Ce maşină conduci?
Masina mea este un Mitsubishi Lancer Evo 8, de grupa A cu motor de 2000 cm3, turbo, cu cutie crabotată. La Raliul Clujului însa, împreună cu colegul meu ne-am prezentat cu o maşina mai slabă, o Dacia Logan, deoarece Mitsubishi nu este pregătită încă, pentru curse, problemele financiare împiedicându-mă să o pregătesc pentru această etapă. Maşina mea înca mai are motorul desfăcut, elementele de securitate nu sunt montate. Bugetul pe care îl deţin, nu mi-a permis să finalizez lucrările la maşină.
Ce înseamnă pentru tine participarea la această etapă de raliu?
În primul rând este o etapă obligatorie a Campionatului Naţional de Raliuri, unde am participat la Cupa Logan, aici s-a făcut o competiţie mono marcă. A fost o cursă dificilă care a început cu o excludere, nedreaptă aş putea spune, apoi, am reuşit să iau startul, întâmpinând câteva probleme tehnice care m-au adus la o penalizare de un minut. Încercând să recuperez acest timp, am forţat mai tare maşina, toate acestea ducând la o avariere destul de gravă a acesteia. Eu şi copilotul meu am avut de suferit, răni uşoare ce-i drept, însă, nu am reuşit să finalizăm cursa. Am îbcheiat cu un abandon. Oboseala şi-a spus cuvântul weekend-ul acesta, iar rezultatul a fost unul nesatisfăcător pentru mine.
Am luat startul in Raliul de la Cluj alături de colegul şi prietenul meu Pap Iosif. Este foarte important să ai un copilot experimentat, am mers mult timp cu Dănuţ Haţigan, apoi am avut nişte experienţe mai neplăcute cu alt navigator şi am realizat că este foarte important să ai lângă tine un copilot experimentat. În funcţie de relaţia dintre mine şi copilot se văd şi rezultatele finale tocmai de aceea trebuie să fie o legătură strânsă între noi.
De cât timp practici acest sport?
Din 2004, iar din 2006 m-am înscris la Campionatul Naţional. Eram pasionat de maşini, am văzut cum merge o maşina de curse, mi-am luat un Golf, în 2005, şi am luat startul la Stâna de Vale, etapa de viteză în coastă. A fost greu , nu ştiam pe nimeni, nu aveam experientă, am stat cu cortul. Am fost fericit de locul IV pe care l-am obţinut şi m-am gândit să merg mai departe.
Dacă ai avea ocazia să investeşti într-o nouă maşină pentru raliu, ce achiziţie ar îndeplinii condiţile impuse de tine?
Aş termina Mitsubishi Evo pe care o am. Pentru că, după părerea mea, este una dintre cele mai bune maşini care se pot folosi în acest sport cu motor. Am eu o pasiune deosebită pentru Mitsubishi.
Cine este idolul tău în sportul pe care îl practici?
E prea mult spus idol, însă, am un respect deosebit pentru pilotul Gergo Szabo , campion al României, de la care am avut de învăţat o grămadă de lucruri care mi-au folosit pe parcursul anilor de când fac raliuri. Totodată campionul Ungariei şi o serie de alţi oameni din domeniu care mi-au fost aproape.
Povesteşte-mi ce înseamnă pregătirea dinaintea etapei şi pâna la momentul startului.
În primul rând totul începe de acasă, când se verifică bugetul, se face logistica, antrementele. În ultima vreme nu am putut să mă concentrez pe antrenamente, o cauză majoră fiind tot lipsa fondurilor, lucru pe care l-am simţit chiar şi în această etapă. Odată ajunşi la raliu, se face revizia tehnică, se rezolvă o serie de alte probleme care apar pe parcurs, se pun la punct detaliile şi ne pregătim de start.
Şi după start?
Ca orice pilot, la primul start, am ceva emoţii şi trebuie să mă concentrez să îmi intru în stare, aici are un rol important copilotul, pentru că el trebuie să fie foarte atent şi să îmi ofere încredere. Dacă pui pasiune în ceea ce faci, cam în momentul startului începi să simţi plăcerea şi chiar adrenalina de pe probă. E un amestec de concentrare, cu o doză de nebunie care de cele mai multe ori duc la un rezultat şi o satisfacţie pe măsură.
