Avantajul major al județului Timiș este că se află în zona de Vest a României, la granița cu două țări, Serbia și Ungaria. Aceasta a reprezentat un atu deosebit pentru diferiți investitori internaționali care au decis să-și localizeze investițiile din țara noastră în această parte a țării.
Vestea bună este că în următorii câțiva ani Timișoara va fi și mai bine legată de alte zone ale României, dar și de țările vecine, pe partea rutieră și aeriană.
Autostrada Lugoj – Deva avansează
La începutul lunii martie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a deschis circulației o primă parte de 15 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, care asigură legătura între localitatea Traian Vuia și nodul rutier de la Margina, care, de asemenea, va fi deschis circulației. Deschiderea acestui lot ar fi trebuit să aibă loc în vara anului trecut, însă pe parcurs au apărut numeroase probleme. Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva are o lungime totală de 28 kilometri, valoarea contractului de execuție fiind de 562,73 milioane de lei fără TVA, din care 478,32 milioane de lei Fonduri de Coeziune (85%) și 84,4 milioane de lei Guvernul României (15%). Din păcate, pentru cea de-a doua parte a acestui lot va trebui să mai așteptăm mult și bine, proiectul inițial a fost modificat și pe traseu au fost introduse două tunele, special construite pentru a asigura libera circulație a animalelor sălbatice în zonă. Deocamdată nu a fost organizată nici măcar licitația pentru stabilirea constructorului acestor tunele.
O altă veste excelentă legată de autostrada Lugoj – Deva, de această dată vizând lotul 4, a fost că lucrările au fost reluate după aproape un an. Deși porniseră cel mai bine, lucrările de pe lotul 4 al autostrăzii ce va lega Lugojul de Deva au fost brusc oprite, după ce Inspectoratul de Stat în Construcții constatase că pentru două dintre cele două tronsoane din acest lot nu există autorizație de construcție. Suspendarea construcției a avut loc în luna octombrie a anului 2015 și de atunci autoritățile nu au fost capabile să rezolve problema revizuirii acordului de mediu, fără de care nu se putea emite nici autorizația de construcție. Iată că după aproape un an și jumătate de așteptare s-a reușit semnarea noului acord. Acesta este singurul lot unde licitația de construire a fost câștigată de o societate românească. Vorbim despre aceeași firmă care a realizat și lotul 2 din autostrada Timișoara – Lugoj, finalizată cu jumătate de an înainte de termenul stabilit prin contract. Situația a fost similară și pe lotul 4 din Lugoj – Deva, unde lucrările au fost pornite în forță și au înaintat cel mai bine dintre toate loturile, dar problemele multiple apărute aici au dus la întârzieri și, în final, la oprirea activității.
Autorizația de construire include un nod rutier la Șoimuș și un centru de întreținere. Lotul 4 se va conecta cu Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, în zona nodului rutier Ilia, respectiv cu Autostrada Deva – Orăștie, în zona nodului rutier Șoimuș.
Până acum, lucrarea este executată în proporție de 48%. Acest lot a fost licitat pentru 419 milioane de lei, în noiembrie 2013. Lucrările trebuiau finalizate în mai 2016. Lungimea tronsonului este puțin peste 22 de kilometri și face legătura între nodul de la Ilia și de la Șoimuș, acolo unde începe autostrada Deva – Orăștie.
Mergem pe autostradă spre Belgrad până în 2025
O altă veste așteptată de timișoreni a fost demararea operațiunilor preliminare legate de construcția unei autostrăzi între Timișoara și Belgrad. Deși autoritățile de la București au refuzat permanent ca pe acest traseu să se realizeze o autostradă, acceptând doar un drum expres, guvernanții s-au trezit forțați de Uniunea Europeană să modifice proiectele inițiale și să accepte o asemenea investiție. UE a alocat din banii proprii 10 milioane de euro special pentru realizarea unui studiu de fezabilitate pentru această autostradă, românii trezindu-se astfel în fața faptului împlinit. La începutul lunii martie, Cabinetul Grindeanu a aprobat un memorandum prin care anunță că va colabora cu Serbia pentru planificarea și proiectarea unui nou drum rutier de mare viteză între Timișoara și Pančevo. Documentul precizează clar că este vorba despre o autostradă și că aceasta ar urma să fie finalizată până în 2025. Potrivit protocolului promovat de Ministerul Transporturilor, cele două guverne vor colabora pentru construcția autostrăzii Timișoara – Vârșeț – Pančevo până în anul 2025, potrivit rezultatelor studiilor de fezabilitate.
Extinderea Aeroportului Internațional Timișoara
Creșterea exponențială a traficului de pasageri pe Aeroportul Internațional Timișoara a făcut necesară demararea un proiect de realizare a unei noi aerogări. Proiectul va costa în jur de zece milioane de euro, va avea un terminal de sosiri și unul de plecări, lucrările urmând să fie terminate în 2018.
Material preluat din Revista Afaceri în Timiș.
Citiți principiile noastre de moderare aici!