Prezența maestrului Michael Hasel la Timișoara este cu adevărat una dintre cele mai prețioase întâlniri pe care festivalul internațional al Filarmonicii Banatul le oferă publicului său. Cum a fost posibilă venirea sa în festivalul timișorean? Marea lume a muzicii este, în fond, o lume mică, iar asta este una dintre însușirile ei sublime: în cea mai valoroasă orchestră simfonică a Europei, orchestra Filarmonicii din Berlin, Michael Hasel cântă la un flaut marca Braun, construit de special pentru el.
Anton Braun reprezintă o ilustră dinastie de cinci generații de constructori de instrumente, un brand major pentru istoria muzicală a Timișoarei și a Banatului. Și chiar dacă regimul comunist a alungat familia Braun din România, relația lui Anton Braun cu orașul natal a rămas puternică, indestructibilă, el fiind primul ambasador onorific al Timișoarei – oraș candidat la titlul de Capitală Culturală Europeană. Povestea celor cinci generații de constructori de instrumente Braun este splendid ilustrată în expoziția fotografică ce poate fi văzută, de la precedenta ediție a Timișoarei Muzicale, în spațiul sălii Capitol. Maestrul Michael Hasel a răspuns cu o entuziastă generozitate invitației de a dirija un concert în orașul natal al lui Anton Braun.
Tot pe un instrument marca Braun va cânta, în acest concert, flautistul Vlad Alecsandru Colar, solo flautist al Filarmonicii Banatul.
”Este un flaut piccolo cuambitus extins, un inovator și rar instrument de lemn creat de celebrul constructor de flaute Anton Braun, și dăruit Filarmonicii Banatul. Gestul nobil amintește de vechea prietenie și colaborare a familiei Braun cu Filarmonica Banatul dar și de obișnuința sa de a sprijini cultura muzicală a orașului Timișoara. Noul flaut piccolo a fost lansat în octombrie 2010 ca rezultat al unei evoluții, chiar revoluții, în concepția tehnică a piculinelor produse de atelierul Braun încă din 1985. Acest instrument inovator deschide o perspectivă nouă asupra utilizării flautului piccolo ca instrument solistic. Echilibrarea proporțiilor acustice prin utilizarea ambitusului extins (do-do#) nu doar că oferă instrumentului o octavă naturală completă, dar mai important, face ca registrul de <coloratură> al familiei flautelor să își atingă maturitatea printr-un spectru sonor de o bogăție neînchipuită până acum. Prima piculină cu ambitus extins a fost realizată pentru și cu colaborarea lui Rolf Bissinger (flautist în orchestra Operei din Frankfurt). Și de această dată Michael Hasel s-a implicat, oferind informații valoroase, după ce a testat instrumentul în concertele orchestrei Filarmonicii din Berlin.”, subliniază Vlad Colar, custode al prețiosului intrument și inițiator al evenimentului evenimentului de vineri.
Născut la Arad în anul 1981, Vlad Colar este absolvent al Facultății de Muzică din Timișoara și al Conservatorului Giuseppe Verdi din Torino, sub îndrumarea flautistului Enrico Cannata. A câștigat premii la concursuri naționale de interpretare instrumentală precum și Premiul III la cea de-a VIII-a ediție a Concursului Internațional de Flaut – Timișoara, 2003. După absolvirea studiilor universitare, a aprofundat studiul muzicii vechi și s-a perfecționat cu flautista Linde Brunmayr-Tutz la Innsbruck. Evoluția sa artistică a fost de asemenea marcată de întâlnirile muzicale din Germania, unde Michael Hasel și Rolf Bissinger (flautist la Opera dinFrankfurt) i-au oferit noi perspective interpretative.
Vlad Colar este solo flautist și piculinist al orchestrei Filarmonicii Banatul și colaborator al orchestrei Festivalului de Operă de la St. Margarethen, Austria. În anul 2014 a susținut un recital de flaut piccolo alături de pianista Cordula Hacke, la Conservatorul din Würzburg, în cadrul Festivalului Internațional Flute Daysorganizat de Deutsche Gesellschaft für Flöte (Societatea Flautiștilor Germani).
Alături de el, solist al acestui concert -eveniment va fi reputatul muzician Ion Bogdan Ștefănescu, care cântă pe un flaut Muramatsu de aur. „Master of Music” la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign, SUA, unde l-a avut ca profesor pe renumitul flautist englez Alexander Murray, doctor în muzică, titlu obținut la Universitatea de Muzică din Bucureşti, Ion Bogdan Ștefănescu este laureat al celor mai prestigioase competiții internaționale de flaut, solist concertist al filarmonicii timișorene și unul dintre cei mai fervenți și valoroși promotori ai muzicii contemporane.
Cei doi flautiști vor interpreta în primă audiție absolută Dublul pentru flaut piccolo, flaut de concert şi orchestră . Autorul concertui compus special pentru acest eveniment este Horia Şurianu, unul dintre cei mai apreciați compozitori de origine română din Europa. Șurianu s-a născut la Timișoara în anul 1952 și s-a stabilit în Franța la Paris din 1983 unde trăiește și astăzi, fiind naturalizat francez . Studiile muzicale le-a început la Liceul de muzică Ion Vidu din Timișoara, le-a continuat la București la Conservatorul Ciprian Porumbescu, unde a absolvit secția de compoziție muzicală, și s-a perfecționat la Paris obținând diploma de Doctorat în științele artei la Universitatea Paris 1, Panthéon-Sorbonne.
