Florin Petolea este director general interimar al STPT începând din luna ianuarie, după ce fostul șef Constatin Cocheci și-a dat demisia. De atunci, STPT a organizat împreună cu Poliția Locală Timișoara o acțiune mai amplă de control a titlurilor de călătorie în mijloacele de transport în comun, a anunțat că renunță la serviciul de trotinete TroTM și s-a angajat, împreună cu primăria, să continue achiziția de noi mijloace de transport în comun.
În interviul acordat pentru Tion, acestea ne-a vorbit și despre măsurile amintite, despre altele care nu s-au văzut, dar și despre viitorul transportului public. Printre altele, despre înlocuirea actualelor vaporașe de pe Bega, despre eventuala amenajare de benzi dedicate transportului în comun, dar și despre măsuri care vor putea fi luate într-un viitor mai apropiat.
Ne puteți spune de ce ați acceptat postul de director interimar?
Ca să o spun foarte sincer, este o provocare personală pentru mine. Și o vad și ca un mod prin care pot să „dau” simbolic ceva înapoi orașului în care m-am format și am trăit în ultimii 35 de ani. Toată existența mea profesională și personală, de când am început facultatea, este legată de Timișoara. E normal să îți dorești să poți face ceva pentru oraș.
Și mi se pare, cum spuneam, că e și o provocare profesională să dovedești că, dacă ai performat în privat, poți să performezi și în sectorul public.
Poate fi și un exemplu, pentru că eu nu cred că mai putem continua ca țară cu numiri în funcții publice bazate exclusiv pe carnetul de partid și cu zero experiență profesională în domeniu. Eu chiar cred că dacă vrem să evoluăm ca societate, trebuie să începem să numim în funcții publice oameni profesioniști, care știu să facă jobul respectiv independent de faptul că sunt sau nu membri de partid. Mie mi se pare lăudabil, pentru administrația locală din Timișoara că încearcă lucrul acesta. Nu doar în STPT.
Cu succes, cu mai puțin succes, asta o să vedem. Dar e un început.
Deci nu sunteți membru de partid?
Nu, nu sunt și nici nu îmi doresc să fiu. Nici nu mi s-a propus lucrul ăsta la angajare. Toate discuțiile pe care le-am avut au fost «Am văzut ce ai făcut. Te angajezi la provocarea asta – da sau nu?». Nu s-a pus niciodată problema că înainte trebuie să fiu membru de partid. Dacă se punea problema așa, nici nu aș fi acceptat. Mi se pare că ar face lucrurile mult mai grele.
Faptul că nu ești legat de un anumit partid îți dă independență, față de toată lumea, să faci exact lucrurile care crezi tu că trebuie făcute pentru bunul mers al societății pentru care lucrezi. Și, vă spun foarte deschis, așa s-a și întâmplat până acum. Nu am avut influența factorului politic în nicio decizie luată.
Reversul medaliei este, însă, că trebuie să faci ce ai promis. Dacă asta nu se întâmplă, nu ai nicio scuză.
Cum ați găsit societatea?
STPT este o societate „grea”, o societate cu datorii istorice, cu o istorie foarte complicată… Nu vreau însă să încep și eu cu „greaua moștenire”. Au fost perioade grele de-a lungul timpului. Și am tot respectul pentru echipa pe care o avem la STPT că a reușit să treacă prin ele.
Este, cum spuneam, o societate grea, cu datorii istorice, cu o schemă de personal care nu e neapărat supradimensionată, ca număr absolut, doar că ponderea între personalul productiv și cel neproductiv nu e neapărat cea corectă.
Dorim, în continuare, să angajăm personal de bord – șoferi, vatmani, mecanici –, cu toate că găsim încă foarte greu aceste meserii pe piață. Mâine, dacă vine un șofer sau mecanic la poartă, cu ghilimelele de rigoare, îl angajăm. În niciun caz însă nu o să mai angajăm personal TESA. Nu o să mai practicăm, de asemenea, metoda de a reangaja angajații imediat ce au ieșit la pensie, cum se practica în trecut. Cu o singură excepție – personalul de bord, categorie la care suntem încă sub numărul optim.
