Consiliul Local Timişoara este
obligat practic să hotărască, la cererea
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
(MTI), până în 31 august 2009,
dacă vrea sau nu să se regăsească
în acţionariatul viitoarei
societăţi care va administra cele două
aeroporturi.
Într-o primă adresă transmisă
municipalităţii, semnată de secretarul
de stat PD-L din Arad Eusebiu Pistru, instituţia
era anunţată cu MTI a demarat deja
procedurile pentru fuziune, în colaborare cu
Consiliul Judeţean Arad, iar CJ Timiş
şi-a exprimat disponibilitatea de a participa ca
acţionar în noua societate, în care au
fost invitate să intre şi primăriile
Arad şi Timişoara. În
prezent, acţionarul principal al
Aeroportului Internaţional
Timişoara Traian Vuia este Ministerul
Transporturilor, iar cel al Aeroportului Arad –
Consiliul Judeţean Arad, cu 99,89%, alături
de CL Curtici, Carpatair şi câteva persoane
fizice.
Înfiinţarea Companiei Naţionale
Aeroportuare Banat este chiar prevăzută
în programul de guvernare al coaliţiei PD-L
– PSD.
Ministerul şi-a făcut planul
Primarul Timişoarei, Gheorghe Ciuhandu, a
solicitat ministerului, prin două adrese, o copie
după studiul de oportunitate sau fezabilitate
întocmit pentru acest proiect, dar
încă n-a primit nimic, fiind convins că
aceste documentaţii nu există, la fel cum,
în opinia sa, nu există nicio justificare
economică pentru această fuziune. Edilul
declara că probabil se intenţionează
„căpuşarea” Aeroportului
Timişoara, care este profitabil şi
cu perspective de dezvoltare, pentru că
există intenţia unei eventuale
privatizări.
În a doua adresa a ministerului se preciza
că „până în acest
moment şi-au exprimat intenţia de a participa
la formarea acestei companii, prin hotărâre
de consiliu, Primăria Arad, CJ Arad şi CJ
Timiş”. Şi asta, în
condiţiile în care unii dintre consilierii
judeţeni timişeni habar nu au despre aşa
ceva, iar un acord de principiu pentru acest proiect ar
fi trebuit să fie supus la vot în CL Arad
chiar joi, 27 august, dar a fost amânat.
Ciuhandu a convocat o şedinţă
extraordinară de consiliu local pentru 31 august,
pentru că ministerul a cerut o hotărâre
de consiliu local care să confirme intenţia
municipalităţii de a intra în
această nouă societate.
„Să se desfiinţeze Aeroportul
Arad”
În actualele condiţii, şi
ţărăniştii, şi liberalii, şi
pesediştii se opun unui astfel de proiect.
Viceprimarul Sorin Grindeanu spune că dacă
totuşi s-ar lua o astfel de decizie ar trebui
desfiinţat Aeroportul Arad:
„Aeroportul Internaţional
Timişoara probabil este printre puţinele
profitabile din ţară. Cred că înainte
de a face isterii publice ar fi bine să ni se
pună la dispoziţie o notă de fundamentare.
Dacă s-ar realiza o asemenea companie, prima
hotărâre ar trebui să fie închiderea
aeroportului din Arad, pentru că este pe pierdere,
dacă vorbim din punct de vedere economic.
Primăria a transmis o solicitare câtre ministrul
Berceanu în care a solicitat ca înainte de a
lua o hotărâre în consiliul local, să
ni se pună la dispoziţie fundamentarea
proiectului. CJ Timiş nu a dat o astfel de
hotărâre, am verificat”, a declarat
pesedistul.
Grindeanu, trimis la… dirijat avioanele
Primarul Aradului, Gheorghe Falcă, le
recomandă edililor timişoreni să rezolve
problemele oraşului, pentru că
„n-au fost în stare să facă o
amărâtă de centură”, ci
aşteaptă să o realizeze Ministerul
Transporturilor. Cât despre desfiinţarea
Aeroportului Arad, edilul a declarat:
„Ministerul o să spună, nu
Grindeanu. El să rezolve problemele
primăriei, nu problemele de management la
aeroport. Cred că funcţia de viceprimar este
oricum prea mult pentru el, trebuia să dirijeze
avioanele pe pistă, dacă este
expert”, a spus Falcă.