A scris lucrări în diferite genuri, a primit comenzi din partea unor instituții culturale de prestigiu ca Ministerul Culturii din Franța, ArtsCouncil din Marea Britanie, Channel Four TV, sau diferite festivaluri internaționale, muzica sa fiind interpretată pe scene de prestigiu din lume precum Carnegie Hall la New York, Maison de Radio France, Centre Georges Pompidou, Opéra Comique la Paris, Place Theatre la Londra, Ateneul Român și Sala Radio la București și în alte capitale ca Berlin, Viena, Budapesta, sau în alte mari orașe din lume.
În afara meseriei de compozitor, Horia Surianu susține o activitate pedagogică intensă, fiind profesor asociat la Universitatea Paris 1, Panthéon-Sorbonne și profesor de compoziție și scriitură muzicală (armonie, contrapunct, analiză) la Conservatorul de muzică din Bagnolet.
Concertul pe care Michael Hasse îl va dirija vineri, 24 aprilie 2015, de la ora 19, în sala Capitol, va avea următorul program: Preludiul Operei Maeştrii cântăreţi din Nürnberg de Richard Wagner, Dublul concert pentru flaut piccolo, flaut de concert şi orchestră de Horia Şurianu şi Simfonia nr.8 în sol major op.88 de Antonin Dvořak.
”Dublul Concert pentru Flaut piccolo, Flaut de concert și Orchestră se inspiră din folclorul bănățean românesc, dedicat fiind interpreților soliști realizatori ai primei audiții absolute, Vlad Alecsandru Colar și Ion Bogdan Ștefănescu.
O astfel de lucrare unică în repertoriul concertant, prin dubla partitură solistă pentru flaut și flaut piccolo, deschide perspective noi asupra utilizării flautului piccolo ca instrument solistic. Muzica dezvăluie estetica modalo-spectrală practicată și în alte lucrări de compozitorul Horia Surianu, dar și atmosfera uneori onirică, alteori umoristică reprezentând un aspect important în creația sa. Iată gândurile compozitorului asupra noului său opus: Acest dublu concert, articulat în trei părti (allegro-lento-allegro) legate între ele, este inspirat de muzica populară din Banat. Melodiile folclorice cunoscute de publicul larg sunt stilizate și tratate modal. Se pot recunoaște în prima parte începuturile tematice ale melodiilor <Tropotita>, <Eu sunt Pavel din Banat> sau <Ana Lugojana> , <La Obreja într-o grădină> în cea de a doua, <Joc din Banat> și <De doi din Caransebeș> în finalul lucrării, care câteodată se împletesc sau se suprapun într-o scriitură orchestrală colorată și de virtuozitate pentru cei doi soliști, evocând tehnica strălucitoare instrumentală a taragotului, instrument tipic din Banat, a trompetei, sau a viorii soliste. Cele două flaute se confruntă în permanență și mai ales în cele două cadențe din prima și ultima parte unde flautul piccolo arată că poate <rivaliza> cu flautul mare printr-o scriitură ce nu este lipsită de umor, punându-i în relief posibilitățile tehnice, arătând astfel că acest instrument nu este un simplu component orchestral cum a fost tratat până acum”, se arată în prezentarea evenimentului.
Michael Hasel s-a născut la Hofheim, Germania, în apropiere de Frankfurt. Și-a început studiile muzicale în dirijat, pian și orgă, intenționând să profeseze în domeniul muzicii bisericești. A studiat flautul cu Aurele Nicolet la Freiburg Musikhochschule, apoi a beneficiat de îndrumarea faimoșilor profesori Francis Travis și Michael Gielen în arta dirijatului.
Primul său angajament ca flautist în orchestră a fost între 1982-1984 la Orchestra Radio din Frankfurt, după care a devenit membru al Orchestrei Filarmonicii din Berlin, sub bagheta lui Herbert von Karajan.
În 1988 a fondat Berlin Philharmonic Wind Quintet, primul cvintet de suflători permanent, în bogata tradiție de muzică de cameră a celebrei orchestre. În această formulă de cvintet (BPWQ), Michael Hasel făcut turnee în întreaga lume și a produs mai mult de 15 CD-uri pentru casa suedeză BIS, multe dintre aceste înregistrări fiind deja larg răspândite și considerate a fi interpretări de referință.
Timp de zece ani a evoluat ca prim flautist în orchestra Festivalului de la Bayreuth, sub bagheta dirijorilor Daniel Barenboim, Pierre Boulez și James Levine.
Ca dirijor, Michael Hasel a lucrat cu orchestre renumite precum: Ensemble Modern, Birminghan Contemporary Music Group, Junge Deutsche Phiharmonie, Gustav Mahler Orchester, Orchestra Simon Bolivar și Berliner Phiharmoniker. A participat, printre altele, la Festivaluri precum: Salzburger Festspiele, Berliner Festwochen, Baden-Baden Easter Festival.
Evenimentul este realizat în colaborare cu Centrul Cultural German, cu sprijinul Goethe-Institut, a Ministerului German de Externe și a Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021.
”Fundamentală pentru realizarea acestui concert extraordinar a fost susținerea oferită de Filarmonica Banatul, implicarea deosebită a directorului ei, Ioan Coriolan Gârboni. Toți artiștii implicați în acest proiect în premieră absolută susțin șansa Timișoarei la titlul de Capitală Culturală a Europei și mizează pe o reacție entuziastă a publicului timișorean”, subliniază Vlad Alecsandru Colar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!