Din punctul de vedere al costurilor de exploatare, dacă iau și compar financiar costurile noastre de exploatare pe diverse categorii – combustibil, reparații, personal – nu stăm rău față de alte societăți de transport din alte orașe mari, orașe care au număr de vehicule comparativ cu al nostru și care au toate cele trei tipuri de mijloace de transport – tramvai, troleibuz si autobuz. Suntem chiar sub media pe țară la costuri.
Problema noastră este că nu avem venituri proprii suficient de mari. Asta înseamnă că primăria trebuie să subvenționeze un procent foarte mare din costurile noastre. Cu mult mai mult decât în alte orașe din România. Așa că, în următoarea perioadă, prioritatea noastră va fi să mărim veniturile proprii. Le putem mări vânzând mai multe bilete, vânzând mai multe abonamente, vânzând mai multe servicii conexe – activități de ITP, publicitate în stații, etc. E imperativ să ne organizăm în așa fel încât să creștem cifrele de vânzări proprii. Ele sunt motorul oricărei societăți comerciale.
Cum a evoluat numărul de abonamente și de bilete vândute în ultimii ani?
În ultimii ani, numărul de bilete și abonamente vândute e pe un trend descrescător. Sincer, nici nu mă mir că au scăzut, pentru că transportul nostru public nu este încă, din punct de vedere al calității, tentant pentru cetățean. Iar sistemul nostru de vânzare de bilete și validare este în acest moment foarte neprietenos pentru călător. Nici nu am făcut eforturi prea mari până acum să avem o curățenie mai bună, o frecvență mai bună sau să avem o aplicație a noastră de vândut bilete cu care să poți valida titlul de călătorie în orice mijloc de transport.
Sau să ai o activitate de control care să motiveze cetățeanul să ia bilet. Noi încă avem un procent foarte mare de călători care călătoresc fără un titlu valid de transport. De aici și activitatea de control susținut pe care o facem împreună cu poliția locală, în lunile astea. Dorim ca, oricât de „rău” ar suna, oamenii să se obișnuiască cu faptul că trebuie să plătești pentru transport. Transportul local este subvenționat, nu este gratuit. Asta înseamnă fie că validezi abonamentul, fie că îți cumperi un bilet.
Dacă ești pensionar sau elev și ai gratuitate, ne-am dori să validezi abonamentul pentru că vrem să știm câți oameni călătoresc în mijloacele noastre de transport. Într-un final, lucrul ăsta ne ajută ca, și peste un an, primăria să poată să dea gratuități pentru pensionari, elevi sau pentru alte categorii de persoane. Este esențial lucrul ăsta pentru că, dacă nu avem statisticile cu privire la numărul de persoane care folosesc transportul în comun, putem să tragem concluzia că subvenția nu e necesară.
Alte măsuri pe termen scurt, în afară de controalele poliției locale, pe care le aveți în vedere?
Eu nu cred că doar activitatea de control va duce la creșterea veniturilor. Vrem o mai bună curățenie în mijloacele de transport. Vrem să facem mult mai exactă predicția de sosire a mijlocului de transport în stație. Dorim să renunțăm la transportul cu tramvaiele vechi și să le înlocuim cu tramvaie moderne.
Am început să investim în partea de IT, domeniu care a fost foarte mult neglijat în ultima perioadă. Dorim să schimbăm complet sistemul actual de ticketing cu un sistem de ticketing modern, cu cont utilizator, cu aplicație mobilă, licitație la care lucrăm acum împreună cu primăria. Dorim să reușim să finalizam licitația pentru acest sistem în acest an și să implementăm noul sistem anul viitor.
