Muzeul Național de Artă din Timișoara (MNArT) ar fi trebuit să găzduiască, în 2024, o expoziție a unui artist austriac. Fără a oferi detalii despre artist sau expoziție, Filip Petcu, directorul instituției, a anunțat pe pagina sa de Facebook că „urmare a celor petrecute astăzi (n.r. – joi), raportat la poziția Austriei față de România, se cuvine să luăm atitudine”. Acesta a postat și o fotografie cu mail-ul trimis partenerilor austrieci prin care îi anunță despre decizia luată.
Filip Petcu a refuzat să spună despre ce artist sau expoziție este vorba.
„Nu doresc să dau nume, nu consider că este relevant sau constructiv, dar e vorba despre inițiativa unui om de afaceri austriac de a organiza expoziția unui artist austriac în 2024 la MNArT, eveniment care ar fi punctat ca o confirmare în direcția unei bune colaborări româno-austriece, implicând și o relație de dialog a lucrărilor respectivei persoane cu patrimoniul muzeului. Evenimentul are oarece conexiuni diplomatice pe care nu le voi detalia. Consider, în contextul acțiunii Austriei raportat la includerea României în Schengen, că anularea acestei expoziții reprezintă un semnal de alarmă în ceea ce privește deficitul de reciprocitate în relațiile diplomatice româno-austriece”, a declarat pentru Tion directorul muzeului.
Filip Petcu a mai precizat că solicită reciprocitate din partea partenerilor din Austria.
„Nu am anulat orice expoziție, este vorba despre o expoziție care odată anulată sau amânată va acționa foarte bine exact «acele» pârghii, care sunt necesare pentru a arăta că solicităm reciprocitate, responsabilizare, empatie și respect, atunci când se dorește colaborare. Menționez că proiectul respectiv nu făcea parte din planul minimal, nu avea finanțare de la ordonator principal de credite, reprezenta un vot de încredere dat de către muzeu pentru un potențial partener, cu un anumit sprijin diplomatic”, a spus Petcu.
Întrebat dacă în viitor nu o să mai accepte niciun artist sau colaborare cu Austria, directorul a spus că Muzeul este în continuare deschis în acest sens. Anularea expoziției a reprezentat un „semnal de alarmă”.
„Nu a fost niciodată vorba despre așa ceva. Suntem deschiși în continuare spre colaborări inter-institutionale, însă punctual a trebuit să tragem un «semnal de alarmă». Muzeul are rolul de a comunica în funcție de context, de a se angaja în responsabilizare, conștientizare, atitudine critică, prin actiunile sale. Nu poți expune orice, oricând și oricum. Adecvarea este funcție a energiei din societate, iar timpii acțiunii sunt parte din această «muzică», dacă vreți. Nu discriminăm, să fie foarte clar, dar putem judeca oportunitatea acțiunilor culturale pe care le girăm”, a adăugat acesta.
Trimite articolul
Xce prostie… ce prostie! atunci nici eu nu o sa mai ascult mozzart, sa le fac in ciuda la vienezi, si spunand asta, “trag un semnal de alarma” sau ceva. Doamne ce prostie. Care era problema daca se tinea expozitia si cine voia sa “boicoteze” ca atat il duce capu’ nu se ducea? filip petcu asta ar trebui dat afara instant pentru asa prostie, n-ai cum sa fii director de ditamai muzeul si atat de batut in cap. cancel culture varianta de Bega. Mai urmeaza ca chiar directorul asta sa manjeasca ceva cu bulion prin muzeu pentru o “cauza” oarecare. Timisoara, capitala culturala europeana… Doamne feri.
Schengen e esecul UE in ansamblul sau, iar in particular al facatorilor de politica externa de la noi. Cine e “seful” politicii externe, ficusul? Bun bun bun! dar ministru de externe, unu’ de se lafaia in pandemie cu un trabuc la o sindrofie in sediul guvernului in timp ce amarastenii erau amendati aiurea pe strada cu salariul pe un an(!) ca n-au masca? Carantina sa fie, dar nu daca trebuie sa trimitem sparanghelari la munca, da?
