Tion: Ce înseamnă Electronic Resistance?
E.R.: Electronic Resistance a pornit de la visul de a deveni un studio multidisciplinar de creație multimedia atât pentru mediul de afaceri cât și pentru cel cultural. Majoritatea activităților ER se desfășoară la granița dintre digital și analogic. Fie că vorbim de campanii publicitare, identități vizuale pentru companii sau producție video, ER caută mereu să utilizeze tehnologiile digitale disponibile pentru a livra cel mai bun conținut fiecărui client. Știm cu toții cât de dificil este să menții o afacere pe linia de plutire în România contemporană, în special când pornești de la zero absolut, cu o investiție minimă de capital, dar maximă de timp și atenție pentru fiecare client. În prezent, la 6 ani de la înființarea în formula actuală, motto-ul ER rămâne același: We resist! (trad.: noi rezistăm)
Tion: Din cine este formată Electronic Resistance? Când a apărut în Timișoara? Și de ce?
E.R.: Electronic Resistance a fost înființată în 2004 de către Adrian Marian, încă de la primul aftermovie realizat pentru cei de la AnonimTM. Formula și direcția actuală s-au conturat abia la finele anului 2013 prin fuziunea dintre echipa Intermotional (Eugen Neacșu, Octavian Horvath, Cristian Văduva, Evelyne Krall) și cea ER. În această formulă studioul fiind în măsură să dezvolte “in-house” acele servicii (sound design, motion graphics, producție și post producție video, animație, fotografie, ilustrație, web design, graphic design) pentru care alte studiouri ar fi angajat colaboratori externi.
Astfel, la noi orice firmă sau instituție culturală are posibilitatea să își dezvolte atât identitatea vizuală, cât și prezența online (website) și totodată campaniile publicitare video sau cele pentru social-media. Experiența fiecărui fondator ajută studioul să livreze proiecte diverse și să poată coordona orice proiect pe toată durata acestuia. Suntem practic „un magician” cu mai multe pălării și ne mulăm foarte bine pe nevoile fiecărui client.
Tion: Cum ați ajuns să lucrați la clipurile formației Implant pentru Refuz? Câte au fost în total? Unde au fost făcute filmările? Și care este ultimul?
E.R.: Unul dintre fondatorii ER, este chiar liderul trupei IPR, Octavian Horvath. Nu este de mirare că am ajuns să colaborăm, fie că era vorba de postere pentru concerte, proiecții video live, design de copertă și de tricouri, sau producție video.
Pentru noi proiectul Implant pentru Refuz este mereu în dezvoltare, ne ajută să ieșim des din sfera comercială, ne ține mereu “în priză” și ne ajută să ne perfecționăm în ceea ce facem. În prezent cred că am pierdut șirul sau numărul videoclipurilor, însă multe dintre acestea sunt și live-uri. Videoclipuri “oficiale” au început după lansarea albumului Cartography, iar până acum am produs 7 astfel de videoclipuri (Seven shades, Nori de gând, A singular call, Diluviu, Între-deschis, Cer-pământ, Sub Straturi). „Sub Straturi” a fost filmat la Cluj, „Nori de gând” a fost filmat prin toată țara, „Cer-pământ” în Serbia și la Muzeul Consumatorului Comunist de la Scârț, iar restul au fost realizate în diverse locații de pe raza localității Timișoara.
Tion: Ce presupune filmarea/producția unui clip? E greu să lucrați cu artiștii?
E.R.: În primul rând ai nevoie de o idee, de un concept. Apoi urmează scenariul și story-boardul. Este nevoie de o planificare exactă a resurselor disponibile și de un buget pentru aparatura necesară și personalul implicat. După aceste etape esențiale tragi zeci de duble sau îți iese din prima, pierzi niște nopți editând materialul, ajungi cu trupa la un numitor comun, finisezi materialul și deschizi „șampania”. Am avut producții minimale (cameraman, editor video, formație) dar și producții complexe unde am colaborat cu actori sau teatre independente dintre care am putea să-i amintim pe Costa Tovarnisky, Ioana Iacob, Mălina Manovici, Teatrul Aualeu, Ovidiu Mihăiță. Locația clipului este foarte importantă precum și respectarea strictă a planului pentru producție.