Între timp, încercăm să remediem și să îmbunătățim cât putem de mult sistemul pe care îl avem în acest moment. A fost instalat în 2009 și întreținerea lui nu a fost considerată, până acum, o prioritate. Pentru mine este o prioritate. Digitalizarea este o prioritate. O aplicație mobilă prietenoasă, în care îți poți cumpăra bilete și în care poți vedea când sosește următorul tramvai, este o prioritate. La fel de importantă ca curățenia, la fel de importantă ca mijloacele de transport noi.
Și pe termen lung, cum se poate dezvolta transportul public din Timișoara?
Eu cred foarte tare în transportul public verde. Avem un plan de investiții ambițios anul ăsta în acest sens. Împreună cu primăria, suntem în curs de implementare a platformei pentru încărcarea autobuzelor electrice, platformă pe care sperăm să o finalizăm până în toamnă. Avem prevăzută o investiție pentru o nouă hală de întreținere a tramvaielor Bozankaya. Primăria a prevăzut, de asemenea, în buget o nouă stație de alimentare pentru linia tramvaiului 7. Această stație ne va permite să introducem pe linia 7 tramvaie moderne.
Tot împreună cu primăria și SMTT, am depus câteva proiecte cu finanțare pe fonduri europene. Un proiect pentru cumpărarea de mijloace de transport noi. Un altul pentru modernizarea liniei de tramvai pe Strada Gării. Sunt foarte multe proiecte, e o perioada foarte dinamică în viața STPT.
Cred, de asemenea, că benzile unice pentru mijloacele de transport trebuie să fie o prioritate pentru noi. Atâta timp cât tramvaiul și autobuzul stau în trafic împreună cu alte zeci de mașini, sunt la fel de predispuse să întârzie sau să rămână blocate ca toți ceilalți participanți la trafic. Nu vom putea convinge călătorii să folosească tramvaiele sau autobuzele astfel.
Dacă am avea însă o axă nord-sud, cu bandă „verde” pentru mijloacele de transport în comun – care știu că într-o primă fază ar fi primită cu reticență de către timișoreni – transportul public s-ar schimba fundamental. O bandă care să plece, de exemplu, din Dumbrăvița și să ajungă până la Spitalul Județean. Să poți să-ți trimiți copiii la școală cu autobuzul, să nu mai trebuiască să pleci dimineața cu mașina aglomerând toată Calea Lipovei. Eu cred că, odată implementată această bandă unică, lumea va realiza valoarea acestei abordări.
Știu ca și pentru primărie e prioritară această bandă unică. Au și declarat public acest lucru. Și, dacă a putut fi implementată în București, poate fi implementată și în Timișoara.
De altfel, de când sunt la conducerea STPT, am avut în fiecare lună o ședință de strategie de transport public cu cei din primărie. Ședință în care discutăm toate subiectele acestea și altele, împreună cu conducerea primăriei, la cel mai înalt nivel. Și încercăm să găsim cele mai bune soluții pentru transportul public din Timișoara.
În afară de mijloacele de transport clasice, STPT are și mijloace alternative. Înțeleg că la trotinete ați renunțat, dar mai aveți bicicletele și transportul pe Bega. Domnul viceprimar spunea că vaporașele ar putea fi înlocuite. Ce se va mai întâmpla cu acestea?
Este un proiect la care țin foarte mult și i-am promis domnului viceprimar că mă voi ocupa personal de identificarea unor soluții. Eu fiind și pasionat de navigație, cred că putem face transport turistic pe Bega, transport turistic cu un vaporetto în care să poți să ieși pe punte și să stai în aer liber în timpul verii. Înțeleg că ideea cu aceste vaporașe a fost că sunt un substitut al transportului public. S-a dovedit însă că lumea le folosește mai mult sâmbăta și duminica.
Pentru mine, vaporetto este transport turistic. Mi-aș dori ca anul viitor să putem achiziționa unul sau două vapoare cu adevărat turistice, cu care să poți să faci o călătorie de la un capăt la altul al Timișoarei, în aer liber. Sunt convins că vor avea succes.
