La cea de-a doua licitație pentru achiziția de tramvaie noi s-au înscris două firme, una din Turcia și alta din Polonia (POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPÓLKA AKCYJNA). Au câștigat turcii de la BOZANKAYA OTOMOTIV MAK. İML. İTH. VE İHR. A.Ş.. Licitația nr. 2 a fost lansată în luna februarie, după ce prima procedură a eșuat pentru că nu a fost depusă nicio ofertă.
În baza contractului se vor cumpăra „16 bucăți tramvaie noi articulate cu podea coborâtă acționate prin invertoare și motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la rețea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (montată în tramvai), cu post de conducere la un singur capăt și uși de acces pe partea dreaptă față de direcția de mers înainte”, se arată în anunțul de participare trimis către SEAP – Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Vor fi mov cu alb, exact ca mijloacele de transport care circulă prin Timișoara.
Primăria punea la bătaie între 220 de milioane de lei cu TVA și 550 de milioane de lei, fiind dispusă să dea 220 de milioane de lei (echivalentul a 47 de milioane de euro – n.r.) pe un număr de 16 tramvaie și 550 de milioane de lei pe 40 de garnituri.
Noile tramvaie ale Timișoarei vor costa, de fapt, 11,58 milioane de lei bucata, cu tot cu TVA, echivalentul a 2,5 milioane de euro. Oferta turcilor a fost de 185,3 milioane de lei pentru 16 garnituri, dar municipalitatea ar vrea să cumpere din start 21 de tramvaie.
„Este o firmă turcească cu acționar german, am înțeles, dar pe noi nu ne interesează, am avut o licitație internațională. A câștigat oferta firmei din Turcia, care, pe lângă faptul că are prețul mai mic, oferă și o autonomie de mers, fără curent, de 63 de kilometri, ceea ce este remarcabil. Această autonomie folosește în situația în care sunt pene de curent, chiar ieri (luni – n.r.) am avut o situație. S-au dat puncte pentru tot ce a însemnat mai mult de 10 km cât era impus să fie autonomia minimal”, a explicat Robu.
La prima licitație au fost probleme serioase din cauza autonomiei cerută de specialiștii PMT. Cei care au întocmit documentația ar fi cerut o autonomie mult prea mare, acordând punctaj maximum pentru o autonomie de 100 de km sau mai mult. În cele din urmă au fost modificate condițiile, fiind cerută o autonomie între 10 și 60 de kilometri, pentru 60 oferindu-se punctaj maximum.
„Am avut o ofertă cu autonomie peste așteptările noastre. Nu am emoții pe motiv că sunt turcești neapărat, pentru că noi avem și autobuze Mercedes făcute în Turcia și nu au fost probleme cu ele. Trăim într-o lume globalizată, iar faptul că ceva se fabrică într-un loc sau în altul face să nu conteze chiar așa de mult, pentru că se folosesc componente de același tip. În general, furnizorii sunt integratori, cumpără motorul dintr-un loc, instalația de climatizare din alt loc, scaunele din alt loc ș.a.m.d. Prin urmare, nu este așa de important unde se întâmplă această integrare, ci este important ca toate componentele să fie de calitate și trebuie să fim încrezători că ele vor și fi”, a completat primarul.
Acordul-cadru pentru înnoirea flotei de tramvaie din Timișoara va avea o valabilitate de patru ani, garniturile urmând să vină pe rând în capitala Banatului. Vor fi livrate cândva anul viitor.
„Ele vor fi livrate pe parcursul anului viitor, în funcție de cum facem și noi comenzile, în funcție de cum vom sta cu banii. Vreau să precizez că noi dorim să încheiem un contract cadru pentru 21 de bucăți. Ne-am angajat minimal la 16, dar întrucât avem trei proiecte europene, vom merge din start pe un contract de 21 ca și contract cadru. Dar mai departe vom vedea”, a conchis Robu.
Primăria a depus trei proiecte pentru înnoirea flotei de tramvaie cu fonduri europene, pentru câte șapte garnituri, toate cele trei contracte fiind transmise deja la Autoritatea de Management POR.
Tramvaiele Timișoarei sunt expirate cam de aproape zece ani, îndeplinind condițiile de casare încă din 2010. Au fost produse între anii 1962 și 1973, vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat de STPT fiind de 41,5 ani. Garniturile vechi ale Timișoarei sunt dificil de operat și au nevoie de mentenanță preventivă, care costă foarte mult.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/licitatia-2-pentru-tramvaie-noi-blocata-la-nici-10-zile-de-la-lansare-caietul-de-sarcini-a-fost-contestat/2196984
http://www.tion.ro/primaria-timisoara-a-lansat-a-doua-licitatie-pentru-achizitia-de-tramvaie-noi-a-depus-si-proiectul-pe-fonduri-europene/2191732
http://www.tion.ro/de-la-40-la-16-tramvaie-noi-noute-pentru-timisoara-cat-de-greu-s-a-nascut-proiectul-pentru-fonduri-europene-la-pmt/2119295
Citiți principiile noastre de moderare aici!