Din fericire, colaborarea noastră cu artiștii a fost una plăcută, comunicarea fiind un element esențial al fiecărui proiect. Ne bucurăm de încrederea oferită de către membrii Implant Pentru Refuz în tot ceea ce facem, și asta (sperăm că) se simte și la vizionarea clipurilor.
Tion: Ați mai colaborat și cu alți artiști sau formații?
Am mai colaborat cu Rock n Ghenă, Persona, Ordinul Negru, Sunset in 12th house, Daniel Dorobanțu, Thy Veils, Negură Bunget, Melting Dice, Blazzaj. Implant pentru Refuz ne-a deschis orizonturile spre astfel de colaborări și ne-a ajutat să ne poziționăm pe harta studiourilor de producție de videoclipuri.
Am mai vrea să amintim și de colaborarea cu actori culturali, inițiative ca ARFI, TIMISHORT, Typopassage, MadeInTM, OneTake, Freenetik, AnonimTM precum și cea cu festivaluri ca Plai, SpiritFest, Timișoara Rocks, Rock la Mureș sau Electroruga.
Tion: Ce ne puteți spune despre colaborarea cu Asociația Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturi?
E.R.: Cu ei am colaborat în 2016, când am contribuit esențial la crearea conceptului precum și la prezentarea finală a proiectului, prezentare în urma căreia Timișoara a câștigat titlul în fața Clujului și a Bucureștiului.
Pentru noi a fost un moment de mare mândrie și o confirmare că ne-am făcut treaba bine. Putem aminti că Timișoara a avut într-adevăr o prezentare multimedia demnă de vremurile actuale. Am folosit projection-mapping, animație, inserții video și audio interactive. A fost o experiență plăcută și plină de emoție și ne-am dori ca în 2021 să vedem într-adevăr un oraș efervescent și plin de lumină.
Sperăm că Asociația nu a uitat ceea ce a promis în Bidbook și că va face tot posibilul să livreze o experiență unică și plină de identitate locală. În Timișoara se întâmplă foarte multe lucruri, numai că din păcate pe sub radar. Ne dorim ca municipalitatea să nu uite că problemele actuale se pot rezolva printr-un dialog onest, nepolitizat, urmat de punerea în acțiune a planurilor inițiale.
Știm foarte bine criteriile ce au dus la această reușită. Ar fi o mare dezamăgire și frustrare să vedem că în 2021, Timișoara încă se luptă cu aceleași probleme cu care se confrunta încă din 2016. Sinceritatea în acceptarea ideii că ai nevoie de tot sprijinul local de care poți avea parte în aceste momente este imperativă. Gata cu dialogurile cu comunitatea creativă și culturală ținute de 2 ori pe an și mai mult de ochii lumii. Trebuie organizate întâlniri săptămânale, poate chiar zilnice cu toți operatorii culturali locali importanți, și în special cu cei care au pus Timișoara pe harta internațional-culturală încă dinainte ca Timișoara să viseze la acest titlu. Nu ne dorim o capitală culturală paralelă, însă dacă nu vom mai avea alte opțiuni, noi cei care nu avem nevoie de articole de presă pentru a ne valida acțiunile, cu siguranță ne vom implica pentru a “lumina” orașul în 2021, chiar dacă o vom face din resursele noastre personale.
Tion: Care sunt principalele proiecte pentru anul acesta?
E.R.: Din numeroasele proiecte pe care le avem în plan, VreauVideo este unul la care lucrăm momentan. N-aș vrea să dăm prea multe din casă înainte de lansarea oficială a următoarei iterații (care va avea loc la sfârșitul acestui an), pe scurt este vorba despre servicii premium accesibile pentru cei care au nevoie de conținut video pentru campaniile publicitare. Curioșii pot afla mai informații despre versiunea actuală pe site-ul proiectului: www.vreauvideo.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!