La cate chestiuni europene au spus romanii “Nu” pentru a-si apara interesul propriu? La nimic? Slugi perfecte care parca brusc constientizeaza ca-s slugi, desi totdeauna au stat cu capul plecat. Pana sa ne uitam la altii ca “ne vor binele” si ni-l si iau cu tupeu,, poate ar trebui sa ne uitam la ai nostri? dar nu, noi mergem dupa toate fentele supraveghetorilor de slugi. Oare ficusul se boosterizeaza? sa stiu si eu ce sa fac.
Si nu uitati sa faceti economie la energie, nu conteaza ca romanii consuma cel mai putin din UE, sa fim dom’le solidari cu bogatii care trebuie sa-si pastreze nivelul de trai, sa avem grija de panselutele din vest, sa nu le pice petalele! A, nu vreti? las’ ca se ocupa guvernul nostru sa va forteze, dar uitati-va doar unde aveti voie, o sa vi se indice periodic vinovatul impotriva caruia sa va isterizati. Ce-mi place democratia asta in care cetatenii n-au nici o responsabilitate si-s condusi ca oile… cred ca e cu “romania educata” sau ceva.
#idiocracy
-
Atunci de ce mai exista daca e un esec? De ce nu iasa tarile din Schengen cum a iesit UK din UE? Mai bine taceai, ai scris mult si prost!
-
E un esec deoarece nu mai are nici o legatura cu principiile fondatoare. Nu ies deoarece “banii n-au miros”. Treaba asta cu “mai bine taceai” imi aduce aminte de comunism. Data viitoare sa votezi in dud. sau un coacaz. (sper ca si accepti sfaturi daca iti permiti sa dai)
-
-
Asta e tot ce ai înțeles tu?
Mai încercă să citești odată (dacă ai citit deja, cu toate că pare imposibil să fi citit și să debitezi așa ceva)-
Am inteles mai mult, dar n-am mai avut chef sa scriu, sa nu obosesti incercand sa intelegi. Si tu ai votat cu ficusul, recunoaste, simpaticule 🤪
-
Iar nu acceptăm evidentul și găsim problema la alții. Noi suntem întotdeauna perfecți și victime. Penibil
Felicitări, apreciez inițiativa. Eu personal nu voi mai cumpăra în viața mea ceva made în Austria.
-
Ce zahar folosesti? Ce scrie pe ambalaj, made in Ro? Nu? Hopaaaa. Cu ce o sa-l inlocuiesti? Prajituri de Craciun o sa mananci? Sa stiu sa fac si eu la fel…
Crezi ca olandezii au fost de acord cu intrarea noastra in schengen? asa ai inteles? DULCE NAIVITATE… ca zaharul din trestie de zahar… romanesc, desigur. -
mergi in USA cu viza si cumpara de acolo chinezisme.
-
Dar la ski vei merge?
Bravo !!
Dovadă de mediocritate supremă…
-
Mediocrū pentrū asa “gandire” e o laūda. Dar e posibil sa fie altceva la mijloc de fapt, si anūme directionarea emotiilor catre orice alta directie decat adevaratii responsabili (de la noi). Nū stiū nenea asta daca atat poate, saū e pūs de cineva saū ambele. La nivelūl mare, se joaca ca la sah, mai mūlte mūtari in avans. ūna ar fi fortarea renūntarii la ūnanimitate in deciziile ūe. Cine vrea ca tarile viteza a 2 a sa nū mai pūna frana vitezei intai in Eū? A, aia care n-aū presat aūstria sa zica da? būn asa. Cūm faci sa ai argūmente pentrū asta? pai arati ca e necesar… pentrū binele “ūe”. Pe de alta parte, poate mai negociezi ceva cedari, chestia e sa faci popūlatiile sa-si doreasca foarte mūlt ceva, ca sa inchida ochii. Pai oare nū ne voiaū ūnii in otan si ne-aū facūt lejer sa vrem si noi atat de tare dūpa o amanare a.i. sa inchidem ochii la ce am cedat ca sa intram? Dar portūl constanta, o mai fi dorit de olandezi saū macar sa nū fie in schengen? da, ei aū zis nū doar būlgariei 😂🤣😂 desi nū se pūtea ca ro da si bg ba. ce de treaba sūnt ei cū noi 🤣😂🤣
#avenitiarna
#idiocracy
-
ah, am uitat, de, ce sa fac, batranetea…
“First direct cargo rail service was launched from Croatia’s Rijeka to Austria’a Enns on November 11, 2022” Asta e ceva port, nu? foarte important pe vremea imperiului habsburgic si apoi in austroungaria, nu?Cat despre bg si ro, pai cine detine portul Pireu? pai chiar asa, direct prin grecia in toata europa? Nu merge asa, nu nu nu! Ungurii isi fac port la Trieste? Si se inteleg binisor cu austriecii ma gandesc(migranti pe la unguri? nuuuu, din romania, direct direct la viena!, ruta migrantilor, se stie!), or sa colaboreze.
