Primăria Timișoara lovește din nou! Proiectul „Trafic management și supraveghere video”, care prevede semaforizarea unor intersecții din oraș și montarea de camere video pe străzi, precum și realizarea celebrei unde verzi, trebuie implementat complet până în 30 iunie, în caz contrar municipalitatea trebuie să dea înapoi toți banii primiți de la Uniunea Europeană. Valoarea totală a acestuia este de 19,9 milioane de lei, la care s-ar mai adăuga 6 milioane de lei, bani ce trebuie puși de primărie pentru câteva cheltuieli neeligibile.
Consilierii locali au aprobat, în ședința ordinară de marți, cheltuielile necesare finalizării proiectului. Potrivit hotărârii, municipalitatea plătește, potrivit estimărilor, din bugetul local, 9,99 milioane de lei, în total, din care 3,9 milioane pentru lucrări decontate după 31 decembrie 2015, dată de la care UE nu mai poate deconta nicio factură, iar 6 milioane pentru… o nouă licitație.
„Nu se dau bani în plus, noi am aprobat deja totul! Banii sunt pentru lucrări care nu au fost prevăzute. Noi am aprobat 3,9 milioane de lei, dar pentru proiect sunt necesare și alte lucruri care nu au fost la acea vreme prevăzute, fie din motive de imprevizibilitate, fie din motive de neeligibilitate a unor cheltuieli. Și banii pentru lucrurile care au apărut au fost deja aprobați. Și atunci, din banii care sunt acum stabiliți ca sumă totală prin această hotărâre, o parte vor fi dați în continuare pe contractul care e deja în derulare până la finalizarea lui și cealaltă parte va acoperi cheltuielile rezultate în urma noii licitații pentru lucrurile imprevizibile sau neeligibile”, le-a explicat Robu, marți, consilierilor locali.
Practic, Primăria Timișoara a demarat o nouă licitație pentru câteva lucrări neprevăzute. Unele dintre ele, susține șeful Direcției Tehnice din primărie, se referă la comunicație: municipalitatea trebuie să asigure zeci de kilometri de fibră optică.
„În proiectul din 2007 erau șase intersecții care trebuiau semaforizate, în proiectul Cetate s-au desființat, aceste șase intersecții au trebuit relocate. Fibra optică – zeci de kilometri neeligibili, era obligația primăriei să asigure comunicația. Au fost reprezentanții Ministerului Dezvoltării și reprezentanții Băncii Mondiale, care au fost foarte încântați că va fi cel mai performant sistem de management al traficului din Europa! (…) Am spus că este cel mai performant din Europa pentru că celelalte orașe sunt cu zece ani înaintea noastră… noi avem cele mai performante aparate! Firma pe care o avem contractată își face treaba… este vorba despre modificarea unor intersecții și de comunicația noastră”, a explicat Culiță Chiș.
Nu se fac conexiunile cu fibră optică, nu merg camerele!
Situația este foarte simplă, după cum recunoaște și primarul Timișoarei.
„Dacă nu se realizează toate conexiunile cu fibră optică, nu pot comunica între ele camerele! Drept urmare, proiectul este afectat, nu financiar, el rămâne așa cum a fost conceput. Este altă licitație. Licitația nu este făcută, dar banii sunt în prevedere bugetară aprobată de consiliul local. Valoarea exactă se va cunoaște în urma noii licitații”, a completat Robu.
Din păcate, există riscul ca proiectul să nu fie decontat la 30 iunie 2016 de UE și să trebuiască să dăm banii înapoi.
„Pericolul există, pentru că dacă noi nu asigurăm comunicația pentru acest proiect, nu poate să funcționeze! Lucrăm la licitație, s-a demarat procedura de licitație”, a mai spus Culiță Chiș.
Proiectul „Trafic management și supraveghere video” prevede semafoare noi în 44 de intersecții, 90 de intersecții modernizate, montarea de camere de supraveghere în 134 de intersecții, montarea a 230 de camere video în trafic, a șapte radare de viteză, a 13 radare de informare, a 13 panouri cu afișare numerică, precum și montarea unui număr de 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu, a 17 panouri de afișare a mesajelor variabile și amenajarea unui centru de comandă pentru trafic și supraveghere video, acesta din urmă fiind inaugurat încă de anul trecut.
Lucrările sunt efectuate de asocierea Swarco Traffic România, Avitech.Co și Swarco Mizar SPA, la valoarea de 19,9 milioane de lei, fără TVA, adică aproximativ 5,5 milioane de euro, cu tot cu TVA. La acești bani se adaugă cei 6 milioane estimați că ar fi necesari pentru lucrările neprevăzute, însă suma finală se va cunoaște abia după licitație.
Proiectul trebuie implementat până în 30 iunie, în caz contrar primăria riscând să piardă fondurile europene alocate. Așadar, dacă nu e gata licitația și nu se fac lucrările necesare până la sfârșitul lunii iunie, tot ce s-a făcut… s-a făcut degeaba.
Articole pe aceeaşi temă:
Lista intersectiilor din Timisoara cu semafoare noi si camere video. Piata Marasti e printre ele
Citiți principiile noastre de moderare aici!