Învăţământul profesional şi cel în sistem dual au fost subiectul unei mese rotunde convocată de Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Timiş şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş. Subiectul este unul important: deschiderea acestor clase profesionale, chiar în sistem dual, poate asigura forţa de muncă pentru firmele care au fabrici, au de lucru, dar nu au cu cine să lucreze.
Cele două organizaţii încearcă să obţină din partea angajatorilor necesarul de personal în funcţie de care să propună înfiinţarea de noi asemenea clase. Dar, după ce aceste clase devin realitate, apare problema convingerii copiilor să urmeze un asemenea model de şcolarizare, unul care totuşi le poate aduce o meserie la final, dar şi burse pe perioada şcolarizării. Din acel moment urmează şi convingerea părinţilor să-şi dea copiii la şcolile profesionale.
„Ne bucurăm să fim alături de Inspectoratul Judeţean cu o temă foarte importantă pentru mediul de afaceri. Operatorii economici se îndreaptă cu producția în alte zone ale țării sau chiar în afară hotarelor din cauza crizei forței de muncă. Noi avem pe agenda prioritară acest lucru, soluțiile pentru criza forței de muncă și azi e deosebit de important faptul că operatorii economici vor fi alături de ISJ să își prezinte necesarul de forță de muncă. Nu se oprește aici rolul nostru. Dacă până în 23 noiembrie vor fi predate către minister situațiile cu necesarul de clase, apoi urmează partea grea. În momentul în care știm că avem nevoie de clase de sudori, brutari, ospătari, acolo apare impactul cu părinții și elevii. Noi trebuie să ne implicăm. Cu siguranță efortul este mare, cea mai grea parte din acest întreg este convingerea părinților și a elevilor să se îndrepte spre învățământul profesional dual. Noi ne am propus, împreună cu ISJ, să mergem în județ, să stăm de vorba cu primarii, cu cei din clasele a 8-a”, a declarat Florica Chiriţă, conducătorul CCIAT.
Aura Danielescu, inspector şcolar general în Timiş recunoaşte că sistemul de învăţământ în sistem dual, chiar dacă este unul extrem de util, dar e doar la început. Încă majoritatea tinerilor se visează la liceu, spre deosebire de ţările din vest, unde mulţi se orientează spre clasele care le oferă şi o meserie la final.
„Mulțumim pentru efortul pe care CCIAT îl depune pentru a ne fi alături în rezolvarea unei probleme atât de importante în județul Timiș. Ne confruntăm cu toții cu acest lucru. Nu reușim, așa cum ne-am dori, să îi îndrumăm pe copii spre învăţământul dual. Nu avem decât să așteptăm să creștem acest sistem. Anul acesta avem 9 clase de învățământ dual la nivelul județului Timiș. Este mai puțin decât noi am fi preconizat sau ne-am fi dorit să realizăm. Este foarte greu să îi convingem pe absolvenții de clasă a opta să opteze pentru învățământul profesional. Copilul din mediul rural, indiferent că este sau nu de nivel liceal, nu face altceva decât să se orienteze spre liceu. I se pare că e mult mai bună oportunitate, fără să se gândească că poate nu sunt pregătiți pentru acest nivel. Ar fi mult mai util să îi îndreptăm spre învățământul profesional sau învățământul profesional dual. Ne gândim să schimbăm ceva în proiectul planului de școlarizare pe 2019, ca să putem crește profilul tehnologic”, a declarat la rândul ei, Aura Danielescu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!