Potrivit Ministerului Afacerilor Externe (MAE), primul lucru pe care trebuie să îl facem dacă ni se fură documentele de identitate (pașaport, carte de identitate, permis de conducere) este să anunțăm imediat poliția locală și ambasada sau consulatul României.
Românii cărora li se fură aceste documente în timp ce se află în vacanță în străinătate trebuie să știe următoarele lucruri, conform MAE:
- Anunțați imediat poliția locală;
- Căutați să beneficiați de prezența și de declarațiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor și a făptașului;
- Însoțiți declarația făcută la poliție cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
- Solicitați autorităților de poliție emiterea unui raport (raportul poliției vă va fi de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);
- Dacă v-a fost furat pașaportul sau alt act de identitate românesc, anunțați imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în țară);
- Dacă vi s-au furat banii, anunțați familia sau rudele apropiate și solicitați-le sprijinul financiar pentru continuarea călătoriei sau pentru întoarcerea în țară.
„În cazul pașapoartelor pierdute sau furate, este necesară sesizarea autorităților locale de poliție și obținerea unei dovezi a reclamării pierderii sau furtului, dovadă care va fi prezentată la ambasada sau consulatul României în străinătate, odată cu depunerea cererii pentru titlul de călătorie, în vederea reîntoarcerii în țară”, precizează MAE.
Titlul de călătorie este un document eliberat de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetățenilor români aflați în străinătate, dar care nu mai au un document de călătorie valabil. Acesta poate fi folosit numai pentru ca titularul să se întoarcă în țară.
Titlul de călătorie se eliberează direct de ambasadă sau consulat, pe baza unei cereri completate și semnate de către solicitant și a dovezilor privind identitatea și cetățenia română a solicitantului. Cererea este generată electronic, apoi tipărită, în baza datelor introduse de personalul consular în aplicațiile informatice. Mai multe detalii despre serviciile consulare, AICI.
De obicei, titlul de călătorie se eliberează în aceeași zi în care a fost depusă cererea. Un titlu de călătorie este valabil cel mult 30 de zile și expiră odată cu intrarea titularului în România.
Odată ajunși în țară, românii trebuie să declare pierderea pașaportului la cea mai apropiată unitate de poliție sau la orice serviciu public comunitar de pașapoarte, ori la Direcția Generală de Pașapoarte.
MAE le mai recomandă cetățenilor români care călătoresc în străinătate să lase în țară copii ale documentelor de călătorie sau de identitate și ale poliței de asigurare.
Trimite articolul
XSa ceara azil.