Concertul extraordinar intitulat Folias Antiguas y Criollas: din lumea veche până la cea nouă se va desfășura sub conducerea lui Jordi Savall, un renumit violist, dirijor și cercetător muzical spaniol, recunoscut pentru contribuțiile sale semnificative în domeniul muzicii medievale și renascentiste.
Cu o carieră de peste cinci decenii, el a redat locul bine-meritat al unor opere din diverse tradiții muzicale, promovând un dialog între culturi, prin proiecte inovatoare și ansambluri precum Hespèrion XXI.
Biletele se găsesc la casierie, pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara și AICI.
Jordi Savall
Jordi Savall este una dintre cele mai versatile personalități muzicale ale generației sale. De mai bine de cincizeci de ani, el a redescoperit bijuterii muzicale din trecut și le-a readus la viață. Un cercetător neobosit al muzicii vechi, Savall interpretează acest repertoriu atât ca gambist, cât și ca dirijor. Activitatea sa ca interpret, profesor, cercetător și creator de noi proiecte muzicale și culturale l-a plasat în fruntea reevaluării muzicii istoric informate. Împreună cu Montserrat Figueras, a fondat ansamblurile Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) și Le Concert des Nations (1989), cu care explorează și creează o lume plină de emoție și frumusețe, împărtășită de milioane de iubitori ai muzicii vechi din întreaga lume.
Prin contribuția sa esențială la filmul lui Alain Corneau, Tous les Matins du Monde (care a câștigat Premiul César pentru cea mai bună coloană sonoră), activitatea sa intensă de concert (aproximativ 140 de concerte pe an), lansările sale discografice (șase înregistrări pe an) și crearea, în 1998, împreună cu Montserrat Figueras, a propriei case de discuri Alia Vox, Jordi Savall a demonstrat că muzica veche nu trebuie să fie elitistă, ci poate atrage un public tot mai larg și divers, din toate categoriile de vârstă.
Jordi Savall a înregistrat și lansat peste 230 de discuri, acoperind repertoriul muzicii medievale, renascentiste, baroce și clasice, cu un accent special pe moștenirea muzicală hispanică și mediteraneană, primind numeroase premii și distincții, cum ar fi Midem Classical Award, International Classical Music Award și Grammy. Programele sale de concert au transformat muzica într-un instrument de mediere pentru a facilita înțelegerea și pacea între popoare și culturi diferite, inclusiv artiști invitați din lumea arabă, din Israel, Turcia, Grecia, Armenia, Afganistan, Mexic și America de Nord. În 2008, Savall a fost numit Ambasador al Uniunii Europene pentru dialog intercultural și, împreună cu Montserrat Figueras, a fost desemnat Artist pentru Pace în cadrul programului “Good Will Ambassadors” al UNESCO.
Între 2020 și 2021, pentru a marca cea de-a 250-a aniversare a nașterii lui Ludwig van Beethoven, Savall a dirijat toate simfoniile compozitorului cu Le Concert des Nations și le-a înregistrat în 2 CD-uri intitulate “Beethoven Révolution”. Impactul pe care acestea l-au avut pe piața discografică a fost considerat un „miracol” (Fanfare), iar volumul II a fost distins cu Premiul Schallplattenkritik pentru cel mai bun disc orchestral.
Cariera prolifică a lui Jordi Savall i-a adus cele mai înalte distincții naționale și internaționale, inclusiv doctorate onorifice de la universitățile din Evora (Portugalia), Barcelona (Catalonia), Louvain (Belgia) și Basel (Elveția), Ordinul Cavalerilor Legiunii de Onoare (Franța), Premiul Praetorius acordat de Ministerul Culturii și Științei din Saxonia Inferioară, Medalia de Aur a Generalitat de Catalunya, Premiul Helena Vaz da Silva și Premiul Léonie Sonning, considerat echivalentul premiului Nobel în muzică. În acest an, a fost ales membru onorific de către Royal Philharmonic Society, Academia Regală Suedeză de Muzică și Accademia Nazionale di Santa Cecilia.
