Sâmbătă, 12 iunie, Breasla Ghizilor a pregătit un tur gastronomic care reunește câțiva dintre antreprenorii din Fabric care cred în renașterea cartierului, unde participanții au putut discuta cu producătorii și le-au gustat bunătățile.
„Este o modalitate de a aduce timișorenii în acest cartier. Ca timișoreni, cu toții știm că e un cartier care a decăzut tot mai mult în ultima perioadă, s-a degradat și dacă n-avem drum special pe aici nu prea trecem. Ei bine, lucrurile se schimbă și deja în ultimele luni/ ultimii ani sunt mici afaceri care încearcă să prindă rădăcini aici și care nu sunt orice fel de afaceri, ci sunt unele făcute cu foarte mult bun gust. (…) Noi în felul ăsta îi ajutăm să le descopere și ele să poată reveni la strălucirea pe care au avut-o odată. În același timp, în centrul orașului, care s-a tot dezvoltat, renovat, au apărut tot felul de localuri. A devenit aglomerat, cu prețuri mari, mai ales când avem și turiști. Asta poate fi o bună alternativă și sperăm noi, care să crească frumos”, a spus Ludovic Satmari, ghid de turism.
Periplul culinar a început la Faber, cu un brunch la Amabsada, unde gusturile tradiționalului local se îmbină cu ale altor tipuri de bucătării. Din brunch s-a putut gusta un șnițel de gulie însoțit de o salată de ridichi proaspete cu ceapă verde și ulei de dovleac. La doar câțiva pași, masa a continuat cu câteva samosa, niște pachețele prăjite cu condimente indiene, venite din rulota Mâncurry, aflată și ea în curtea Faber. O poveste care nu a avut un final fericit în Sibiu, dar a început bine în Timișoara.
„Am gândit conceptul ăsta de street food și mâncare livrată, care se numește Mâncurry și noi nu-i spunem mâncare indiană, pentru că nu ai cum să faci ceva din India fix în România și de aceea îi spunem gusturi indiene și e un mic foodtruck în care ne facem de cap”, a menționat Flavia Buzgar.
La doar câțiva pași, timp în care s-au ascultat povești despre Fabricul de altă dată, despre zeul Mercur și vechile birturi, se află Garage Bakery. O brutărie deschisă din 2018, în care puteți găsi diferite feluri de pâine. Nu se fac același în fiecare zi, urmând un orar. Rețeta este simplă: făină, apă, sare și maia din 2013, care a tot crescut de atunci. Platouri cu ciabatta, pâine cu semințe și pâine country au fost puse pentru a fi încercate. Nici dulciurile nu putea lipsi, fiind servite brownie-uri, bezele și fursecuri.
Partea lichidă a turului
După șnițel, samosa, pâine și dulciuri, a urmat partea lichidă a turului, din ușă în ușă. S-a început la Taproom, unde s-a degustat berea artizanală. Alexandru Bernaz a dechis acum doi ani afacerea. A început cu o bere cu mult hamei adăugat pentru aromă și acum are 14 beri, cu gusturi care mai de care.
„Multe sunt ciudate pentru că noi producem bere cu fructe sau cu legume. Acum avem o bere cu castraveți, lime și piper. Mai avem o bere cu mango și ardei iute Habanero, avem și o bere neagră cu smochine, miere și lavandă”, spune Alexandru Bernaz.
Participanții au putut gusta mai multe sortimente, iar apoi s-au mutat la următoarea ușă – Fabric Wine, recent inaugurat. Adalbert Marton, proprietarul, i-a așteptat cu un Rośe 2020 Blaufrankisch și Vise 2019 Sauvignon Blanc, ambele lejere și răcoritoare.
„Tinerii, asta vreau, să ma adresez lor. Dacă ai un vin preferat, lasă-l acolo, acasă o să-l găsești tot timpul, dar încearcă alte vinuri. Altfel o să treacă pe lângă tine atâtea vinuri deosebite, autentice”, spune proprietarul Fabric Wine.
Ultima oprire, la ultima ușă – AMPM, localul care s-a deschis chiar sâmbătă. Se servește dimineața cafenea (AM), iar seara se transformă în bar de gin (PM). Doritorii au putut încerca o cafea de specialitate, din boabe prăjite chiar în cartier și de un mini long drink cu gin. În jurul paharelor s-a discutat despre situația din cartier, Sergiu și Laura, proprietarii, sunt și inițiatorii asociației Cetățean de Traian, din dorința de a face din Fabric un loc mai frumos. Cei care au afaceri în zonă au fost numiți „Negustori de Traian”, iar cei care frecventează zona „Cetățeni de Traian”, acesta beneficiind și de un card de reducere pentru spațiile din zonă.
Participanții au fost foarte încântați de turul gastronomic, fiind pentru prima oară după pandemie când participă la un tur, dar au aflat și informații care nu le erau cunoscute.
„Este primul nostru tur după pandemie. Mi se pare absolut fantastic! Am luat ceva de la Garage Bakery”, a spus un participant.
„E o idee foarte bună. Lumea va fi curioasă să vadă tot felul de chestii noi. Ai zice că ești timișorean și știi, dar de fapt, când îți povestesc oamenii ăștia despre tot felul de chestii, acolo a fost nu știu ce han, acolo a fost nu știu ce birt, peste nu știu ce hotel, nu știam lucrurile astea. Ajută și pentru timișoreni, nu doar pentru cei din afară. Eu cel puțin nu știam niciuna dintre povești. (…) Cred că sunt unul dintre oamenii care mai veneau și stau foarte aproape și băieții au deschis de ceva vreme și atunci mai veneam. Dacă e să analizăm, nu prea vine lumea și e păcat. Lumea se duce în Unirii, în centru”, a spus o participantă.
Prin astfel de tururi, oamenii pot să descopere o altă parte a orașului, să se relaxeze la o bere la draft, un vin sau o cafea sau pot mânca bucate care mai de care mai delicioase.
Asociația Breasla Ghizilor este formată din șapte ghizi de turism din Timișoara care au acum o voce comună, mai puternică, care să protejeze interesele ghizilor și să dezvolte turismul în regiune. Ei organizează tururi în diferite cartiere ale orașului, dar și tururi tematice.
editor Dan Oancia
Citiți principiile noastre de moderare aici!