Până atunci, însă, vom continua să folosim vaporașele existente.
Mai există și în Timișoara câteva exemple de transport turistic pe Bega. Private, ce-i drept.
Așa este, însă aș prefera să facem noi acest lucru și cred că îl putem face bine, cu mijloace de transport moderne și plăcute publicului. Eu nu aș merge vara la 40°C într-un vaporaș în care sunt înconjurat de geamuri de termopan. De asta îmi doresc achiziționarea unor vaporașe noi pentru Timișoara.
Revenind la transportul clasic, aveți în vedere modificări ale liniilor existente?
Lucrul acesta se face săptămânal, doar că nu facem noi managementul acestui lucru. Noi suntem doar unul dintre participanți la aceste discuții. Atribuțiile în acest domeniu le are Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT), căreia noi îi transmitem inclusiv cerințele care ajung la noi de modificare de linii, de modificare de grafice. Împreună cu primăria, SMTT, serviciul de circulație, analizăm fiecare dintre aceste propuneri și încercăm să îmbunătățim în permanență transportul public.
Problema este, în continuare, faptul că noi împărțim exact aceleași străzi cu toate mașinile care circulă dimineața în Timișoara. Inclusiv tramvaiul împarte, în anumite zone, banda de circulație cu mașinile. Din această cauză, e foarte dificil să faci o predicție corectă de ajungere în stație a mijlocului de transport în comun. De aici și frustrarea oamenilor și de aici și neîncrederea în transportul public. Lucrul ăsta trebuie să-l schimbăm!
Că tot spuneați de SMTT, transportul metropolitan cum credeți că se va dezvolta? Mai sunt comune care încearcă să intre în SMTT?
Eu nu am cunoștința de UAT-uri care încearcă să intre în SMTT. Posibil să existe. Știu doar că cele care sunt acum în SMTT au diverse cerințe pe care încercăm să le respectăm. Ei sunt clienții noștri și încercăm să îi ajutăm cât de mult putem. Cu cât mai multe, cu atât mai bine, aș putea spune, dar e alegerea fiecăreia dintre primării.
Mi-aș dori, însă, să avem în viitor un sistem în care să putem încuraja transportul metropolitan făcând, de exemplu, tarife diferențiate pentru transport metropolitan și urban. Asta e, însă, un plan pe un termen mai lung.
După cum vă spuneam, e o perioadă foarte dinamică pentru noi. Îmi doresc ca peste un an lumea să vadă, într-adevăr, o îmbunătățire în privința transportului în comun. Și sunt convins că putem face acest lucru cu echipa pe care o avem acum în primărie, SMTT și STPT.
Trimite articolul
X90% calatori cu gratuitate si primaria cheltuie milioane pentru un sistem de ticketing si sute de vanzatori de bilete si controlori.
pai este mai ieftin sa oferi transport gratuit la toata lumea, fara carduri si alte complicatii decat sa platesti o armata de oameni care sa stea 8 ore si sa vanda 10 bilete…
Nu prinde toamna, Dogaru cu Patrascu il saboteaza din greu peste tot.
E o problema cu faptul ca numarul de calatori scade, dar nu e o problema reducerea la aproape zero a punctelor de vanzare a biletelor si obligativitatea instalarii unei aplicatii pe telefon, pe langa restul aplicatiilor pe care trebuie sa le instalezi pentru toate rahaturile si carora trebuie sa le dai acces la cu cine vorbesti si pe unde umbli, plus obligativitatea de a avea abonament de internet si cont bancar pentru a circula cu transportul public.
-
Timișoara, orașul unde transportul alternativ înseamnă să elimini exact alternativele. Mobilitatea urbană există doar în teorie. În schimb, ne servesc povești cu vaporașe care circulă mai rar decât eclipsele și benzi verzi pe care tot mașinile le blochează.
