Guvernul urmărește să acopere, prin noile măsuri fiscale, un deficit bugetar de 7,5 miliarde de euro. Public nu au fost prezentate decât niște măsuri de reformare a sistemului bugetar. Cele mai importante măsuri, însă, ar fi cele care vor primi mediul privat. Acestea nu au fost încă anunțate de guvern, însă potrivit unor drafturi care au circulat prin presa națională, ar urma să fie reduse facilitățile fiscale oferite sectoarelor IT, agricultură și construcții, dar să fie crescute sau introduse noi taxe și impozite, multe care ar urma să afecteze microîntreprinderile.
Măsurile economice vehiculate sunt comentate, din partea UPT, de rectorul Florin Drăgan și de economistul Ovidiu Bunget. Astfel, punctul de vedere al celor de la UPT se structurează în jurul a celor două domenii de activitate care vor fi afectate în mod special, IT&C și construcții. Totuși, concluzia ar fi că acestea vor afecta tot mediul de afaceri, cu precădere domeniile tehnice.
Firmele din IT „vor pleca și se vor îndrepta către alte piețe”
Reprezentanții UPT spun că domeniul IT&C a depășit 7% din PIB-ul României a depășit 7%, pentru că absolvenții din acest domeniu rămân în țară, având salarii competitive. Unele companii au început să își mute activitatea, iar noile măsuri – și lipsa de predictibilitate la modul general – vor accentua acest trend.
„Schimbările bruște din domeniul fiscal afectează mult mai mult decât putem vedea acum. Acestea nu trebuie făcute peste noapte, ci într-un interval de timp și după discuții reale și serioase cu patronatele. Nu poți să iei de la o lună la alta decizii care pot afecta major unele bugete. De exemplu, anul fiscal pentru majoritatea companiilor din IT&C începe la 1 iulie, iar bugetele se fac în prima parte a anului. Managerii nu vor putea face o rectificare a bugetului după numai două luni. Încă nu știm câte companii vor acoperi diferența de impozit astfel încât angajații să câștige la fel, dar până unde mai pot crește salariile? O să devenim foarte scumpi pentru piață, este deja o competiție globală, iar dacă facem modificări fiscale ce intră în vigoare de la o lună la alta dăm dovadă de instabilitate. Sunt firme care și-au redus activitatea în România la începutul anului pentru că nu mai era rentabil, salariile sunt deja la un nivel ridicat, așa că o parte din companii vor compensa impozitul de 10%, însă altele vor pleca și se vor îndrepta către alte piețe”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
În sectorul IT&C sunt peste 200.000 de angajați. Potrivit ultimului studiu al universității, 92% dintre tinerii care finalizează studiile la UPT în acest domeniu, lucrează la o companie de profil în primul an de la absolvire. O eventuală eliminare a scutirii ar duce, potrivit reprezentanților universității, la demisii, muncă pe firme proprii și emigrație.
În construcții, „se va reveni la munca la negru”
Un alt sector care ar urma să fie afectat puternic de noile măsuri ar fi cel al construcțiilor. În 2019, acesta a fost declarat domeniu prioritar pentru următorii zece ani, motiv pentru care au fost acordate facilități fiscale. Reprezentanții UPT atrag atenția că, în urma adoptării noilor măsuri, se va reveni la problemele de acum câțiva ani, cele mai grave fiind munca la negru și emigrația.
„Sectorul construcțiilor a fost declarat drept un sector prioritar, începând cu 1 ianuarie 2019, pentru următorii zece ani. Nu au trecut nici cinci ani și pare că nu mai este prioritar. Angajabilitatea în domeniu, după aplicarea măsurilor fiscale din 2019 a crescut cu zece procente, ajungând la cifrele din IT&C. Avem în continuare nu doar firme cu care colaborăm, ci și autorități locale cum ar fi consilii județene sau primării, care ne solicită ajutorul pentru că sunt într-o căutare disperată de specialiști în construcții. Am avut și o concurență între CNAIR, de exemplu, și un consiliu județean, pentru a oferi burse studenților de la specializările de căi ferate, drumuri și poduri. În paralel, prin programul de dublă diplomă pe care îl avem cu Universitatea Tehnică din Munchen, vă pot spune că statul german înregistrează un deficit major de ingineri. Dacă muncitori în construcții mai putem aduce din țările asiatice, ingineri va fi foarte greu să mai găsim”, a continuat Florin Drăgan.
În plus, în privința construcțiilor, reprezentanții UPT mai precizează că, deși Guvernul României își dorește să aducă mai mulți bani la buget, specialiștii fiscali consultați susțin că măsura va avea un efect total inversă. În prezent, piața este stabilă.
