Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, a declarat că noua sa mână dreaptă va gestiona câteva domenii cheie.
„Viceprimarul Ruben Lațcău va fi responsabil de direcția de dezvoltare, de tot ce ține de strategie, de fonduri europene și așa mai departe. De asemenea, se va ocupa și de direcția drumuri-poduri, direcția tehnică, deci de toate marile investiții în infrastructură. Mai mult sau mai puțin, tot ce ține de dezvoltare urbană o să fie în subordinea lui Ruben Lațcău”, a declarat Fritz.
La rândul lui, Lațcău a declarat că nu a găsit o situație tocmai bună în primărie.
„Pe proiectele depuse de către noi, din 2018 până astăzi, avem un grad de absorbție real de 0,22%, dintr-o sumă totală de 460 de milioane dei nerambursabilă, pe care noi putem s-o absorbim prin contractele pe care le-am semnat deja, am absorbit un milion de lei. Atât, în trei ani. Problemele sunt multiple, dar mare parte dintre ele vin dintr-o zonă de project management și de organizare, din partea de planificare. De foarte multe ori, se depun proiectele într-o fază precoce, de maturitate, și atunci descoperim pe parcurs că documentația tehnică, SF, DALI sau alt document care stă la bază nu a fost bine întocmit, că trebuie refăcut, nu ne înțelegem cu proiectantul, nu prea introducem criterii de calitate în licitațiile publice, mergem pe cel mai mic preț mereu, ceea ce ne aduce la masă proiectanți care nu au experiență, care nu au mai făcut soluții de acest tip, ajungem adesea să vină proiectanți care să facă edificii majore în Timișoara, care e primul lor proiect de asemenea scară și anvergură și atunci invariabil ajungem să avem probleme și blocaje”, a spus noul viceprimar.
În opinia lui, problema este că în Primăria Timișoara s-a obișnuit să se facă o comunicare doar pe verticală, cu șefii. Și nimeni nu vorbește cu nimeni în rest.
„Unele dintre ele sunt și din cauză că direcțiile nu comunică între ele. Nu există o comunicare transversală în primărie, există doar o comunicare verticală. Sunt foarte mulți oameni în primărie care vor să muncească și care își cunosc bine meseria, sunt foarte mulți oameni care vor să facă treabă, dar primăria, ca și oricare organizație, până la urmă, are o cultură organizațională. Cultura organizațională este dată de cei care conduc, de conducătorii instituției. Cultura organizațională din ultimii 10 ani nu a fost una care să servească rezultatul final și productivitatea și să fie orientată înspre livrabil, ci a fost una orientată mai degrabă înspre poze de moment ale unui lider falnic care conduce instituția cu mâna în sus. Asta i-a făcut pe funcționari, în timp, să devină dependenți de ce spune șeful și să nu colaboreze unii cu alții. Sunt situații în care am o discuție cu trei șefi din trei direcții sau servicii sau birouri diferite, fiecare impută că lipsește un document din celălalt serviciu și când sunt toți de față și discută își dau seama că, de fapt, au toate hârtiile necesare, trebuie doar să meargă mai departe, să comunice unii cu alții”, a mai spus Lațcău.
Care ar fi soluția? Trebuie schimbată întreaga cultură organizațională a instituției, spune noul viceprimar.
„Abordarea asta, faptul că nu există o colaborare transversală, trebuie s-o schimbăm. Trebuie să existe două tipuri de administrare în primărie, o abordare administrativă, în care inspectorii, angajații, sunt practic administrativ supuși șefului ierarhic direct, și o administrare funcțională, pe proiecte, în care cine este manager de proiect are și puteri directe asupra sarcinilor de serviciu ale angajatului. Doar pentru proiectele care au finanțare europeană există manageri de proiect, pentru că ne obligă UE. Pentru celelalte proiecte nu există manager de proiect și atunci automat, în momentul în care nu ai o persoană desemnată, lucrurile se pierd în neant”, a explicat Lațcău.
El a dat ca exemple greșite de gestionare a unor proiecte tocmai unele cu care vechea administrație se lăuda: achiziția de tramvaie și reabilitarea termică a blocurilor.
