Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a afirmat, în cadrul unei videoconferinţe susţinută cu 20 de prefecturi din întreaga ţară, printre care şi Timişul, că fiecare oraş ce se află sub supravegherea Comisiei Europene şi unde se înregistrază zilnic depăşiri ale normelor de poluare – printre care şi Timişoara – trebuie să implementeze un set de măsuri de reducere a prafului de pe străzi.
Ministrul Mediului a recunoscut că şi Guvernul trebuie să adopte o serie de măsuri, cum ar fi finalizarea centurilor în municipiile şi oraşele unde acest lucru nu s-a întâmplat. De asemenea, Borbely a anunţat că ministerul va introduce şi Programul Rabla pentru achiziţionarea de masini electrice şi hibrid.
„Vom implementa un program în care se vor primi până la şase vouchere pentru achiziţionarea de maşini electrice, pentru maşinile hibrid mai puţin. Cine vrea maşină electrică va primi nu mai mult de 5.000 de euro, ceea ce înseamnă diferenţa între una electrică şi una normală. Sunt producători care vor să aducă masini electrice în România, sunt şi instituţii care vor aceste maşini, e o problemă de infrastructură”, a declarat Borbely.
Ministrul Mediului a afirmat că, până în 2050, şoferii nu vor mai putea intra cu maşinile pe benzină şi motorină în oraş, ei trebuind să le lase pe centură şi apoi să meargă cu bicicleta, transportul în comun şi masini electrice.
„Până în 2050, trebuie să eliminăm toate maşinile din oraşe. Să lăsăm maşina pe benzină şi motorină la marginea oraşului, să mergem cu bicicleta, transportul în comun şi maşini electrice”, a mai spus Borbely.
El a mai explicat că sursele principale de poluare sunt traficul, şantierele, reabilitarea drumurilor şi încălzirea rezidenţială.
„Noi putem sancţiona oraşele şi unele companii. Au şi fost aplicate unele sancţiuni. Dar nu rezolvăm problema cu sancţiuni. Nu suntem în situaţia în care trebuie să plătim amenzi pentru că s-au depăşit aceste norme de poluare. Trebuie ca în termen de o lună-trei luni să prezentăm ce măsuri suplimentare am luat, să vedem cum putem reduce aceşti parametri şi urmează procedura contencioasă la Curtea Europeană dacă nu putem rezolva această problemă de poluare. Solicit transmiterea într-o săptămână la Agenţiile Regionale pentru Protecţia Mediului a stadiului măsurilor ce se regăsesc în planul de gestionare a calităţii aerului, motivele pentru care acestea nu s-au realizat şi termene şi măsuri de realizare a acestora. Garda de Mediu, implicaţi-vă! Faceţi comandamente verzi şi impuneţi măsuri! E o problemă foarte serioasă, e problema fiecărui cetăţean ce aer respiră şi o să fim foarte riguroşi în ceea ce priveşte respectarea acestor măsuri”, a avertizat Borbely.
Din partea autorităţilor locale din Timiş au participat la videoconferinţă subprefectul Zoltan Marossy, viceprimarul Timişoarei Adrian Orza şi mai mulţi directori ai unor instituţii deconcentrate.
În urma videoconferinţei, Orza a afirmat că inspectorii municipalităţii vor închide şantierele din Timişoara care nu respectă normele de mediu. El a ţinut să precizeze că problema cea mai mare nu e în Timişoara, ci la Carani, unde se construieşte autostrada.
B.A.M.
Citiți principiile noastre de moderare aici!