Proiectul a fost întocmit la propunerea unor consilieri locali PSD, care au mai discutat în cadrul ședințelor despre acest subiect. Ei susțin că oamenii se plâng că le este greu să plătească parcarea doar prin SMS sau prin vouchere.
„Având în vedere faptul că există numeroase sesizări de la cetățeni, care reclamă gradul ridicat de dificultate al modului în care se poate efectua plata parcării în Timișoara, considerăm necesară introducerea alternativă a unor tichete de parcare. Menționăm faptul că introducerea acestor tichete nu doar simplifică efectuarea plăților, dar și încurajează încasările către SDM”, transmit consilierii locali PSD.
Pe de altă parte, reprezentanții primăriei susțin, într-un referat atașat proiectului de hotărâre, că „plata parcării prin intermediul telefoniei mobile, în modalitățile prevăzute de Regulamentul de funcționare a sistemului de parcare a autovehiculelor vizează o serie de beneficii, atât pentru utilizatori, cât și pentru operatorul sistemului de parcare, în detrimentul celorlalte modalități de plată a parcării – tichete, parcometre”.
Explicația celor din primărie este destul de… caraghioasă. Specialiștii municipalității susțin că parcometrele și tichetele de parcare ar crește tarifele de parcare, până la urmă. Cum? Ne explică Culiță Chiș, șeful Direcției Tehnice din primărie, dar și Adrian Colojoară, șef de serviciu în cadrul Direcției Tehnice.
„Plata parcării s-a bazat încă din anii 1930 pe sisteme de plată bazate pe plata în numerar (cash), respectiv parcometre și tichete de parcare. Datorită inflației, coroborată cu creșterea costurilor de parcare, plata în numerar a devenit mai incomodă pentru utilizatori și creează o serie de probleme pentru operatori, legate de colectarea de numerar (de la parcometre), implicând costuri considerabile pentru aceste operațiuni, care ulterior urmau să se regăsească în costul parcării. Nici sistemele parcometrelor prevăzute cu plata prin intermediul cărților de credit nu a putut fi adoptată, datorită faptului că, în zonele unde acest sistem a fost implementat, s-au constatat o serie de probleme legate de acte de vandalism, defecțiuni tehnologice și fraudare, ceea ce implică costuri suplimentare pentru înlăturarea acestor probleme, costuri care, în final, s-ar fi regăsit tot în prețul parcării. În aceste condiții, singura modalitate convenabilă a rămas parcarea cu plata pe telefon, care implică costuri mai mici pentru operator, totodată asigurându-se creșterea confortului pentru client”, se arată în referatul semnat de cei din primărie.
Aceștia continuă cu explicațiile și spun că, din punctul de vedere al utilizatorilor, parcarea plătită prin telefon este mult mai convenabilă și mai… simplă, iar utilizatorul poate urmări îndeaproape cât a cheltuit. Ei susțin că cei care nu vor să plătească parcarea cu telefonul pot foarte ușor să-și facă abonamente Timpark.
„Cât privesc modalitățile de plată a parcării prin telefonia mobilă, respectiv prin SMS sau prin intermediul voucherelor, trebuie făcută o diferențiere foarte clară. La plata prin SMS sunt implicați operatorii de telefonie mobilă care practică tarifele în euro, situație în care nu există o altă modalitate de plată, atâta timp cât aceștia taxează în această monedă. Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor și pentru a înlătura anumite inconveniente la plata prin SMS este implementată și plata parcării prin intermediul voucherelor, care înlătură aproape total operatorii de telefonie mobilă. Având în vedere toate acestea, este evident că tuturor utilizatorilor le este permis să aleagă între mai multe modalități de plată a parcării, introducerea tichetelor de parcare ar conduce la creșterea costurilor de parcare, care ulterior urmează să se regăsească în prețul parcării”, conchid specialiștii din instituția de pe C.D. Loga.
Prețurile propuse pentru parcarea pe bază de tichete
Practic, reprezentanții primăriei le recomandă consilierilor locali să nu reintroducă tichetele de parcare. Aceștia urmează să stabilească dacă șoferii vor putea să plătească din nou parcarea prin astfel de tichete, cumpărate de la chioșcurile RATT sau de la chioșcurile de presă, din magazine, librării sau benzinării.
Se propune completarea regulamentului de parcare, astfel încât „utilizatorii au posibilitatea de a plăti staționarea în afară de cele două modalități și prin intermediul tichetelor de parcare. Tichetele vor fi puse în vânzare prin grija operatorului, astfel: prin puncte de difuzare a presei, magazine, puncte de vânzare a biletelor de transport în comun, librării, benzinării etc. De asemenea, tichetele vor putea fi puse în vânzare și prin intermediul unor vânzători ambulanți, care însă nu au atribuții de constatare și sancționare a abaterilor prevăzute în regulament”, se arată într-o anexă a proiectului de hotărâre.
Dacă aleșii municipali decid reintroducerea tichetelor, acestea ar putea fi puse în vânzare în cinci variante: pentru Zona 0 sau verde, în valoare de 3 lei, cu drept de staționare de o oră; pentru Zona 1 sau roșie, în valoare de 1,5 lei, cu drept de staționare de o oră; pentru Zona 2 sau galbenă, în valoare de 1 leu, cu drept de staționare de o oră; pentru Zona 3 sau albastră, în valoare de 0,5 lei, cu drept de staționare de o oră; tichet de o zi sau violet, în valoare de 10 lei, cu drept de staționare pe întreaga zi, exclusiv doar în zonele 1, 2 și 3. Rămâne de văzut ce decizie vor lua consilierii locali, la următoarea întâlnire, dacă primarul Timișoarei introduce pe ordinea de zi a ședinței proiectul de hotărâre propus de social-democrați și publicat pe site-ul primăriei. Acesta poate fi consultat aici!
Regulamentul de funcționare a sistemului de parcare a autovehiculelor Timpark a fost aprobat în anul 2013. Tot în 2013 au fost aprobate și tarifele pentru zona verde, 3 lei/oră prin vouchere și 0,75 euro/oră + TVA prin SMS. Acestea au rămas valabile și în ziua de astăzi.
În sistemul Timpark, orașul este împărțit în trei zone tarifare: roșie (I), galbenă (II) și albastră (III). Mai există și zona verde (0), în care intră fostele parcări cu barieră din centrul orașului și alte două parcări de lângă Piața 700. Pentru zona verde se plătește tot 3 lei/oră prin vouchere și 0,75 euro/oră + TVA prin SMS, pentru zona roșie 1,5 lei/oră prin vouchere și 0,50 euro/oră prin SMS, pentru cea galbenă 1 leu/oră prin vouchere și 0,35 euro/oră prin SMS, în timp ce pentru zona albastră șoferii plătesc 0,50 lei/oră prin vouchere și 0,25 euro/oră prin SMS.
Articole pe aceeași temă:
Se pot cumpara abonamente de parcare pe 2016, la Timisoara
Citiți principiile noastre de moderare aici!