#idiocracy
-
foarte bine
-
daca Austria ar continua va rog sa deschideti Fabrica Tricoul Rosu, Strungul si IMAR Arad ca s-ar intoarce definitiv 200.000 de romani Nu continuati Circul lui Werner
Bravo!
Felicitari.
Bravo! Asa da!
Nu sunt de acord sa amestecam.Arta are un loc aparte Am citit despre interzicerea artistilor rusi.Este o mizerie.UE s-a dezumanizat Voi nu vedeti ca vorbim de dictatorul Putin dar la fel de periculos este dictatorul Zelenzky si nevasta-sa. In Ucraina nu mai exista lege, miliardarii de carton ucrainieni sunt aceeasi.Aceleasi apucaturi .Lasati artistii in pace.
-
Rusneacule….
Si uite cum niste “NO NAME-uri”, aflate la conducerea unor tari, nestiind sa gaseasca soluti pe cale diplomatica invrajbesc doua popoare. Trist dar adevarat.
iohanus aiurescu huhurezeanu: demisia!
Felicitări directorului ! Sa vadă și ei cum e sa ti se închidă ușa.
daca n-a fost dat afara pentru ca a chemat politia sa ia amprente pentru tampenia cu nu stiu ce angajati care-si feliaza nu stiu ce mancare pe nu stiu ce coridor, ori pentru tampenia cu angajam la comunicare, dar sa aiba studii juridice si nu-stiu cati ani in televiziune, n-a fost dat afara nici pentru muzeu national inchis de noaptea muzeelor, promovarea sotiei… etc etc Stiu si eu, intreaba-l pe Nica ce parere are, e un manager bun nenea asta? sau poate cu “actiunea” asta isi spala pacatele in ochii penele, salvandu-i fundul lui joianus, ciuca, aurescu, popescu etc
Directorul muzeului nu avea voie să facă un asemenea gest, indiferent de ce consideră sau fac oamenii. Din punctul meu de vedere, directorul trebuia să rămână neutru, fiind funcționar public care si-a depășit atribuțiile de servici.
Indiferent de ce se intamplă, nu poti lua decizii pe fond emoțional (patriotism sau orice alt sentiment) care iti afecteaza judecata.
Desigur, a actionat si la comanda lui NICA (nimica) sau din proprie initiativa (sa-i arate șefului ce bun băiat e) ca să fie ”solidar” cu românii. pe bune?!!!! Ca director de institut cultural nu ai voie să iei decizii care depășesc fisa postului.
Daca voia să fie român, avea voie pe persoană fizică să se manifeste, nicidecum in postura de sef al institutiei publice. Acum a dat-o cu mucii-n fasole.
O propunere: sa se separe toata apa din Dunare care vine din AUSTRIA. Eu nu vreau sa beau sau sa ma spal cu asa ceva…
Prostie la superlativ…. Cultura nu e politica, sportul nu e politica…. Mare papagal baietica asta!!!
Sa le fie rusine! Cum poti ataca un artist neafiliat politic din cauza politicilor duse de guvernul tarii sale? E ca si cum l-ai interzice pe Tolstoi sau Dostoievski.