Grindeanu susţine că au apărut deja
„zvonuri” şi legat de cine va fi
directorul viitoarei societăţi,
făcând referire la „finul
finului” (se pare, unul dintre actualii directori
de la Aeroportul Arad), plecând de la faptul
că primarul Aradului este finul preşedintelui
Traian Băsescu. „Sunt prostii,
bazaconii”, spune Falcă.
Ideea noului aeroport a existat!
La Arad s-a vorbit şi despre un nou
aeroport. Într-un raport care
însoţea proiectul de hotărăre al
CL Arad cu privire la acordul participării
municipiului Arad ca acţionar în Compania
Aeroportuară Banat se face referire la
„construirea unui aeroport internaţional
la jumătatea distanţei dintre Arad şi
Timişoara”, care ar
face ca Aradul să devină o zonă mult mai
atractivă.
Falcă spune însă că a fost vorba
de… o greşeală, poate
„viziunea” unui director din primăria
pe care o conduce: „Aceea e o notă de
fundamentare, nu are nicio relevanţă. Cine
construieşte astăzi un
aeroport?! A existat forma asta, a
scris-o un director de la noi, dar ulterior s-a
modificat. Proiectul privind acordul de principiu a
fost amânat pentru săptămâna
viitoare, n-am avut două treimi, sunt concedii,
dar eu mi-am dat acordul verbal pentru
fuziune”, ne-a declarat Falcă.
Cine minte?
Primarul Aradului susţine că ideea
fuzionării aeroportuilor nu a apărut peste
noapte, ba mai mult, le recomandă unora dintre
politicienii din Timişoara
„să muncească mai mult pentru
timişoreni şi să mintă mai
puţin”: „Regret dezinformarea pe care
unii politicieni din Timişoara o
transmit cetăţenilor din municipiul
dumneavoastră. Primarul Ciuhandu ştia despre
această fuziune, liberalii la fel, Ludovic Orban, ca
ministru al Transporturilor, a propus acelaşi lucru,
parlamentarii PSD, în frunte cu ministrul
Sârbu, au votat-o, în programul de guvernare
(…) Primăria Timişoara a fost
invitată să intre în această societate
pe care o face ministerul şi CJ Arad. Va fi un
management comun, va fi o societate mai mare, cu două
piste, avioanele zboară tot acolo, sediul
administrativ va rămâne la
Timişoara, Idolu (n. r. – Dan
Idolu, directorul Aeroportului
Timişoara) rămâne director.
Primăria Timişoara urlă, face scandal, dar e
afară, aeroportul este al ministerului, societatea se
va face”, a conchis Falcă.
Liberalii îl contrazic pe Falcă
Liberalii, prin vocea europarlamentarului Cristian
Buşoi, spun că Orban nu a propus un astfel de
proiect: „Este o minciună, o
dezinformare, şi îl anunţ pe domnul
Falcă şi că acest proiect nu se va
întâmpla cel puţin câţiva
ani de-acum înainte pentru că vom face totul
pentru a-l bloca. Orice acţiune de genul ăsta
trebuie aprobată în Consiliul
Concurenţei, voi apela la Comisia Europeană.
Nu se justifică, din punct de vedere economic, ca
un aeroport profitabil să înceapă
să care un balast în spate, un aeroport
aflat la limita supravieţuirii, doar pentru
că nişte politicieni din Arad au nişte
pârghii la Ministerul
Transporturilor”, declară Buşoi.
Cu toate acestea, jocurile par ca şi făcute.
Chiar dacă la Timişoara se
pregătesc scrisori deschise, interpelări
parlamentare şi dezbateri publice legat de
fuziunea celor două aeroporturi…
Citiți principiile noastre de moderare aici!