La modul general, „măsurile fiscale par a fi mai degrabă o intervenție pompieristică”
Reprezentanții UPT consideră că cele mai afectate de noile măsuri fiscale sunt domeniile tehnice. În această idee, rectorul ar fi purtat discuții cu managerii unor importante companii din aceste domenii, aceștia fiind „supărați pentru că încercarea de a acoperi deficitul bugetar se face prin măsuri cu efecte puternice asupra mediului privat”.
„Se spune că nu respectăm principiile cotei unice. Totuși, principiile acestea ne duc la o fiscalitate de peste 41% pe salarii, la care dacă adunăm TVA-ul de 19% pe tot ce cumpărăm, statul ne oprește cel puțin 60% din ce câștigăm. În paralel cu luarea acestor măsuri, ne chinuim să rezolvăm problema pensiilor speciale de cinci ani, iar când o rezolvăm, amânăm cu alți cinci ani să nu șocăm sistemul. În privat, în schimb, luăm măsuri fiscale peste noapte, cu toate că principalele domenii sunt adevărate drivere pentru România și nu numai în ceea ce privește PNRR. Mai mult, în pandemie, cele două domenii menționate (IT și construcții – n.r.) au fost printre puținele care nu au stat. Personal nu cred că impactul bugetar va fi cel prognozat, pentru că nu se mai pune problema de un simplu calcul matematic. În construcții vom reveni cu salariile în zona gri, iar în IT&C o parte dintre programatori se vor gândi să plece de la companiile din România unde sunt angajați și să lucreze direct pentru cele din străinătate, fie ca angajați acolo, fie își vor face firme, unde fiecare își va acorda un salariu minim pe economie, apoi vor fi plătite dividende”, a încheiat Florin Drăgan, rectorul UPT.
Concluziile, la modul general, nu doar pentru domeniile tehnice, le trage economistul Ovidiu Bunget. Acesta este la rândul său pesimist, vorbind de un impact negativ asupra mediului antreprenorial.
„Măsurile fiscale par a fi mai degrabă o intervenție pompieristică în contextul în care dezechilibrele macroeconomice sunt mai mult decât evidente. Acoperirea deficitului bugetar până la un nivel rezonabil de 2-3%, diminuarea ponderii datoriei publice în PIB sub un nivel de 50%, pot fi realizate și printr-o analiză coerentă și prin reducerea cheltuielilor curente publice, dar acest lucru e greu de crezut că va fi luat în calcul înaintea unui an electoral foarte important. Vor apărea comportamente evazioniste ori migrări fiscale și investiționale, în contextul lipsei de predictibilitate. Un impact major va fi pe estomparea inițiativelor antreprenoriale locale care ar avea nevoie de încurajare, îndeosebi tinerii cu resurse financiare reduse, dar măsurile fiscale ce se întrevăd sunt mai degrabă potrivnice. Statul trebuie să vadă dincolo de calcule și să adopte, cât mai urgent, dialogul cu mediul de afaceri și asociativ, sindicatele, pentru găsirea soluțiilor celor mai adecvate în acest moment de impas pentru România”, a afirmat Ovidiu Constantin Bunget, profesor la Facultatea de de Economie și de Administrare a Afacerilor din cadrul Universității de Vest din Timișoara.
Măsurile vehiculate
Public, reprezentanții guvernului – premierul Marcel Ciolacu și ministrul Finanțelor, Marcel Boloș – au vorbit doar despre măsurile care ar urma să vizeze sectorul bugetar. Miercuri, 2 august, aceștia au spus că vor fi peste 50 de măsuri de „restructurare”, printre care ar fi reducerea numărului de secretari și subsecretari de stat, reducerea unor sporuri, plafoane la anumite cheltuieli, descentralizarea unor servicii, reducerea de personal – în mod special de conducere – la companiile publice, etc.
Pe de altă parte, cele mai multe discuții s-au centrat pe măsurile fiscale care vor primi sectorul privat. Acestea au apărut doar în presa națională, pe surse. Potrivit HotNews.ro, angajații din construcții și din agricultură vor plăti CASS, PFA-urile nu vor mai avea plafon pentru același CASS, iar IT-iștii vor fi scutiți de impozit până la venturi de 10.000 de lei lunar. De asemenea, potrivit aceleiași surse, TVA-ul va crește de la 5 până la 9% pentru mai multe servicii. Ar urma să existe, de asemenea, și un impozit de 1% pe veniturile microîntreprinderilor cu venituri sub 300.000 de lei și de 3% pentru cele care au venituri mai mari sau desfășoară activități din anumite domenii de activitate, în general IT, HoReCa sau activități juridice.
