din oraş, care vor fi semnalizate ca atare, potrivit noului regulament propus de Executivul Primăriei Timişoara. Şoferii vor fi taxaţi pentru staţionare de luni până vineri în intervalul orar 8.00-17.00. Sâmbătă şi duminică nu se vor percepe taxe. Excepţie fac parcările cu acces controlat prin bariere şi parcările subterane, al căror regim de funcţionare va fi stabilit de operator.
Parcarea autovehiculelor este permisă numai prin intermediul telefoniei mobile, prin voucher sau SMS, sau abonamente cumpărate anticipat şi expuse la loc vizibil în interiorul maşinii. Nu vor mai exista tichete de parcare.
Perimetrele în care se aplică noul sistem TimPark sunt împărţite în trei zone tarifare: zona roşie, zona galbenă şi zona albastră. În perimetrul sistemului de parcare se poate stabili ca pe anumite străzi perioada de staţionare, în intervalele orare cu taxă, să nu poată depăşi un anumit număr de ore. Este interzisă parcarea autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată peste 3,5 tone. Abonamentele de parcare vor fi pe cel puţin cinci zile lucrătoare şi cel mult un an.
Vor exista abonamente generale, abonamente pentru zona tarifară I (zona roşie), pentru zona tarifară II (galbenă), zona tarifară III (albastră), abonamente la purtător, (transmisibile, pentru toate zonele tarifare, exceptând parcările cu acces controlat), abonamente de locatar, abonamente pentru persoanele cu handicap, pentru beneficiarii OG 105 din 1999 (deportaţi, obligaţi la muncă forţată, evacuaţi etc.) şi pentru deţinătorii de vehicule cu propulsie electrică, ultimele trei categorii având dreptul să staţioneze gratuit în orice zonă.
Un abonament general va costa 42,84 lei pe lună, 122,85 lei pe trei luni şi 448,56 lei pe an, adică la fel ca în prezent. Un abonament pentru zona roşie, zona I, centrală, de exemplu, va fi 34,23 lei pe lună, 98,28 lei pe trei luni sau 357,84 lei pe an. În zona III, abonamentul va costa 21,42 lei pe lună, 61,74 lei pe trei luni şi 224,28 lei pe an.
Persoanele care beneficiază de pensii de asigurări sociale de stat, pensii militare, pensii de agricultor etc., a căror valoare cumulată cu alte indemnizaţii sau drepturi băneşti acordate în baza unor acte normative speciale nu depăşeşte nivelul unui salariu minim brut pe economie, se bucură de o reducere de 50% la abonamente.
Abonamentul, de orice tip, nu asigură posesorului rezervarea unui loc de parcare pentru zona sau zonele în care a fost emis.
Plata prin telefonul mobil
În ceea ce priveşte plata prin intermediul telefoniei mobile vor exista două variante, potrivit noului regulament: taxarea la minut (în sistem prepay), pe bază de voucher şi apeluri telefonice, tarifele fiind diferite în funcţie de zonă, sau taxarea pe oră, pe bază de SMS, tarifele fiind tot în funcţie de zona tarifară. Vor exista cartele valorice de tip voucher având diferite valori: 5, 10, 30, 50 sau 100 de lei.
În sistemul bazat pe vouchere, tarifele de parcare vor fi de 1,50 lei pe oră în zona roşie I, 1 leu pe oră în zona galbenă II şi 0,50 lei pe oră în zona albastră III.
Opţiunea de a plăti parcarea folosind telefonul mobil, în sistem prepay, cu vouchere, există de ani buni în Timişoara, prin Tpark, serviciul fiind disponibil în reţelele Vodafone, Orange şi Cosmote.
De altfel, noul sistem prezentat de primarul Nicolae Robu pare a fi o copie fidelă a sistemului Tpark, excepând împărţirea pe zone (acum oraşul este împăţit în zona verde, zona galbenă şi zona albastră în sistemul TelPark) şi tarifele percepute.
Pentru a plăti staţionarea prin SMS în noul sistem TimPark, şoferii trebuie să plătească 0,50 euro plus TVA pe oră în zona roşie, 0,35 euro plus TVA pe oră în zona galbenă sau 0,25 euro plus TVA pe oră în zona albastră, spun oficialii municipalității. Există şi varianta de a plăti 3 euro plus TVA pe zi, în orice zonă, opţiune de care conducătorii auto dispun şi în prezent dacă trimit un SMS cu un cod, 106, şi numărul maşinii la 7402.
