Mai exact, în fiecare an, Ministerul Transporturilor trebuie să reînnoiască un ordin prin care se decide nivelul de taxare al avioanelor de dimensiuni mici. Mai exact, ministrul Transporturilor trebuie să emită o scutire de taxa de navigaţie aeriană terminală avioanele cu o greutate sub două tone. Acest lucru a fost impus de Uniunea Europeană încă din 2013, când a fost convenită o schemă comună de tarifare pentru serviciile de navigaţie aeriană. La articolul 10 din acest regulament se menţionează că statele membre scutesc aeronavele uşoare de tarifele de rută.
Problema este că cei din Ministerul Transporturilor uită de această obligativitate. De exemplu, în 2014, ordinul a fost emis cu o întârziere de două luni, lucru care a condus la o majorare a tarifelor de zbor cu avioane de agrement cu 50 la sută. Iar anul acesta istoria pare că se va repeta. Noul ministru, Iulian Matache, nu a semnat acest ordin, fapt care a condus la majorarea automată a tarifelor de zbor de la 1 august.
„Operatorii aerieni privaţi sunt în fiecare an grav afectaţi de întârzierea semnării ordinului de scutire de taxe de către ministrul Transporturilor. În august suntem în plin sezon de zbor de agrement şi către destinaţiile turistice din ţară şi străinătate. O creştere a costurilor cu 50% duce automat la scăderea proporţională a numărului de pasageri pentru operatorii aerieni mici. Pasionaţii de zbor care efectuează zboruri private, necomerciale, ajung uneori în situaţia în care evită să zboare pentru că nu îşi pot permite costuri suplimentare”, spune Claudiu Patt, directorul unei companii aeriene ce foloseşte avioane utrauşoare, cu baza la Timişoara.
Nu în ultimul rând, piloţii acestor aeronave nu înţeleg de ce doar în România acest ordin trebuie reînnoit în fiecare an, atât timp cât face parte dintr-o convenţie la nivelul Uniunii Europene.
Conform datelor oficiale ale Autorităţii Aeronautice Civile Române, sunt înmatriculate în Romania 225 aparate de zbor (avioane şi elicoptere), dintre care 166 au sub două tone, deci fac parte din categoria aparatelor de zbor mici. Din 2009 numărul acestora s-a dublat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!