„S-au cumpărat tramvaie, care sunt în lucru și din cauza pandemiei, livrarea a fost amânată și ele nu sunt omologate… depinde de tramvai, poți să cumperi tramvaie care au deja omologare. Un milion de lei sunt bani efectiv luați și avem până în 2023 să închidem aceste proiecte, adică să finalizăm toate aceste construcții pe care le-am început. Pe reabilitare de blocuri există proiecte care au 23 de luni de implementare, s-au consumat deja 19 luni și sunt la 0. Tocmai acest fapt, că ai o licitație care eșuează, ai a doua licitație care eșuează, a treia, ai niște zeci de licitații pentru o soluție tehnică care îți eșuează și tu nu te gândești de ce eșuează această licitație, ce am făcut eu greșit… Asta arată și faptul că nu există asumare din partea multor funcționari. Cred că sunt cauze multiple pentru care nu există asumare. Pe de o parte, cea mai ușoară abordare este să se spună că funcționarii sunt de vină, că nu fac, dar, pe de altă parte, și funcționarii depinde de cultura organizațională care li se creează, de modul în care se lucrează cu ei. Am văzut foarte mulți oameni care se bucură că pot să lucreze și sunt dornici să învețe lucruri noi. Fugeau de asumare și din cauza modului în care administrația a funcționat. În momentul în care va exista o asumare directă, aceștia își vor asuma lucrurile. Eu zic că este un proces pe care l-am început, care continuă și care va aduce rezultate. Nu spun că de mâine vom avea schimbarea la față a tuturor funcționarilor. Dar eu zic că aceste lucruri încep deja”, a mai spus Ruben Lațcău.
Noul viceprimar vine dintr-o corporație – Continental Automotive – și, evident este influențat de cultura organizațională pe care o promovează multinaționalele. Cât de speriați sunt funcționarii de introducerea unui mod de lucru corporatist în Primăria Timișoara…
„Unii sunt speriați și alții sunt încântați (de transformarea primăriei în corporație – n.r.). Dacă printr-o transformare de corporație ne referim să avem niște proceduri clare, transparente, pe care le cunoaștem cu toții, proceduri care se sincronizează bine cu organigrama noastră, care au logică și funcționalitate și care oferă, de fapt, claritate cine este responsabil, nu cred că sunt speriați. Cred că-și doresc această claritate, mulți dintre ei, cel puțin cu care am vorbit eu. Dacă ne referim la un pontaj clar a ceea ce lucrezi și să știm evident că efectiv care e încărcarea reală pe ceea ce tu lucrezi și care este, de fapt, timpul în care nu ai încărcare reală și nu faci nimic, atunci poate nu sunt unii fericiți”, a concluzionat Lațcău.
Trimite articolul
XHai baieti la treaba, ca sunt multi bani de furat.
-
DOI PAPAGALI !! CU GURA MARE si mult tupeu in prostit lumea naiva. Nimic mai mult !
Zero administrație !
Pai vad ca seful tau Fritz s-a infundat pina în gât in proiecte medicale de parca vrea sa le ia caimacul șpagarilor din fruntea spitalelor, mai ales Babeș ! Sincer naiba mai priceoe ce e in capul său… Daca credea ca isi poate spala pacatele de rebel ce incalca consecvent in campanie normele AntiCovid, se inseala. Numa se afunda mai tare in mocirla de coruptie din gasca liberala corupta din fruntea spitalelor. Astia ar trebui toti demisi !!
Baieti, doar reclama si gargara. Doar aia faceti. Nu am auzit de un proiect de infrastructura initiat sau continuat, nu am vazut o vizita a lui fritz sau latcau in teren, nimic altceva in afara de covid, subiectul cel mai mediatizat in media, din care poti sa-ti cresti notorietatea teribil.
Da, e foarte bine ca se implica in acest sector, insa orasul are multe alte probleme. Personal, imi doresc altceva de la administratie. Sper sa isi revina, sa lase jocurile de imagine, sa isi ia bocancii si sa mearga in cartierele de care a tot discutat in campanie si sa rezolve problemele din ele.
Succes!
P.S. Directorii de cartiere unde sunt?
-
👍👌 perfect punctat !👏
-
In 2024 o sa mai vina prin cartiere pana atunci va salutata de pe Bulevardul C. D. Loga nr 1 😉
-
Perfect de acoord cu tine. Multe bla bla si jocuri de imagine dar nimic concret. Foarte multe vorbe lipsite de sens si continut…nici un proiect concret pentru oras in peste o luna. Cineva sa ii spuna lui Fritz ca mai are 47 de luni de stat in primarie, o luna deja s-a dus…ar trebui sa se apuce de treaba.