Două dintre agențiile vizate de controlul și amenzile date de Consiliul Concurenței în domeniul turistic, Touring Europabus Romania și Nova Travel, au reacționat după situația apărută. Acestea solicită adoptarea în România a legislației europene în domeniu, care, spun acestea, vizează comercializarea pachetelor turistice de tip charter într-o manieră care protejează clienții în primul rând de cazurile în care agențiile turistice intră în insolvență. Reprezentanții companiilor amintite spun că împărțirea locurilor din zborurile charter, incriminată de Consiliul Concurenței, este o operațiune necesară pentru a se putea oferi asemenea pachete turistice.
„Touring Europabus Romania și Nova Travel, două dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurenței în urma investigației pe această piață, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turiști, dar considerate neconcurențiale, este cadrul legislativ confuz și o piață a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul turismului. Unul dintre aspectele sancționate de către Consiliul Concurenței a fost împărțirea de locuri între agenții în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter. Este de menționat în primul rând că împărțirea acestor locuri pe anumite curse și destinații este o condiție obligatorie, pentru a putea oferi clienților astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenței (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiștii în cazul insolvențelor agențiilor de turism. Această reglementare nu a fost transpusă corespunzător în România, ceea ce înseamnă că turiștii nu au beneficiat de protecție în cazul celor peste 500 de insolvențe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanșat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român”, se arată în poziția agențiilor de turism.
Demersurile incriminate, spun cele două agenții de turism, nu au afectat negativ piața.
„Chiar dacă toate aceste demersuri, incriminate acum de Consiliul Concurenței, nu au avut niciun fel de efect negativ în piață (ba dimpotrivă) și chiar dacă eforturile noastre de a schimbă legislația au rămas fără efect, Consiliul Concurenței a considerat, și noi am recunoscut, că pe alocuri s-a încălcat litera legii concurenței din România. Considerăm că luarea în considerare a contextului, dar și a spiritului legii ar fi putut să conducă la un alt deznodământ”, se mai arată în documentul elaborat de cele două agenții.
Despre amendă se spune că este una disproporționată, aceasta și pentru că în România asemenea amenzi se calculează ca și procent din cifra de afaceri, ia una dintre agenții are numeroase obiecte de activitate, iar turismul reprezintă doar o mică parte din activitatea totală.
„Dorim să ne asigurăm clienții că nicio acțiune a noastră nu a fost menită să-i dezavantajeze, ci dimpotrivă. În multe cazuri în care companii partenere au intrat în insolvență și chiar dacă noi din punct de vedere juridic nu aveam această responsabilitate, i-am despăgubit integral pe cei afectați. Nu am participat niciodată la un cartel în vederea stabilirii unui acord în ceea ce privește politica de prețuri împreună cu alți concurenți, ci am încercat, prin discuții, să generăm un mediu concurențial, care să elimine reclamele mincinoase și să asigure stabilitate financiară.”, se arată în finalul documentului.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2178915″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!