De altfel, tot prin SMS se poate plăti în prezent, cu 0,5 euro plus TVA, pentru a parca o oră în zona verde sau în zona pieţelor, două ore în zona galbenă sau patru ore în zona albastră, după cum este împărţit oraşul acum în sistemul TelPark, trimiţând un mesaj cu un cod şi numărul maşinii la 7406.
Oricum, primarul spune că plata prin telefon va fi cea mai avantajoasă, edilul postând chiar şi un mesaj pe Facebook pe acest subiect.
„Plata prin apel telefonic este cea mai avantajoasă pentru clienţi, ea aplicându-se la nivel de minut de parcare. Plata prin apel telefonic presupune cumpărarea prealabilă de către clienţi a unor vouchere (vaucere) reîncărcabile, cu valoarea de 5, 10, … 50, 100 lei, după preferinţă, care asociază respectiva valoare numărului de telefon şi numărului de maşină indicate de client. Un client care deţine un voucher nevid (care încă are bani asociaţi) va trebui doar ca la începutul sesiunii de parcare să facă un apel scurt la un anumit număr ce depinde de zona în care doreşte să parcheze, iar apoi, la sfârșitul sesiunii de parcare, să facă un apel scurt la un alt număr. Plata prin sms este dedicată persoanelor care nu deţin voucher (dar, evident: ea poate fi folosită şi de către cele ce deţin), cum ar fi vizitatorii oraşului. O astfel de persoană va trebui doar ca la începutul sesiunii de parcare să trimită un sms la un număr ce depinde de zona în care doreşte să parcheze, indicând prin textul sms-ului numărul maşinii şi numărul de ore cât doreşte să staţioneze în parcare. Evident, dacă staţionarea durează mai mult decât s-a comunicat prin sms, la expirarea respectivului timp trebuie trimis, în aceeaşi manieră, un nou sms, pentru prelungire”, explică Robu pe Facebook, invitându-şi vizitatorii să apese pe “Like” dacă le place noul sistem TimPark sau pe “Dislike” în caz contrar.
Taxe de penalizare
Şoferii vor plăti taxe de penalizare dacă staţionează fără abonament sau fără a achita contravaloarea parcării prin intermediul telefoniei mobile, dacă depăşesc timpul de staţionare în cazul au apelat la plata prin telefon, dacă staţionează pe baza unui abonament care nu este conform zonei în care staţionează efectiv, cu abonamente expirate sau eliberate pentru alte autovehicule, dacă staţionează fără să afişeze abonamentul sau acesta nu este afişat astfel încât să poată fi descifrate elementele de identificare şi dacă staţionează necorespunzător, ocupând două locuri de parcare, acolo unde acestea sunt marcate.
Valoarea taxei de penalizare este de 70 de lei în cazul achitării până în primele 15 zile calendaristice de la data comunicării actului de constatare a abaterii (inclusiv ziua abaterii), 150 de lei începând cu cea de-a şaisprezecea zi calendaristică de la data comunicării şi 40 de lei în cazul achitării în primele 48 de ore de la abatere. Toate abaterile trebuie înregistrate pe suport video.
În situaţia în care posesorul unui autovehicul este identificat la a treia abatere şi nu a plătit contravaloarea penalizărilor anterioare se pot bloca roţile maşinii. Roţile vor fi deblocate numai după achitarea taxelor de penalizare, respectiv a unei taxe de deblocare.
Sumele rezultate din exploatarea sistemului TimPark se constituie în venituri ale Consiliului Local Timişoara în proporţie de 50%, respectiv ale operatorului (societatea rezultată în urma fuziunii dintre ADP şi Drumuri Municipale) în proporţie de 50%.
Încasarea taxei de penalizare se face prin virament, SMS sau în numerar la casieria operatorului, potrivit noului regulament de parcare a autovehiculelor. Acesta este sistemul propus de Executivul Primăriei.
Luni, 25 februarie, de la ora 17.00, va fi organizată o dezbatere publică având ca temă noul sistem TimPark la Primăria Timişoara, înainte ca proiectul de hotărâre să fie supus spre aprobare, marți, în consiliul local.
Adio TelPark, apare TimPark! In Timisoara se va parca doar cu telefonul si pe abonament
Noul sistem de parcare TimPark intra luni in dezbatere publica
Citiți principiile noastre de moderare aici!