Sistemul de transmitere prin mijloace electronice a declaraţiilor fiscale nu este chiar o noutate, contribuabilii mijlocii au deja obligaţia să transmită către finanţe aceste documente în formă digitală, am aflat de la Mircea Călin, director executiv în cadrul Direcţiei de Finanţe Timiş. Marea încercare va veni de abia din luna februarie, atunci când în sistemul de depunere electronică vor fi incluşi mult mai mulţi contribuabili. „Revoluţia” este produsă de introducerea obligativităţii depunerii „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”. Documentul este cunoscut de majoritatea celor din domeniu ca fiind declaraţia unică, sau formularul 112. „Noul document va înlocui declaraţiile depuse la fiecare instituţie unde contribuabilul trebuia să se deplaseze: Pensii, Şomaj, Casa de Sănătate. El va completa declaraţia 112 şi o va depune într-un singur loc, la Finanţe. Documentele vor trebui trimise prin intermediul mijloacelor electronice, cu ajutorul portalului e-România”, ne-a mai declarat Mircea Călin.
Utilizatorii trebuie să achiziţioneze o semnătură electronică
Transmiterea declaraţiei unice prin portalul e-România va demara începând cu obligaţiile aferente lunii ianuarie 2011, având termen de depunere 25 februarie 2011. În prima jumătate a anului, documentele se vor mai putea depune şi în format clasic, pe hârtie, la ghişeele Finanţelor. „Noi le recomandăm contribuabililor să folosească trimiterea electronică încă de la început. Avantajele sunt multiple, pentru contribuabil se elimină timpul pierdut la cozi la ghişee, iar pentru instituţiile vizate se asigură un flux de informaţii integrat. În plus, se depune o singură declaraţie, nu se mai merge la fiecare instituţie separat”, a mai menţionat Călin.
Petru a intra în sistem, utilizatorul (contribuabilul) va trebui să achiziţioneze un certificat de semnătură digitală calificată, utilizabilă pentru toate documentele şi declaraţiile, pentru toţi angajatorii aflaţi în administrarea angajatorului. În prezent sunt trei societăţi care oferă aceste certificate, iar preţul este destul de mic, în jur de 40 de lei, ne garantează Călin. Cu acest certificat, utilizatorul se va prezenta la unităţile Finanţelor şi va depune o solicitare (formularul 150) prin care va cere introducerea în sistem. „Totul se face foarte simplu, în faţa calculatorului”, a mai adăugat şeful Finanţelor timişene.
Recomandarea sa către angajatorii care trebuie să depună declaraţia unică este să îşi procure semnătura electronică din timp, iar formularul să fie depus tot în timp util. Dar, conform tradiţiei româneşti, toată lumea va lăsa rezolvarea problemei pe ultima sută de metri, ceea ce acum înseamnă 25 februarie. Perioada corespunde şi cu cea destinată depunerii fişelor fiscale ale angajaţilor pentru activitatea din 2010. „Cel mai probabil, contabilii vor veni o singură dată la Finanţe, pentru a depune împreună şi fişele fiscale şi declaraţiile unice. Pe finalul perioadei… ceea ce va crea o aglomeraţie foarte mare la ghişee. Noi vom încerca să organizăm activitatea la ghişee în aşa fel încât să putem gestiona cât putem de bine depunerea documentelor. În plus, vor fi organizate birouri de asistenţă a contribuabililor”, ne-a mai declarat Mircea Călin.
M. Hoster
Citiți principiile noastre de moderare aici!