Trimite articolul
Xda’ nu poate multinationalele si investitorii in constructii sa mai taie din externalizari si din profit? nu? inseamna ca is la limita? saracii…. e, asta e, ramanem fara it-isti, daca n-a comentat nimeni cand au emigrat medici, acum sa comentam de it-isti? plus ca saracii it-isti nu pot trai fara 10% scutire. da’ ei vor autostrazi, spitale performante, totu gata sa le fie dat pen ca… ceva! soferii de ex nu contribuie la pib, da-i incolo!
#🤪
-
bine ca cei ce stau pe ajutor social sau muta fushtele cu o foaie sub brat asteptand pensia de la stat au dreptul la autostrazi si spitale performante.
-
Nu tr mai uita la tv ca se vede de la o posta ca ti spalat creierul…
-
-
Daca vrei ne vedem ca sa nu ne ascudem in spatele unui monitor si sa iti arat fluturasul meu. Contribui la sistem ca it-ist si nu am fost in 10 ani intr-un spital romanesc. Deci lasa vrajeala.
-
stiam eu ca nu toti it-istii inteleg specificatiile, de-aia au sofurile o gramada de “features”. da’ poate mai citesti o data ce am scris, si poate intelegi. drept e si ca din ceva motiv care-mi scapa, banii colectati lentru sanatate se duc la bugetul de stat la gramada cu altele si de-acolo se impart “cum trebuie”, da’ zic ca si “scutirea” aia e xam de porc la ce efect a avut ma uit la it-ul chinezesc ce produce si la cel romanesc. tzara de lohn in it, cam asta s-a obtinut la noi, oen ca it-istii e destepti in cap, cu 2 city break-uri le-ai luat ochii si mintile🤪
#bcpl
#🤪
-
Bravo ție! Nici eu nu am fost într-un spital de vreo 20 de ani.
Dar dacă, prin absurd, ești implicat într-un accident și ai nevoie de operații urgente și costisitoare, să nu ne spui că e greu, că ai rate. Sau dacă, prin absurd, vreun membru al familiei în etate ajunge grav bolnav cu tratamente costisitoare pe termen lung sau chiar pe viață, să nu ne spui că e greu, că de fapt voiai să-ți iei o casă mai mare.
Știu, tu nu o să fii în situațiile astea. Dar cineva sigur o să fie, cineva cu aceeași mentalitate: “Contribui la sistem ca it-ist si nu am fost in 10 ani intr-un spital romanesc.”
-
-
it-istii sunt cam singurii care aduc bani in tara. ca au emigrat medicii… cui sa-i mai pese? sistemul medical care era dintotdeauna ZERO nu poate sa scada si mai mult sub ZERO.
-
si cam ce produs de export produc it-isti? ca nu prea stiu niciunul, toate sunt produse aici, dar sunt exportate produsele din paradise fiscale sa fim seriosi, nu hai mai bine sa platim toti taxe la fel si s-a rezolvat problema sau si mai bine nu mai plateste nimeni 10% impozit pe salar aia ar fi adevarata revolutie si asa platesti tva ca aia 10% ar ramane tot in tara ca doar nu-mi cheltui tot salariul in afara, scoti impozitul pe venit si lasi doar impozit pe profit vorbesc si de firme si ai rezolvat toata macro-economia plus atractia de firme investitoare, dar astia nu gandesc decat pe urmatorii 2-5 ani, din alegeri in alegeri.
-
conform goagal, exista urmatoarele tari fara impozit pe salariu:
Antigua si Barbuda, St. Kitts si Nevis, United Arab Emirates, Vanuatu, Brunei, Bahrain, Bahamas, Bermuda, Cayman Islands, Monaco, Kuwait, Qatar, Somalia, si Western Sahara
Zic ca pare o idee “revolutionara” aia cu sa nu mai plateasca nimeni impozit. Cum de nu s-or fi prins si alte tari de binefacerile unui asemenea sistem?🤪
-
Multzam. In Vanuatu ma duc, Baha’mi’ash!
-
-
Citeste si ce scrie cu litere mici la legea aia :D. Eu din 15 ani de cariera doar in ultimii 2 m-am incadrat la criteriile pentru scutire impozit. Nu ajunge doar sa fi absolvent de info si sa lucrezi pe post cu codul CAEN din lista potrivita. Trebuie sa aiba firma 10.000 dolari rulaj anual doar de pe urma ta (deci practic firmele foarte mari si cateva medii). Cei mai multi programatori platesc impozitul ala.
