„Îţi vine greu să crezi că un compozitor poate crea un concert pentru un instrument fără ca el să fii cântat cât de cât bine la el. Este cazul lui Walton, fiul unui maestru de cor, care a fost la început cântăreţ. Se pare că el a descoperit totuşi profunzimile sunetului violei, a intuit existenţa sufletului şi naturii introspective a instrumentului, pentru că a realizat una dintre cele mai reuşite lucrări concertante pentru violă. La vremea când Walton avea 20 de ani, celebrul dirijor Thomas Beecham i-a sugerat să compună un concert pentru violistul Lionel Tertis. Admirator al lui Serghei Prokofiev, Walton a compus concertul sub influenţa ideilor acestuia şi a dat naştere la o lucrare în care se îmbină propriul lirism cu armoniile moderne ale lui Prokofiev. Considerându-le excesive, Tertis a refuzat să interpreteze concertul, astfel că marele violist şi compozitor Paul Hindemith, cu a sa pregătire muzicală, l-a înţeles şi a fost bucuros să-l cânte în premieră la Londra, în octombrie 1929. Mai târziu, în 1960, Walton a simţit nevoia să refacă acest concert, adăugându-i nişte instrumente de suflat şi o harpă, dar şi câteva mici teme noi”, dezvăluie în avancronica evenimentului concertmaestrul Mircea Tătaru.
Solista concertului lui William Walton va fi violista Valentyna Pryshlyak din Ucraina.
Max Bruch a compus Concertul pentru două piane într-o gamă destul de îndepărtată, rareori auzită pe scenele de concert — la bemol minor.
„Ideea compunerii concertului i-a venit ascultând două surori, Rosie şi Ottilie Sutro, într-un recital pentru două piane. Nu se cunosc clauzele contractului, dar Bruch a specificat că doar cele două surori au dreptul să-l interpreteze. Având acest monopol, ele au operat mici modificări, în funcţie de abilităţile lor interpretative”, se mai punctează avancronica.
La Timișoara, concertul va fi interpretat de Ioana Veţean şi Oláh Boglárka. Evenimentul va avea loc vineri, 5 iunie, de la ora 19, la Sala Capitol.
Citiți principiile noastre de moderare aici!