De la înființarea sa în 1998, Alia Vox a devenit unul dintre cele mai importante label-uri specializate în muzica veche de înaltă calitate și este producătorul exclusiv al noilor înregistrări ale lui Jordi Savall și ale ansamblurilor sale.
Hespèrion XXI
Valoarea cea mai importantă a muzicii vechi derivă din capacitatea sa, ca limbaj artistic universal, de a transmite sentimente, emoții și idei ancestrale care, chiar și astăzi, pot captiva ascultătorul contemporan. Cu un repertoriu care acoperă perioada dintre secolele X și XVIII, Hespèrion XXI caută continuu noi puncte de unire între Est și Vest, cu o dorință clară de integrare și de recuperare a patrimoniului muzical internațional, în special cel din bazinul mediteranean și cu legături spre Lumea Nouă.
În 1974, Jordi Savall și Montserrat Figueras, împreună cu Lorenzo Alpert și Hopkinson Smith, au fondat ansamblul de muzică veche Hespèrion XX la Basel, ca mijloc de recuperare și diseminare a bogatului și fascinantului repertoriu muzical anterior secolului al XIX-lea, pe baza unor criterii istorice și a utilizării instrumentelor originale. Numele Hespèrion înseamnă „un locuitor al Hesperiei”, termen folosit în Grecia antică pentru a desemna cele două peninsule din vestul Europei: cea Iberică și cea Italiană. Acesta era, de asemenea, numele dat planetei Venus atunci când apărea în Vest. La începutul secolului al XXI-lea, Hespèrion XX a devenit Hespèrion XXI.
Astăzi, Hespèrion XXI este esențial pentru înțelegerea muzicii din perioada cuprinsă între Evul Mediu și Baroc. Eforturile lor de recuperare a lucrărilor, partiturilor, instrumentelor și documentelor nepublicate au o dublă și inestimabilă valoare. Pe de o parte, cercetările riguroase oferă informații noi și o înțelegere mai profundă a cunoștințelor istorice din acea perioadă, iar pe de altă parte, interpretările lor rafinate permit oamenilor să se bucure liber de delicatețea estetică și spirituală a lucrărilor din acea vreme.
Încă de la început, Hespèrion XXI a urmat un parcurs artistic inovator care a dus la stabilirea unei școli în domeniul muzicii vechi, deoarece membrii săi au văzut, și continuă să vadă, muzica veche ca un instrument muzical experimental, căutând în interpretările lor frumusețea și expresivitatea maximă. Orice muzician din acest domeniu are o datorie față de spiritul original al fiecărei lucrări și trebuie să învețe să se conecteze cu acesta prin studiul compozitorului, al instrumentelor din acea epocă, al lucrării în sine și al circumstanțelor care o înconjoară. Dar, ca meșteșugar în arta muzicii, muzicianul este, de asemenea, obligat să ia decizii despre piesa interpretată: capacitatea unui muzician de a conecta trecutul cu prezentul și cultura cu diseminarea acesteia depinde de priceperea, creativitatea și capacitatea sa de a transmite emoții.
Repertoriul Hespèrion XXI include, printre altele, muzica evreilor sefarzi, romanțele castiliene, piese din Epoca de Aur a Spaniei și Europa de les Nacions. Unele dintre cele mai celebre programe de concert ale ansamblului sunt Les Cantigues de Santa Maria d’Alfons X El Savi, La Diàspora Sefardí, muzica din Ierusalim, Istanbul, Armenia și Folías Criollas. Datorită muncii remarcabile a numeroșilor muzicieni și colaboratori care au lucrat cu ansamblul de-a lungul anilor, Hespèrion XXI continuă să joace un rol esențial în recuperarea și reevaluarea patrimoniului muzical, având un mare impact la nivel mondial. Grupul a lansat peste 60 de CD-uri și susține concerte în întreaga lume, apărând în mod regulat la marile festivaluri internaționale de muzică veche.
