Bicicliștii timișoreni beneficiază de o rețea de 106 kilometri de piste destinate circulației pe două roți. O bună parte dintre acestea mai au nevoie de îmbunătățiri, dar nimeni nu acuză pe nimeni.
„Ne dorim un punct zero de unde să pornim, nu acuzăm pe nimeni, dorim doar să îmbunătățim ceea ce avem, să colaborăm și să facem ca rețeaua de piste să fie și mai bună. Sunt multe lucruri care se pot îmbunătăți, iar acum totul este analizat și notat”, spune Ana Munteanu, program manager al Verde pentru Biciclete.
Din dorința de a fi mai bine, în urmă cu câteva luni s-a născut ideea proiectului intitulat „Vrem piste”. Voluntarii organizației s-au urcat pe biciclete și au luat la „roată” toate pistele din Timișoara. Le-au filmat, au văzut ce probleme apar și unde, au pus toate filmările pe internet și au dat note fiecărei piste în parte. Acum nimeni de la primărie nu mai poate spune că nu știe despre ce e vorba!
„În urma acțiunii noastre am împărțit pistele în trei categorii: foarte bune, bune și proaste. O concluzie generală este că nu se respectă standardele internaționale. În total sunt 106 kilometri de piste, este cea mai extinsă rețea din țară, pentru cea mai mare comunitate de bicicliști din țară”, spune Ana Munteanu.
Toate pistele analizate au fost catalogate și s-a stabilit o grilă de notare a acestora. S-au avut în vedere mai multe elemente care afectează pistele: calitatea acestora, obstacolele și conectivitatea între piste. Fiecare criteriu a primit un anumit punctaj și astfel a fost stabilită nota finală.
„Am pus o cameră pe bicicletă și am filmat pistele, este o evaluare obiectivă, există dovada pe site-ul nostru (www.pedaleaza.ro), oricine poate vedea filmările. Concluziile sunt că pistele sunt prea înguste, 28 de procente au lățimea între 0,9 și 1,1 metri, multe au crăpături sau sunt vopsite cu vopsea lucioasă, ceea ce este periculos pentru că se poate aluneca. Sunt probleme cu mașinile parcate, dar, surprinzător, nu atât de mari cât ne-am fi așteptat. Dar, sunt probleme foarte mari cu mobilierul urban, este vorba de ghivece, coșuri de gunoi, stâlpi, semne de circulație. De asemenea, sunt numeroase denivelări și crăpături. În ceea ce privește aderența, cu acea vopsea, aceasta se rezolvă natural. Vechea vopsea lucioasă s-a mâncat în timp, iar la cele noi s-au folosit vopsele noi, de alt tip, adaptate cerințelor”, a mai spus Ana Munteanu.
În discuțiile purtate cu cei de la primărie pe tema pistelor, de fiecare dată oficialii instituției motivau că nu au destui oameni care să analizeze pe teren eventualele probleme care pot apărea. Acum, cei responsabili au la dispoziție toate imaginile cu toate problemele care pot apărea pe traseele cicliste ale orașului și rezolvarea acestora este strict legată de lipsa de reavoință.
„Sunt șapte luni de muncă, noi nu vrem să acuzăm pe cineva despre ce a fost, vrem doar să știm o strategie pentru îmbunătățirea pistelor existente și o planificare a investițiilor municipalității. Urmează să facem o aplicație care să fie disponibilă timișorenilor și care să le arate care este situația pistei pe traseul pe care bicicliștii își propun să circule, de la un punct la altul. Le punem la dispoziție harta și pot vedea ce calitate au pistele. Proiectul de cercetare a pistelor se va repeta anual”, a încheiat Ana Munteanu.
Deocamdată, analiza nu a fost prezentată primăriei, dar rezultatele sunt deja disponibile pe internet, pentru oricine. Cei de la Verde pentru Biciclete consideră că acest proiect este chiar un cadou pentru municipalitate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!