-
si tu ce crezi, de ce e conditia aia ” cu litere mici”? si cine te-a oprit sa mergi la o firma “mare” sa “beneficiezi”?
-
-
-
nu era chiar zero si nici acum nu e. daca era zero, unii(putini) ar fi trait, iar altii(multi) ar fi murit. nefiind zero, e invers, unii putini au murit si altii(multi) au trait. dar asta e in fiecare tara. poate vrei sa ai de-a face cu un sistem ca in usa? zic sa verifici preturile. sau poate vrei unu de stat ca in uk? zic sa vezi cat astepti chiar si cu urgente sa fii bagat in seama. pot sa zic si mai din est, vezi polonia.
mafia in domeniu e transnationala, pen’ ca sanatatea a devenit biznis. pen’ ca de ce nu? nu merge unii cu capitalism salbatic si altii cu jertfa de sine, martirii intotdeauna au fost puțini iar boala e multa.#nu adresez aici covrigul care e mai complicat pen’ ca “torille!”(zic doar ca nu intamplator a fost scoasa armata pe strazi🤪)
-
ah bine deci solutia ta e sa platesti mafia, ca “asa se face”, da?
-
nu. solutia mea e ca banii colectati pentru sanatate sa se duca in sanatate. da’ nu prea aud pe NIMENI sa ceara asta. deoarece votantului roman ii place sa i se arate o categorie catre care sa arunce cu placutze suedeze si e fericit ca “le-a tras-o alora”. daca societatea nu s-ar duce dupa TOATE fentele, ar fi bine, da’ cine mai zjce acum de incendiile din spitale? de nosocomiale? de institutul cantacuzino trecut la armata si cam atat? de mafia farmaceutica? e, pe votant(inclusiv aia 70% care “au treaba” sau “n-au cu cine”) il intereseaza sa huiduie pe unii sau pe altii. pe cine a interesat de salariile medicilor, asistentilor? huooo, spagarii. na ca s-au dus in alte tari “spagarii”.
ps: Nu pot scrie un tratat intreg intr-un comentariu, stii? da’ vad si eu ca emotiile “votantului” is pe baza de accidente rutiere(desi majoritatea conduc ca ceapa indiferent ca masina bicla sau oe ei insisi), etnie, regiune a tarii etc. No, daca asta intelege votantu ca e important, zic ca suntem nu o democratie ci o:
#🤪
-
-
-
Taxele sunt la un nivel mult prea mare. Taxele trebuie să scadă pentru toată lumea. Nu este normal ca 60% din salariu să fie luat de stat. Este exagerat. Clar trebuie să efiencitizeze instituțiile guvernamentale. Mai puțini angajați. Mai puține furturi din banii publici (ca vacanțe bugetare la mare mascare ca training-uri, mai puține sporuri și bonusuri (de neperformanță).
* 60% = 41% taxe salariu + 19% TVA.
-
41% taxe? zic ca vrei sa zici 45. da’ nu sunt taxe: CAS 25, CASS 10 impozit 10.
fa te rog diferenta intre taxe, impozite, accize, si asigurari obligatorii(pune mana pe carte. sau pe internet). fiecare are rolul sau. iar daca nu-ti place ca in constitutie scrie ca suntem stat social, zic sa te mai gandesti. problema e risipa din indiferenta, inconstienta, incompetenta si evident si hotia. dar cati dintre revoltatii de serviciu nu ar proceda exact la fel ca cei ce fac praf banii colectati? cati nu si-ar angaja rudele sa llimbe hartii, cati nu s-ar duce in vacanta pe banii statului, cati nu ar da contracte rudelor, cati s-ar perfectiona profesional? iti zic eu cati: cam un sfert din cati respecta codul rutier si au un comportament civilizat in trafic.(indiferent de mijlocul de locomotie folosit)
#🤪
-
45% e incorect. Impozitul pe muncă nu se adună la CAS și CASS, deoarece se aplică pe 65% din brut, după ce se scad acele contribuții. Practic, e 25% + 10% + 6.5% = 41.5% (calcul simplificat, fără CAM și deduceri).
Și te contrazic: CASS e o taxă, indiferent cum se numește. I-o fi zicând “contribuție asigurătorie”, dar tot taxă e. Nu cred că plătești RCA, Casco, PAD, șamd. la cât câștigi.
-
da ma, dar suna mai “bine” 45! vezi cate articole de “ziar” sustin asta fara sa clipeasca!🤪 traiasca neoliberalismu!
ps. ii zice si “sociala”. de-aia am si mentionat ce zice constitutia, suntem stat social. vrei ca “in state”? zic ca in masura in care ajungem la “n-ai bani-mori” nu are rost sa mai scriem ceva pe-aici.