Tembembe Ensamble Continuo
Tembembe Ensamble Continuo este dedicat explorării, recreării și promovării conexiunilor muzicale dintre perioada barocului hispanic și muzica tradițională din Mexic și America Latină. Această suprapunere sparge zidul imaginar care le separă, deschizând noi posibilități de a savura, extinde și înțelege muzica. Continuo îmbină piese de muzică pentru chitară barocă, adunate din tablaturi spaniole și mexicane, și le leagă de son-uri (folclor sud-american) contemporane din Mexic și America Latină. Explorând elementele comune în ceea ce privește practicile muzicale și instrumentele, ansamblul creează un spectacol de muzică, cânt și dans ce readuce la viață spiritul festiv al fandango-urilor din secolul al XVII-lea și al celor contemporane (sărbători populare cu cântece și dansuri).
Spectacolul lor este un fandango-concert care explorează subtilitatea și contrastul în muzică, dans și cântec. Programul include muzică barocă spaniolă și mexicană pentru chitară și teorbă, legate de son-uri din Mexic și America Latină. Acestea includ son-uri din Veracruz, Tixtla (Guerrero), regiunea Huasteca, Michoacan și Jalisco, precum și muzică Bambuco și Joropo din câmpiile Columbiei și Venezuelei. Această țesătură muzicală are ca scop să arate cum muzica barocă din secolul al XVII-lea și muzica tradițională contemporană din Mexic și America Latină sunt două fețe ale aceleiași monede, deși separate în timp, dar apropiate în spirit. Ele pot fi îmbinate într-o singură sărbătoare și un singur fandango.
Membrii ansamblului sunt: Enrique Barona, Eloy Cruz și Leopoldo Novoa. Ei au studiat muzica la Școala Națională de Muzică din Mexico City, precum și în multe alte instituții muzicale din Mexic, Columbia, SUA și Franța. În prezent, predau la UNAM, Centrul pentru Arte din Morelos și Centrul Ollin Yolistli. De asemenea, organizează și conduc ateliere de construcție și interpretare a instrumentelor tradiționale în statul Morelos (Mexic).
Artiști invitați care colaborează frecvent cu Tembembe includ: Patricio Hidalgo (compozitor, improvizator și interpret de jarana); Zenén Zeferino (compozitor, improvizator și interpret de jarana); Ada Coronel (cântăreață), Donají Esparza (dansatoare), Ulises Martínez (vioară), Miguel Cicero (clavecin), Hille Perl (viola da gamba), Lee Santana (teorbă) și Steve Player (chitară).
Tembembe a cântat în principalele săli de concerte din Mexic, precum și în Statele Unite, Franța, Spania, Germania, Austria, Columbia, Malaezia, Singapore și Coreea.
Până în prezent, Tembembe a înregistrat CD-uri cu case de discuri importante precum Urtext Digital Classics, Sony, BMG-Deutsche Harmonia Mundi și Alia Vox (Catalonia).
Tembembe a participat la numeroase festivaluri și stagiuni de muzică de cameră, precum: Întâlnirea Internațională de Muzică Veche din Mexico City; Întâlnirea Națională a “Jaraneros” din Tlacotalpan, Mexic; Festivalul Internațional Cervantino; Gateway to the Americas (New York, SUA); Festivalul de Muzică Veche din Gijón, Spania; Festivalul Eldkirch (Austria); Singapore Arts Festival; Festivalul de Muzică de Cameră din Bogotá, Columbia; Hi Seul Festival din Coreea.
Recent, Tembembe a dezvoltat o colaborare puternică cu maestrul Jordi Savall și Hesperión XXI, concertând în mai multe turnee în Europa și SUA.
Programul este finanțat din bugetul local al Primăriei Municipiului Timișoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!