Excelent! Pentru cei care comenteaza ii indemn sa mai citeasca inca o data articolul mail ales partea cu: “e vorba despre inițiativa unui om de afaceri austriac de a organiza expoziția unui artist austriac în 2024 la MNArT, eveniment care ar fi punctat ca o confirmare în direcția unei bune colaborări româno-austriece” si “reprezenta un vot de încredere dat de către muzeu pentru un potențial partener, cu un anumit sprijin diplomatic”. Asa ca n-am pierdun niciun Mozart sau Strauss ci doar pila unui om de afaceri austriac si a politicienilor de acolo. Mare paguba. Cat despre colaborarea buna dintre romani si austrieci, am vazut zilele astea in ce consta…
-
Daca abia zilele astea ai vazut, zic sa mergi la un control in loc sa-ti dai cu parerea, nu pari foarte ancorat in realitate. Cine nu ar fi vrut sa mearga la expozitie, nu ar fi mers, inca nu e nici obligatoriu nici interzis, dar se pare ca unii si-au luat muzeu national pe persoana fizica, planifica, anuleaza in functie de politica partidului care i-a cocotat in functie ce vor cand vor. Totusi, tu cand ai fost ultima oara la muzeu? Nici nu te duce, ai pierde vremea degeaba.
-
Alte argumente în afară de cât de des merg la muzeu sau la ce controale nu mă duc nu ai? Ca plătitor de taxe am dreptul măcar la o opinie pe ce se cheltuie banii publici, plus la fel de liber/ă ești și tu să mergi în Austria la expoziția anulată 😉
-
da, am, is scrise mai sus. poti citi sau e prea mult scris pentru tine? sau poate nu le intelegi, dar e ok, nu-i bai. Ai dreptul sa ai opinii pe care eu am dreptul sa le consider tampite. si viceversa, desigur. Ramane scris de catre TINE ca zilele ASTEA ai vazut in ce consta “buna” colaborare intre austria si Romania. Necesiti un control. poate oftalmologic, poate de alt tip, nu ma pricep.
-
-
“^^Ce are cultura/arta cu politicul??^^
Adaug eu, retoric: 2 agregate (lichide?) imiscibile, și mai ales necomestibile/complicat de digerat?!”
-Un clișeu tovãrãșesc, desigur. –
Pentru cei mai mulți “arta” se oprește la un tablou cu floarea soarelui, la un car cu boi, un camp cu maci, un dac sculptat, o columnã, un ulcior decorat, glazurat, o venerã din marmurã.
Dincolo de cele câteva repere ‘luceferi’ ce definesc arta în câmpul focal al acestei categorii descrise, începe o nebuloasã…politica. La care se pricep, tot *ei*, fiindcă(!!). Se pricep! Nu?!!
Și zic (ei) astfel: Arta nu se amestecã cu politica, politica nu cu arta, fiindcā ele sunt douã realități paralele. imiscibile, între care care arta aparține ființei ‘cathartice’ cu un orizont mai degrabă oniric, imaginar, spre deosebire de politicã, ce să adresează oamenilor care lucrează cu reperele pragmatice, *reale*, resurse, teritorii, strategii, numere, combinații luate câte șapte.
Noutate?!: Arta și politica merg sincron. De când lumea. N’ai cum să disociezi arta de ‘polis’. Arta vine cu mesaj și dizlocã, mișcă, fisurează, fracturează, disociazã. Comoditatea, inerția, blazajul, mediocritatea, rutina, impresia, aparența, constructele instabile. Dar și recompune aspecte complementare ale simplei aparențe, uneori suficient, strict prin indicii punctuale, comunicând. Aici e și rolul muzeului, între altele.
O știau Maria Theresa, ministrul ei de externe, contele von Kaunitz, Napoleon, Bismarck, toți politicieni și predecesorii și succesorii lor; dar o știau și artiști precum Goya, Picasso(Guernica, nu?!), Nolde, Schiele, Baba, Basquiat, Pollock, Velasquez, Buonarotti, Leonardo, și destui alții, intre care mulți activi și astāzi, precum Ai Wei Wei:
“La zece zile după cutremurul cu magnitudinea de 8,0 grade din provincia Sichuan din 12 mai 2008 (China), Ai Wei Wei a condus o echipă care a cercetat și filmat condițiile de după cutremur în diferite zone calamitate. Ca răspuns la lipsa de transparență a guvernului în ceea ce privește dezvăluirea numelor elevilor care au pierit în urma cutremurului din cauza construcțiilor sub standarde din campusurile școlare, Ai Wei Wei a recrutat voluntari online și a lansat o “Investigație cetățenească” pentru a compila numele și informațiile despre elevii victime. La 20 martie 2009, Ai Wei Wei a postat pe un blog intitulat “Investigația cetățenilor” și a scris: “Pentru a ne aminti de cei plecați, pentru a ne arăta grija față de viață, pentru a ne asuma responsabilitatea și pentru potențiala fericire a supraviețuitorilor, inițiem o “Investigație a cetățenilor”. Vom căuta numele fiecărui copil dispărut și ne vom aminti de ei.”