-
Socială sau nu, e tot o taxă, nu e asigurare. Și, dacă te uiți la o postare de mai sus, vezi că nu am o problema cu CASS. Însă am o problema cu CAS deoarece nu este sub controlul meu, ci sub promisiunea de azi și pixul vreunui politician de peste câteva decenii. Sistemul pay-as-you-go a fost o minciună de la început și începe să se cam spargă mămăliga. Demografia României e un abis.
Am fi putut urma exemplul Chile, dar chiar și privatizat, sistemul este/va fi exploatat de către fondurile de investiții, cu lobby puternic asupra politicienilor.
PS: Nu vreau “ca în state”, dacă voiam, emigram în state.
-
De fapt, nici calculul meu nu e bun, deoarece pensia se mai impozitează o dată. Dar există niște deduceri, și mi-e lene să calculez.
-
@cui bono tot capitalismul neocolonialist scartaie din toate incheieturile.
sistemu de pensii despre care tot zice Barcari cred ca era ok, da’ nu era bun ca “era comunist”(?!?). asa ca au papat unii toti banii stransi acolo.
da-l incolo de calcul, nu virgulele ma intereseaza ci principiul sistemului. Greseala care cred eu ca se face e ca daca un sistem e implementat prost sau in mod ticalos, toti se grabesc cu desfiintarea si inlocuirea conform dorintei neoliberalilor care nu mai stiu cum sa stoarca de pe fraieri vanzandu-le iluzii in loc sa fix-uie neaplicarea corecta(doara traim in democratie, nu? alegeri cat de cat libere🤪).
ps chile nu si-a revenit din aberatia “scolii de la chicago”? parca nationalizasera resurse, schimbasera constitutia… n-am mai urmarit ce fac pe-acolo, acum mai mult ma uit pe africa ce si cum cu zbaterile din mali, niger, ce mai investesc chinejii, rusii, cum si-o iau in freza francejii etc cred ca aia e marea batalie care urmeaza.
pps: da’ in afganistan ce s-a intamplat? cine a fost invins si de ce?🤪
-
-
-
in primul rand, in it nu pleaca nimeni ca oricum sunt platiti foarte slab fata de vest cei din domeniu, in constructii munca la negru oricum a existat si va exista in continoare cu sau fara beneficii, doar nu credeti ca sta cineva sa-si rupa spatele pe 3000 de lei pe luna, atat are pe contract, restul tot la negru
-
Pe ce te bazezi cand spui cum sunt platite anumite industrii fata de afara? E destul de simplu sa dai un search pe google si sa citesti, asta daca nu iti place doar sa te auzi vorbind si sa traiesti exclusiv in lumea ta… Romania nici macar nu apare pe harta analistilor cand vine vorba topul tarilor pentru outsourcing. Nu stam grozav nici la calitate nici la pret! Atentie ca nu stim ce vorbim si asta e sport national.
Si doi, atentie din nou, ca trebuie sa aiba cine sa cumpere servicii ca sa vinzi servicii. Deci munca la negru va fi ultima problema in constructii si alte industrii cand va trebui sa se ia lumea sa plece din nou in Spania, Italia, Germania, samd pt ca aici nu mai are cine sa iti plateasca 500 de lei sa schimbi un robinet sau 1000 de euro ca ai dat cu niste vopsea pe lemn.
-
tu de obicei cu ce nick name postezi? si de ce crezi tu ca unii isi schimba nick name ul cand posteaza ceva “mai sensibil”? eu zic ca le e greu sa-si asume prapastiile pe care le posteaza, da’ n-am de unde sa stiu sigur, poate ne spui cum e in cazul tau?
#chiar asteptam pe unu sa ne explice cum munca lui de it-ist e un mare beneficiu pentru ailalti, nu ca munca unui vopsitor auto, unui strungar, unui profesor, unui sofer, unui tencuitor etc
#🤪
-
ps am uitat, scuze: valoarea unui om pentru societate e data de venitul sau? vezi, de-aia apreciez eu mai mult manelistii decat it-istii, ca castiga mai bine!🤪 pentru ca veniturile sunt pe merit, nu pe baza de societate varza de dezechilibrata🤪 iti cürge o teava sparta? cam cat “merita” un instalator? in capitalismul de bun simt, de piete adica, nu mizeria asta globala, cat era diferenta intre salariul cel mai mare si cel mai mic(indiferent de atributii, fie director vs om de serviciu) intr-o companie? si acum cat e? de ce? zic ca capitalismul initial era gresit, bun e asta de-acum! nu?!?
#🤪
-