Vorbim de modernizare, dar realitatea e că orice soluție care funcționează și dă oamenilor libertate de mișcare este tăiată fără explicații. Să nu cumva să ai opțiuni reale, să nu cumva să te deplasezi eficient. Mai bine stai blocat în trafic, pierzi timp, îți consumi nervii, pentru că asta înseamnă dezvoltare pentru ei.Dacă așa arată viitorul transportului public, atunci ne întoarcem în trecut cu viteză maximă. Dar stați liniștiți, că ne dau vaporașe de decor și bilete digitale. Păcat că nu putem plăti timpul pierdut din cauza prostiei decizionale.
Bravo Timișoara, încă o reformă făcută praf.
-
reforma facuta praf? si care e reforma aia care ar fi existat in mintea ta si nu in realitate?
-
Si cam pe unde s-ar mai circula daca stabilim ca o banda de circulatie e doar pentru transportul in comun ?
-
iti face fritz cu latcau “orasul de 15 minute” de o sa umbli numai pe jos sau cu trotineta, nici de STPT nu o sa mai fie nevoie
-
nouă ne place cu autoturismul personal, chiar de-l face și ”oraș de 5 minute”
-
-
În tramvai, evident
Directorașului ăsta, pus și el politic nu spune despre cum își bate joc de angajați, la începutul anului i-a pus să semneze măririle de salariu, care au rămas doar pe hârtie! Au trecut 4 luni și nu și-au primit banii, mi-a zis o cunoștință ce lucrează acolo!
-
Si mie mi-a zis o cunostinta ca nu esti intreg la cap. Sa o cred au ba?
-
Laura
Ne tot vând povești despre „transport alternativ”, dar când vine vorba de fapte, ne arată cât de ipocriți sunt. Au renunțat la trotinete, una dintre cele mai eficiente și rapide soluții de mobilitate urbană, dar în schimb ne promit vaporașe „turistice” și benzi „dedicate”. Serios?!
Ne spun că vor un oraș modern, dar în realitate ne forțează să alegem între trafic infernal și un transport public care abia face față. De ce? Pentru că e mai simplu să bagi bețe în roate unei soluții care chiar funcționează decât să gândești pe termen lung.
Dacă ăsta e „viitorul transportului public” în Timișoara, atunci să nu ne mirăm când tot mai mulți oameni vor prefera să stea blocați în trafic în mașinile lor, în loc să aibă opțiuni REALE de mobilitate.
Ce urmează? Interzicem și bicicletele?!
De Primar incercati sa rezolvați transaportul urban integrat in care din orice punct a orașului să poată atinge centrale și și zonele comerciale așa vom putea sa reducem poluarea credeți ? Mulțumesc !!
ticketing foarte important sa fie schimbat iara, si neaparat sa mai fie inca o aplicatie, ca nu sunt destule
cat despre “personalul de bord”, poate intelege cineva de ce nu se inghesuie lumea sa se angajeze? nu cred ca e greu de inteles si uite asa nu se rezolva problema de baza: timpul de asteptare. sa ai mijloace de transport in comun noi si sa n-ai cine sa le conduca pare o afacere… revolutionara!
noroc ca-si face Fritz poze o data pe an in ceva MTC al STPT, inconjurat de oameni zambitori, fericiti…
-
Breaking news din Timișoara.Transportul public intră într-o nouă eră a inovației absolute.Se schimbă ticketingul.Din nou.Exact ce ne lipsea.Că aveam prea puține aplicații,prea puține metode de plată,prea puțin haos birocratic.Abia așteptăm să vedem cum o să cumpărăm un bilet în șapte pași,dintr-o aplicație care merge doar când are chef.Și în timp ce noi ne jucăm Găsește butonul de plată,autobuzele stau frumos parcate pentru că nu are cine să le conducă.O mică problemă nesemnificativă,nu.Avem mijloace de transport moderne,dar fără șoferi.Genial.Poate următorul proiect inovator va fi să facem spitale fără doctori și școli fără profesori.Dar nu-i problemă,că o dată pe an,Fritz se urcă într-un tramvai,își face o poză,iar pe fundal apar câțiva oameni aleși special,zâmbind fericiți.Totul arată perfect.Până când ieșim din bula de PR și revenim la realitate,unde tramvaiele vin la 30 de minute,autobuzele la 40 și trotinetele au dispărut,că erau prea eficiente.Timișoara,orașul unde viitorul transportului public este doar un PowerPoint frumos colorat.
