Femeia a fost la cumpărături vineri seara. A vrut să cumpere şi peşte, file de şalău, l-a pus în coş, iar la casă, pentru că i s-a părut suspect cum arăta produsul, a decis să desfacă punga. Surpriză, carnea avea un miros urât, înţepător.
„Vineri seara am fost la real,-ul de pe Calea Şagului. Am vrut să iau peşte pentru fiul meu. Am spus hai să luăm peşte proaspăt, nu l-am luat congelat (…) I-am spus vânzătorului de acolo să-mi recomande un peşte bun. El mi l-a recomandat: file de şalău de Nil. Era 49,99 lei kilogramul, nu e peşte ieftin… Eu de acolo am simţit un miros, dar oricum peştele are un miros… Am ajuns la casă, au scanat toate produsele, după care am zis să desfac totuşi punga. Era nu vechi, ci împuţit! Îţi venea să vomiţi… Am rugat-o pe doamna de la casă să-şi dea cu părerea. În secunda doi l-a luat şi l-a aruncat. Ăsta-i împuţit, nu stricat, a spus… Au chemat o colegă, mi-au făcut storno, se poate vedea pe bon că e cu minus (…) Am întrebat dacă este un şef, un responsabil cu care să pot vorbi, au spus că nu”, povesteşte Adina Flondor.
Protecţia Consumatorilor… de luni până vineri
A doua zi, sâmbătă, tânăra a vrut să depună o reclamaţie. A încercat să sune la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Timiş, dar nu i-a răspuns nimeni…
„De dimineaţă am sunat la Protecţia Consumatorilor, pe toate numerele de telefon posibile pe care le-am găsit pe Internet, să meargă cineva să verifice. Nu mi-a răspuns nimeni. Am sunat şi dimineaţă, şi ziua, este şi un info-line, acolo a răspuns un robot. Dacă nimeni nu spune nimic… Eu am vrut să cumpăr peşte pentru un băiat de 8 ani, poate au luat şi alţii şi le-au dat copiilor”, a explicat femeia, care a contactat redacţia www.tion.ro, în cursul zilei de sâmbătă, după ce a văzut că nu poate lua legătura cu autorităţile.
Am încercat şi noi să stăm de vorbă cu cei de la Protecţia Consumatorilor. Pe site-ul instituţiei am găsit un număr de fix la care nu a răspuns nimeni, după care am sunat la „Telefonul Consumatorului”, unde am ”vorbit” cu robotul câteva minute bune. Robot care ne-a înşirat adresele tuturor comisariatelor din ţară, aceleaşi numere de telefon fix şi adrese de e-mail… În cele din urmă, am contactat conducerea Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Timiş pentru a întreba cum se procedează în astfel de situaţii ”de weekend”.
„Este sâmbătă, nu se lucrează. E absurd. Cum să răspundă cineva pe numărul de fix când programul este de luni până vineri? Doamna ne poate trimite reclamaţia pe mail. Iar dacă sunt bunuri alimentare trebuie să se adreseze DSV, e asigurată permanenţa acolo din câte ştiu. Cei de la DSV pot preleva probe. Doamna poate să ne trimită mail, dar pentru urgenţe bunuri alimentare mai presus e DSV-ul decât noi. Doamna trebuia să ştie că trebuie să apeleze la DSV”, ne-a declarat comisar şef adjunct Mihaela Ignat, de la Protecţia Consumatorilor, precizând că programul de lucru este cel stabilit la nivelul ANPC (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor). Am întrebat când se procesează totuşi reclamaţiile transmise prin e-mail şi ni s-a spus că… luni.
Reprezentanta CJPC Timiş şi-a arătat însă disponibilitatea de a discuta cu femeia care dorea să depună reclamaţie. După conversaţia cu aceasta ne-a transmis că „deficienţa a fost remediată”, pentru că reprezentanţii magazinului au spus că vor retrage produsul, că societăţile comerciale „nu se riscă” având în vedere ce amenzi au fost aplicate până acum în Timiş, că doamna nici n-ar mai dori să depună reclamaţie, mai ales că totul s-a oprit la casă, dar că totuşi va cauta să trimită o echipă să facă verificări.
Peştele urât mirositor era în magazin şi a doua zi
Cumpărătoarea de bună-credinţă a decis însă să se întoarcă la hypermarket, sâmbătă, după discuţia cu autorităţile, şi, surpriză, a constatat că peştele era tot acolo. Mirosea şi arăta la fel. Între timp, a încercat să ia legătura şi cu cei de la DSVSA, tot fără succes.
„La niciun număr nu răspunde nimeni. Nici la OPC, nici la DSV. Doar cu un robot poţi să vorbeşti… Să înţeleg că sâmbătă şi duminică poate să vândă oricine orice? Nici nu mi-am imaginat că mă întorc şi găsesc peştele tot acolo. Într-adevăr erau puse şi nişte bucăţi proaspete, se diferenţiau de celelalte după culoare – erau roz, ăsta era alb, avea nişte clei pe el şi de mirosit nu mai spun. Nu mi-a venit să cred… Au încercat să-l ia. Am pus mâna, le-am spus că nu mi se pare normal. Gândiţi-vă că poate mănâncă nişte copii”, a povestit, revoltată, femeia.
Am contactat din nou Protecţia Consumatorilor, iar reprezentanţii instituţiei s-au deplasat în cele din urmă la magazin.
„Doamna (n.r. – reprezentanta CJPC), foarte deranjată, mi-a spus clar că îmi pierd sâmbăta. Eu am insistat să rămân acolo, pentru că dacă nu rămâneam ei retrăgeau peştele şi când veneau să verifice îl găseau doar pe cel proaspăt… Cei de la OPC, când au venit, au luat peştele pe care l-am indicat eu, l-au mirosit, mi-au dat dreptate, au rugat angajaţii să-l retragă, să-l ia pe tot într-o pungă şi să-l cântărească, au făcut poze, au încercat să vorbească şi ei cu un şef, la fel, n-au avut cu cine să vorbească, şi din câte am înţeles urmează să le dea o amendă. Şi au decis să mai retragă încă un fel de peşte”, a declarat, pentru www.tion.ro, Adina Flondor.
Concluzia oficialilor CJPC? S-a intervenit cu promptitudine, iar carnea a fost retrasă de la comercializare.
„S-a dispus retragerea produsului de la comercializare. Operatorul va fi sancţionat contravenţional şi s-a dispus distrugerea peştelui. Într-adevăr, doamna avea storno la bon. S-au luat măsurile imediate din dispoziţia comisarilor CJPC Timiş. Peştele mirosea urât, uşor spre stricat, tocmai de aceea s-a dispus retragerea de la comercializare”, a conchis comisarul şef adjunct Mihaela Ignat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!