Cei doi consilieri PSD au adresat cinci întrebări executivului Primăriei Timişoara, pe tema achiziţionării de vaporetto. Practic, cele cinci întrebări sunt aceleaşi pe care şi reprezentanţii Eco Nautic Club, prin Nicolae Bîrsan, le-au adresat la mijlocul acestei luni primarul Nicolae Robu.
Astfel, în începutul interpelării, Idolu şi Simonis întreabă conducerea Primăriei Timişoara cum intenţionează să implementeze acest proiect, având în vedere că, din informaţiile lor, Bega nu este navigabilă.
„Cum intenţionaţi să implementaţi în mod legal activitatea de transport public pe Bega cu cele 7 vaporetto în condiţiile în care: Bega nu este navigabilă, conform poziţiei Autorităţii Navale Române; Un serviciu de transport public pe Bega cu nave de genul celor planificate nu va fi autorizat de ANR înainte de dragarea şi cartografierea canalului, marcarea acestuia, semnalizarea şi reglementarea, conform reglementărilor specifice ale Autorităţii Navale Române, cu excepţia navigaţiei sportive şi de agreement; Prin PUZ-ul aprobat de CL în 2009, canalul Bega figurează cu activităţi permise pentru <sport şi agrement>, care sunt incompatibile cu <transportul public> şi nu pot coexista, din punct de vedere legal şi din motive de siguranţă a navigaţiei”, întreabă cei doi consilieri social-democraţi.
Ei ridică şi problema gabaritului navelor, aşa cum este el prezentat în specificaţiile tehnice.
„Cum intenţionaţi să rezolvaţi problemele tehnice pe care le ridică gabaritul navelor alese pentru serviciul de transport public? Având în vedere următoarele aspecte: Navele pe care le-aţi stabilit prin caietul de sarcini ies din gabaritul canalului; Pentru a utiliza nave de capacitatea şi dimensiunile propuse prin documentaţia tehnică, este necesară ridicarea nivelului apei pe canalul Bega, ceea ce implică repararea de urgenţă a stăvilarului de la Sânmihaiu Român (care nu este în jurisdicţia PMT!). Echipa de specialişti ai PMT încă nu a clarificat dacă e posibilă ridicarea nivelului Begăi din punct de vedere tehnic până la cota necesară utilizării în siguranţă a acestor nave cu gabarit prea mare pentru dimensiunile canalului Bega (rezistenţa malurilor, magnitudinea valului de siaj, efectul de eroziune, etc…)”, se mai arată în interpelarea consilierilor locali Idolu şi Simonis.
Pe de altă parte, cei doi se tem că acest proiect are şi o problemă de rentabilitate.
„Cât estimaţi a fi numărul mediu lunar de potenţiali clienţi ai serviciului de transport public transportaţi cu 7 “vaporetto”? Având în vedere următoarele aspecte: Viteza LEGALĂ de navigaţie pe canalul Bega este de 12 km/h şi 6 km/h sub poduri. Viteza de exploatare a navelor a fost stabilită în Caietul de Sarcini în mod eronat de către “specialişti” la 25 km/h, pentru a putea justifica eficienţa unui serviciu de transport public. La viteza legală, durata de tranzit de la podul Modospana la Uzina de Apă depăşeşte 1 –oră pentru un traseu de numai 8 km, condiţie în care potenţialii clienţi ai serviciului “vaporetto” vor opta pentru alt mijloc de transport în comun, cu taxiul sau pe jos către destinaţie”, mai scriu cei doi consilieri PSD.
O altă problemă ridicată de ei şi de reprezentanţii Eco-Nautic Club ţine şi de calificarea marinarilor necesari pentru operarea celor şapte vaporetto.
„Cum veţi motiva un număr semnificativ de marinari certificaţi de ANR să renunţe la navigaţie pe Dunăre sau oceanele lumii, ca să deservească cele 7 “vaporetto” pe canalul Bega? Având în vedere următoarele aspecte: Personalul navigant al acestor nave are nevoie de o calificare specială, care implică automat un nivel de salarizare mult superior şoferilor de autobus şi vatmanilor de la RATT; Porturile de la Dunăre se confruntă cu lipsa de personal navigant specializat, datorită faptului că satisfacţia profesională şi materială a acestor persoane este mult mai mare pe mările lumii şi lucrând pentru companii de renume, în ţări dezvoltate şi nu pentru RATT la Timişoara; Atragerea unui personal calificat şi certificat la comanda celor 7 “vaporetto” pe canalul Bega are şanse minime de reuşită, datorită capacităţii de salarizare a RATT”, se mai arată în interpelarea consilierilor locali.
Idolu şi Simonis cred că implementarea acestui proiect va produce o „gaură” serioasă în bugetul Primăriei Timişoara din mai multe motive.
„De unde şi cum se va finanţa deficitul pe care îl vor aduce la bugetul local costurile de operare a acestui serviciu de transport public cu 7 “vaporetto” ?
Având în vedere următoarele aspecte: Potenţialul de pasageri ai acestui serviciu a fost estimat în mod exagerat de către “specialiştii” serviciului tehnic din PMT pentru a justifica necesitatea a 7 “vaporetto” de 50 – 70 locuri fiecare şi, probabil că în realitate nu vor călători nici 10% din încărcarea estimată pe cursă; Biletul de transport public trebuie să rămână 2 lei, altfel se intră în competiţie cu transportul cu taxi, care reduce timpul de parcurs între destinaţii; În cazul, puţin probabil, în care se vor angaja marinari certificaţi pentru cele 7 “vaporetto” pe Bega, salariile acestora vor fi de nesuportat pentru bugetul RATT, deci vor trebui suportate de la bugetul PMT (?!)”, mai scriu cei doi consilieri locali.
În încheiere, cei doi cer executivului primăriei să oprească licitaţia de achiziţie a celor şapte vaporetto, să evalueze „rapid şi obiectiv” riscurile acestui proiect, să modifice specificaţiile tehnice ale navelor şi să se asigure că activitatea de agrement şi sport pe Bega nu va fi afectată de introducerea noilor nave de transport în comun. Asta pentru ca Primăria Timişoara să nu piardă aproximativ 50 de milioane de lei, valoarea totală a proiectului de reabilitare a malurilor Begăi, care include şi achiziţia de vaporetto.
Contactaţi de reporterii tion.ro, reprezentanţii Primăriei Timişoara au afirmat că toate riscurile acestui proiect au fost calculate şi că le vor răspunde în scris celor doi consilieri.
De altfel, specificaţiile tehnice ale navelor au fost aprobate tot de Consiliul Local Timişoara, însă în 2011, în timpul mandatului primarului Gheorghe Ciuhandu. În 2011, însă, nici Simonis şi nici Idolu nu făceau parte din Consiliul Local Timişoara.
Alte articole pe aceeași temă:
Vaporetto pe Bega – un vis pe cale de realizare sau un fiasco de 3 milioane de euro?
Citiți principiile noastre de moderare aici!