De multe ori pe podium la clasă sau la general pentru Adrian, unul dintre cele mai importante momente a fost ocuparea locului II, la general în cadrul Campionatului Naţional de Raliu la viteză in coastă de la Straja, Alba Iulia.” Acesta mi-a plăcut pentru că a fost un moment special pentru mine.
Familia are un rol foarte important. Te susţine în ceea ce faci?
E foarte greu să răspund. Pentru că acest sport presupune o serie de sacrificii, timp şi energie consumată, de multe ori răbdarea familiei, fiind pusă la încercare.
Dacă fiul tău ar dori să te urmeze în cariera, ce sfat i-ai da?
E destul de greu… ştiu prin ce am trecut şi nu ştiu dacă îmi doresc să treacă şi el prin aşa ceva. Au fost lucruri frumoase însă şi lucruri care mi-au lasat un gust amar. Din afară privind lucrurile, observ că e greu să fii înţeles şi sustinut, este şi un pericol la care te expui mereu, nu pot să spun că mi-aş dori ca şi fiul meu să simtă lucrurile in felul ăsta.
Ce ţi-ar fi plăcut să faci dacă nu ai fi avut atracţia aceasta pentru sportul cu motor?
Mi-a plăcut dintotdeauna domeniul vânzărilor. Am avut plăcerea să lucrez o perioadă în acest domeniu şi pot spune că mi-a plăcut foarte tare. Mă simţeam în elementul meu. Însă am renunţat la acest stil de viaţă pentru a continua cu sportul.
Ce îţi place să faci în timpul liber?
Îmi place foarte mult să călătoresc iar atunci când sunt acasă, îmi place să îmi petrec timpul alături de fiul meu. Îmi plac sporturile extreme şi cam orice lucru care poate însemna o provocare pentru mine.
Ai simţit vreodată că ţi-ai fortat norocul, pentru că te expui totuşi unui pericol.
Da, mereu. Chiar acum, la Cluj, am forţat norocul dacă pot spune aşa, pentru că eram constient că masina nu era atât de competitivă şi totuşi am avut încredere în ceea ce ştiu eu să fac şi în experienţa acumulată. Am forţat cam mult, în toate virajele, pentru a recupera timpul de penalizare iar acest lucru, după cum am menţionat şi mai devreme a adus la o accidentare care nu mi-a permis să duc cursa la final.
Spune-mi despre concurenţă, invidie, egoism. Ai simţit asta în sportul pe care îl practici?
Ca în orice competiţie te loveşti de aceste probleme, e şi normal să existe concurenţă însă ar trebui să o lăsăm deoparte după concurs. Din păcate invidia este foarte mare, puţini fiind cei care înţeleg defapt ce fac eu sau ce vreau să fac, încearcând mereu să îmi pună beţe în roate, însa, am trecut peste toate şi în mare măsură pot spune că sunt satisfăcut de prestaţiile mele. Consider că aceste lucruri mă motivează să merg mai departe.
Am auzit că de puţină vreme te-ai „aliat” dacă pot spune aşa cu echipa Xmotorsport condusă de Florin Staici. Povesteşte-mi ce faci acolo?
Îmi place să cred că sunt un grup de oameni puşi pe treabă, scopul meu de a intra în acest grup nu a fost neapărat de a participa la etapele judeţenede raliu alături de ei ci pur şi simplu mi-a plăcut ce fac ei acolo şi mi-ar plăcea să le fiu de folos. În plus la deschiderea etapelor judetene, voi face un show pentru spectatori, pentru a atrage cât mai mulţi pasionaţi ai acestui sport, în echipa Xmotorsport.
Când este următoarea etapă la care te vom vedea?
Următoarea etapă este peste trei săptămâni la Argeş. În momentul de faţă nu sunt pregătit, însă am să încerc să iau startul din nou cu o Dacia Logan.”
Pe final ce îi sfătuieşti pe pasionaţii de motoare care vor să se apuce de acest sport?
Să înceapă cu campionatul judetean de raliu, apoi cel naţional de viteză în coastă pentru că acolo se obişnuiesc cu spiritul de competiţie. Îi sfătuiesc să ia o maşină slabă la început şi să evolueze treptat. Asta spun din experienţa mea, e mult mai bine să faci pas cu pas, decât totul odată.
Pilotul Adrian Moraru vrea titlul la grupa K
Pilotul Adrian Moraru, in cautare de cai-putere
Locul 5 pentru Moraru in Campionatul National de Raliuri
Citiți principiile noastre de moderare aici!