-
Normal să-l schimbe ca asa fura niște bani
-
este asa de simplu cu aplicatiile sttp ca te doare mintea, baaah, faceti carduri personale sau ca la spalatoriile auto, ce-i asa de greu, simplificati bahhh , nasolilor sttp
Sa va schimbati sistemul de incasare al abonamentelor. Am vrut sa platesc un abonament pe 1 an partial cu cash si diferenta cu cardul si ia ghiciti….nu am putut…..
Pus politic de Usr
Timișoara………..orașul abandonat de incompetenți!
Vaporașele și ‘modernizările’ sunt o glumă proastă cu care Petolea încearcă să ne aburească. În loc să se ocupe de problemele reale ale transportului public, se joacă de-a proiectele inutile care nu vor schimba nimic. De ce să ne amăgiți cu vaporașe când autobuzele sunt încă un coșmar? Vrem soluții reale, nu proiecte fantasmagorice! Petolea și gașca lui sunt deconectați complet de realitatea orașului… nu vor decât să vândă iluzii, nu să rezolve problemele fundamentale. Planurile lor sunt un dezastru de incompetență, iar fiecare ‘schimbare’ nu face decât să adâncească haosul. Cum poți să vorbești de ‘modernizare’ când tot ce reușești să faci este să ne blochezi mai mult în trafic și să ne furi timp prețios? Nu vrem soluții care nu funcționează! Cei care conduc acum Timișoara nu fac altceva decât să amâne adevăratele schimbări, dar nu mai vrem să fim păcăliți. Petolea și banda lui nu au nimic de oferit acestui oraș!
bahhh nasolilor sttp, punti automate stradale in statii , care dau carduri reincarcabile cu cakatorii si abobament, 5 lei cardul pkastic, il incarci si gata, ce trebuie sa aiba cibeva o evidenta ubde esti si ce unde ai umblat, te urnareste aplicatia, ce naiba hartuire :)))
Bravo, STPT! Ați reușit performanța să faceți din tramvaiul 7 (și probabil nu doar din el) o adevărată relicvă pe șine. Modernizare? Sigur, cândva, într-un viitor la fel de clar ca un vis cu unicorni. Până atunci, ar trebui inclus în circuitul turistic – o experiență autentică pentru cei nostalgici după Timișoara anilor ‘90. Dacă mai așteptăm puțin, nici nu mai trebuie modernizat – îl expuneți direct la muzeu!
Ar trebui în primul rând să introducă mai multe mijloace de transport la ora de vârf să aibe o frecventa mai mare din 10 în 10 minute.
Din Dumbrăvița să plece cât mai multe la orele 6,7,8 dimineața pe urmă când se întorc la 2,3,4
Sa se facă parcări la întrarea în oraș unde lumea sa își lase masina în siguranță să poată pleca cu mijloace de transport în comun.
-
Mai întâi tre să rezolve lipsa șoferilor, probabil soluția va fi ca în vest, forța de muncă din asia.
40 de minute am asteptat tramvaiul 8.Data viitoare merg pe jos sau inot.
Sa lase ideile “crete” cu vaporase, avionase, etc. Sa bage mai multe tramvaie/autobuze pe linii, sa vina mai des, sa nu mai astepti jumatate de ora dupa un tramvai! Daca ar veni mai des, mai multa lume ar merge cu transportul in comun