[ Ai, Weiwei (2011). Ai Weiwei’s Blog: Writings, Interviews, and Digital Rants 2006–2009. Cambridge, Massachusetts: MIT Press. p. 209. ISBN 978-0-262-01521, via Wikipedia]
*Reacția la gestul meu din 8 decembrie a produs un tsunami de atitudini din partea societății civile. Pro sau contra, în fiecare a mișcat acel ceva care pãrea de nemișcat. Unii au tăcut, aprobând sau dezaprobând. Mesajul a ajuns în orice caz exact acolo unde trebuia sã ajungã. Am aceastã confirmare acum.
Mulțumiri corpului de presã care a funcționat turbional și a dispersat vibrația pulsatorie.*
Nu mi-ar displace ca fiecare expoziție la MNArT să producă vibrația civicã în societate de care avem nevoie pentru a mobiliza proactiv ceea ce începe să se stingã în noi și sã apropie publicul solidar, mai mult,de muzeu!
By the way, Leonardo copilãrise în biserici pline de de sculpturã policromã, din lemn sau piatrã (adicã pictatã ft colorat). Prea putine astfel de exemple s au mai pãstrat, dar tehnologia și exemplare rãmase dau mãrturia și confirmarea celor spuse . El instituie o propoziție,(vz. *Tratatul lui LdV*) prin care sculptura “trebuie sã” fie albã, în ciuda experienței sale “colorate” de pânã atunci, și în ciuda tuturor evidențelor cã în realitate lucrurile nu stãteau așa. Leonardo manipuleazã prin text, în mod evident. Toată Antichitatea și Evul Mediu avea sculptura coloratã, dar odatã cu Leonardo și Michelangelo, s’a instituit un nou trend (white marble,marmură alba – concept renacentist, nou). Sculptura anticã, chiar până la Donatello, a început sã fie *descãrnatã* de culoare, pt a se conforma ideilor promovate de Leonardo cu scopul de a inocula supremația “albã” a omului Renașterii. Până acu câțiva zeci de ani o făceau cu zel și restauratorii când mai găseau cate o patã de culoare pe vreo piesa romanã. O mai fac și azi, unii. N’o spune în premierã manageru’ Petcu de la MNArT, ci prof Vinzenz Brinkmann de la Liebighausmuseum din Frankfurt, care acum, recent, a contribuit la marea expo ‘Gods in color” ce se poate vedea la Metropolitan, în NY. Arta a jucat mereu în complicitate cu politicul. Artiști au modelat muzee și profilul cultural al unor generații, în complicitate cu politicul. O fac și azi, sau dimpotrivã. Astăzi, muzeul poate modela opinii, prin cercetare, expunere, valorificare, atitudine, luare de poziție atunci când se contureazã o nevoie civicã sau de altã natură. Il mai admirãm pe Leonardo? Da, nu?! Fiecare decide. Dar îl cercetãm cu rațiune, în cunostințã de cauzã.
-
Foarte frumos scris. Acum chiar as vrea sa cercetez expozitia aia anulata. Se poate dez-anula? Cu multa ratiune as cerceta-o. Sa vad “politica” “dusmanului”, sa stiu sa “contracarez”, fac si eu o expozitie care zice invers, numa’ de-al naibii 🤪 Cred ca despre schengen era vorba in expozitia aia, altfel n-are cum. Si anularea expozitiei e un act artistic, presupun. Un “Un-happening” sau ceva.
Guernica, auzi la el. ma’ tu ai ceva cu nemtii 😜
Eu as vrea sa vad expus “Rondul de noapte”, dar numai de Noaptea Muzeelor, se poate? nu, ca nu participam, ca avem multa treaba, auzi, noaptea muzeelor… gratis… pai se poate? Nu mai bine ne uitam noi noaptea cu ochii larg inchisi si zicem ca vedem “Patratul negru”? mai politic de atat nu se poate, recunoaste. noaptea in sens de noaptea mintii, desigur.“dar duci o lupta colosala, cu “artistul” care are scoala”…
#idiocracy