A fost inaugurat în urmă cu patru luni. Asfalt ca-n palmă, linie de cale ferată, piste pentru biciclişti, trotuare noi şi patru benzi de circulaţie. Podul care leagă România de Bulgaria prin Coridorul IV paneuropean, între Calafat şi Vidin, era o gură de aer proaspăt pentru şoferi. Dar, după nici patru luni de la tăierea panglicii, autorităţile bulgare se plâng de neajunsuri pe traseu. Se pare că s-au format deja gropi, iar apa se infiltrează în carosabil, existând probleme cu sistemul de scurgere.
„Nu înţeleg de ce presa a relatat doar despre o singură gaură în asfalt, pe podul Calafat-Vidin, când de fapt sunt numeroase gropi şi alte probleme. Dacă acest lucru ne poate oferi vreo satisfacţie, partea română a podului este într-o stare mai proastă”, a declarat ministrul bulgar al Transporturilor, Danail Papazov.
Construirea podului Calafat – Vidin a costat 282 de milioane de euro, dintre care 106 milioane de euro au fost decontate de Uniunea Europeană. Suma rămasă a fost achitată de cele două ţări implicate în proiect, România, respectiv Bulgaria, dar şi de investitori privaţi. Dar, după nici jumătate de an, pe pod au apărut probleme şi cu iluminatul şi cu semafoarele pentru controlul traficului.
Ministrul bulgar al Transporturilor a declarat că în contract nu există nicio clauză prin care compania care a construit podul, FCC (Spania), să fie obligată să repare eventualele probleme apărute.
Potrivit unor estimări, peste 415.000 de vehicule vor traversa podul în primul an de operare – 186.000 de autoturisme, 20.000 de autobuze, 209.000 de camioane – şi 4.745 de trenuri – 730 de pasageri şi 4.015 de marfă. Numărul vehiculelor ar urma să atingă 8.504 până în 2030, potrivit unor estimări. Investiţia urmează să fie amortizată în 12-15 ani, potrivit autorităţilor bulgare.
Taxa de trecere a podului este aceeaşi ca la Ruse-Giurgiu, de la şase la 37 de euro, în funcţie de tipul de vehicul. Nu plătesc taxă pietonii, bicicliştii, vehiculele pompierilor, poliţiei şi ambulanţele.
Citiți principiile noastre de moderare aici!